Honda NSC 110 Vision EFI

Pansarpalle

Ny medlem
Gick med
22 May 2021
Hoj
Honda NT650V
Hej

Någon som är hemma på EFI till småmotorer och vet om och hur dessa kan mappas om?

Sitter ingen lambda på NSC110 så den måste gå på soppa och tändkurva endast utifrån temp, TPS och varvtal.

Alternativet är att gå över till gammal hederlig förgasare, men då är frågan vilken scooter som har lämpligt CDI-tändsystem att plocka delar av då Hondas EFI sköter även tändningen?

Hade NSC110 någon föregångare med förgasare?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej

Någon som är hemma på EFI till småmotorer och vet om och hur dessa kan mappas om?

Sitter ingen lambda på NSC110 så den måste gå på soppa och tändkurva endast utifrån temp, TPS och varvtal.

Alternativet är att gå över till gammal hederlig förgasare, men då är frågan vilken scooter som har lämpligt CDI-tändsystem att plocka delar av då Hondas EFI sköter även tändningen?

Hade NSC110 någon föregångare med förgasare?


NSC 110 Vision är en kinabyggd scooter utan egentligt släktskap bakåt i tiden.

Trimma? Insprutningen sägs vara "PGM-FI programmed injection" så då är det väl bara att programmera om...?
"Gameboytrimning" är ju ett begrepp för tvåtaktare.

Annars finns det fina trimboxar att köpa över internettet:

In your Honda Vision 110 awaits a tremendous amount of potential power, just begging to be unleashed.

Det låter väl underbart?
Att det spårar ur redan i nästa stycke är kanske inte lika roligt:

Every jet ski deserves to perform at its peak. Augment the power output potential of your Honda Vision 110 and say goodbye to lean stock programming with the EVO-Tech performance tuner.

Huh? Jet Ski...?
Firman lovar 15% på allt roligt, och ändå 6% ner på den redan låga förbrukningen.
Fantastiskt! Om man tror på det...



Hojen har 8.31 hästar i original.
Yes, angivet med 2 decimaler av Honda själva. Hur mycket satsar du på att få ut?
 

Pansarpalle

Ny medlem
Gick med
22 May 2021
Hoj
Honda NT650V
NSC 110 Vision är en kinabyggd scooter utan egentligt släktskap bakåt i tiden.

Trimma? Insprutningen sägs vara "PGM-FI programmed injection" så då är det väl bara att programmera om...?
"Gameboytrimning" är ju ett begrepp för tvåtaktare.

Annars finns det fina trimboxar att köpa över internettet:



Det låter väl underbart?
Att det spårar ur redan i nästa stycke är kanske inte lika roligt:



Huh? Jet Ski...?
Firman lovar 15% på allt roligt, och ändå 6% ner på den redan låga förbrukningen.
Fantastiskt! Om man tror på det...



Hojen har 8.31 hästar i original.
Yes, angivet med 2 decimaler av Honda själva. Hur mycket satsar du på att få ut?
En lätt MC ska i mina ögon ha runt 15hk för att vara vettig.

Men med öppnare avgas och filter samt optimering iaf runt 10-12hk, lite komphöjning och portning bör man klara 15. Problemet är inte toppfarten, 90km/h duger på en sån slit och släng-scooter, men tiden det tar dit upp är katastrofal rent ut sagt. Accelerationen är som en gammal Mercedes 200 diesel med automatlåda från 1982, den utan turbo... ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En lätt MC ska i mina ögon ha runt 15hk för att vara vettig.

Men med öppnare avgas och filter samt optimering iaf runt 10-12hk, lite komphöjning och portning bör man klara 15. Problemet är inte toppfarten, 90km/h duger på en sån slit och släng-scooter, men tiden det tar dit upp är katastrofal rent ut sagt. Accelerationen är som en gammal Mercedes 200 diesel med automatlåda från 1982, den utan turbo... ?


Du vill näst intill dubbla effekten på en NSC 110 scooter?
Då är det turbo som gäller. Lycka till.
Lite vanskligt på en luftkyld 109-kubikare...

Om du upplever den som seg i accelerationen men okay i övrig är det transmissionen du skall se över i första hand - drivrem, vikter, slitage.

Trimma är kostnadsineffektivt på en sådan cykel. Jag tvivlar på att du ens når 12 hästar med alla de åtgärder du listar.
...och det till priset av hojens verkliga fördel: pålitligheten.

Om du inte hittar något big bore-kit så skulle jag släppa trimningstankarna på just den hojen, och istället leta annat objekt. Honda CH 125 Spacey är på fulla 125 cc och dessutom vattenkyld.
Den ger 10 häst på pappret, upplevs som starkare ändå och går lätt att lyfta till 15 Hk.

Sedan skall du veta att en NSC 110 Vision är god nog för en Ironbutt.
166 mil inom 24 timmar, med raster, umgänge, tankningar och tid till godo.


Rätt ur kartongen bara.
Trevlig hoj.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så hur trimmar man Spacyn då?


Där blev han nyfiken!

Jag skulle göra det enkelt med ett big (nåja) bore kit.


25 cc extra gör mycket i den här klassen.

Vidare finns det 28-30-32mm cv förgasare, men även små näpna 28mm flatslideförgasare - med accpump!


...om man nu tycker det är smart att börja riva i en klassiker.


Jo, det kan vara smart!

b81a150ae275e1c8d7bd6e63ac47a4b8.png

Som slammed så blir plötsligt Pinifarinas Ferrari Daytona väldigt närvarade...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Klart jag blir:)

Jag har haft 2 st såna, första på åttiotalet med en mobiltelefonattrapp på pakethållaren, sen på 2000 talet. Bägge toppade prick 88 km/h och släppte man styret med ena handen startade ett lågintensivt vobbel som hade slutat med en fet tankslapper om inte tanken varit under sadeln. Lyfte man FÖ på sadeln fanns ingen plats där alls.

Trimm är det sista jag tänkte på. Suzuki CP 125 är rena Endurancehojen i jämförelse
 

JanHerman

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2024
Hoj
Honda CH 125 Spacy 1993
Hej! Jag har numera en Honda CH125 Spacy 1993. En liten trevlig maskin för en pensionär att stuffa omkring på. Nu är det så att Gubben fick för sig att uppgradera till 150cc och beställde cylinder från Kina för en för en väldigt human summa. Nästan så att frakten var dyrare.
Nu är den monterad med 125:ans förgasare (som inte var bra inställd innan) och den vill inte gå rent. Har bytt rem och variator med specialvikter som ska öka topphastigheten en smula.
Köpte en renoveringssats till förgasaren. Har ärvt fina små koniska fyrkantiga borr, klockverktyg, efter min far som jag letade fram och satte igång att fila på huvudmunstycket.
Har inte lyckats så bra. Går någorlunda rent upp till knappt halv gas och sedan bluddrar den till misständer och går illa för att rätta till sig några sekunder och hackar på igen tills man minskar gasen. Går illa på tomgången och reagerar ytterst lite på justeringsskruven som sitter avigt till på Keihin förgasaren VE01GAGE1. Undrar vad ni mera erfarna och experter har för råd till mig.
Med vänlig hälsning.
Jan.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Köp en bredbandslambda. Inte ens en pensionär har så mycket tid att det är en klok idé att bestycka förgasare med Trail and Horror metoden.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top