Diskussionstråden om olyckor 2023.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Det är skrämmande.
Så om man någon gång skulle se det värt 25 papp att ta någon av daga, är det alltså bara att köra över denna och sedan hävda att man satt och lekte med mobilen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är skrämmande.
Så om man någon gång skulle se det värt 25 papp att ta någon av daga, är det alltså bara att köra över denna och sedan hävda att man satt och lekte med mobilen.

App app app - man lär bli av med körkortet några månader också.

Men, å andra sidan, allt färre kör ju med körkort längre. Trafikverket tycker inte sådant är så viktigt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har det skett överklaganden i fallen med Tobias Durst: https://www.gd.se/2024-05-02/hon-korde-ihjal-tobias-durst-nu-riskerar-hon-fangelse/

Hon körde ihjäl Tobias Durst – nu riskerar hon fängelse​

2 maj 2024 12:38
Kvinnan körde ihjäl Tobias Durst, en tysk turist på motorcykel på E4.
För det dömdes hon för vållande till annans död och fick villkorlig dom.
Men nu har åklagaren överklagat och vill att hon ska avtjäna fängelsestraff.
  • c15e4adc-5400-48bc-9ae2-b98b4af4c1a8.png

    Niklas SundinText
  • Niklas Sundin
Sensommardagen den 29 augusti 2023 var det köbildning på E4 norr om Gävle på grund av vägarbete.
Flera fordon hade uppmärksammat det och trafiken stod nästan still i höjd med Bergby.
Men en kvinna som kom söderifrån uppmärksammade inte situationen och körde in i den tyske motorcyklisten Tobias Durst i full fart.
Han dog på platsen.
[IMG alt="Tobias Durst dog av skadorna han fick på E4 den 29 augusti i fjol.
Under rättegången mot kvinnan som körde ihjäl honom berättade hans föräldrar att de var tacksamma att de har haft möjlighet att uppfostra och lära känna Tobias. Det har varit så många fina stunder. De sade sedan att Nu finns den oändliga sorgen att han aldrig kommer tillbaka och att de aldrig kan krama honom igen."]https://static.bonniernews.se/bildi...-486248aa97da.jpeg?fit=crop&w=640&h=762[/IMG]
Öppna bild i helskärmsläge
Tobias Durst dog av skadorna han fick på E4 den 29 augusti i fjol. Under rättegången mot kvinnan som körde ihjäl honom berättade hans föräldrar att de var tacksamma att de har haft möjlighet att uppfostra och lära känna Tobias. Det har varit så många fina stunder. De sade sedan att "Nu finns den oändliga sorgen att han aldrig kommer tillbaka och att de aldrig kan krama honom igen."
Hon åtalades senare för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död.
En försvårande faktor för kvinnan var att hon, enligt utredningen, hade hållit på med sin mobiltelefon strax innan krocken.
Under rättegången menade hon att så inte var fallet, utan att hon hade stängt av radion precis innan det smällde.
Polisens kartläggning av hennes telefonaktivitet visade dock på annat.
Bland annat hade kvinnan stängt av Facebook-appen med telefonens låsknapp bara tio sekunder innan det första samtalet inkom till SOS om att en trafikolycka hade skett.
Tingsrätten ansåg därmed att kvinnan har använt telefonen strax innan hon körde in i Tobias Durst och att ”hennes oaktsamhet även varit direkt relevant för Tobias Durst död. Hon har därmed gjort sig skyldig till vållande till annans död.”.
Under färden norrut på E4 tog kvinnan även en bild på sig själv. När hon körde.

Öppna bild i helskärmsläge
Under färden norrut på E4 tog kvinnan även en bild på sig själv. När hon körde.
Hon dömdes till villkorlig dom och 150 dagsböter.
Under rättegången menade dock hennes advokat att det inte var fastställt att kvinnans telefon var synkroniserad med Fröken ur. Därmed skulle det alltså finnas en osäkerhet om exakt klockslag när hon använde telefonen.
När nu åklagaren har överklagat tingsrättens dom är det med ny information som visar att telefonen var synkroniserad.
Åklagaren vill att kvinnan ska dömas till fängelse.
Kvinnan smsade samtidigt som hon körde där hon skrev att hon halvsov medan hon körde.

Öppna bild i helskärmsläge
Kvinnan smsade samtidigt som hon körde där hon skrev att hon halvsov medan hon körde.
Bland annat skriver extraåklagare Peter Olofsson att:
”En förare som under någon eller några sekunder väljer att låta fordonet flytta sig framåt i hög hastighet utan möjlighet att kunna bedöma trafiksituationen utsätter omgivningen för en större fara än en rattfyllerist.”
Han menar också att använda mobiltelefonen när man kör är att ta en medveten risk.
Även kvinnan har överklagat domen och vill bli helt frikänd.
Hennes advokat menar att bedömningarna i ärendet är komplicerade och kvinnan lika gärna hade kunnat bli frikänd. Han menar att det inte är ställt utom rimligt tvivel att hon hållit på med mobiltelefonen.
Polisen gjorde en kartläggning av kvinnans telefonanvändning innan olyckan. Den visar att hon bland annat använde Facebook någon minut innan olyckan.

Öppna bild i helskärmsläge
Polisen gjorde en kartläggning av kvinnans telefonanvändning innan olyckan. Den visar att hon bland annat använde Facebook någon minut innan olyckan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
”Halv sover”. Det där jävla platthuvet till brud borde aldrig haft körkort. När jag läste om ”straffet” häromveckan kokade det över totalt för mig. Rimligt är flera års fängelse. Hon körde ihjäl någon med flit. För jävla helvette.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sjukt, men det sjukaste är att detta är vardag i trafiken idag.
Ännu en risk att räkna in, och som relativt oskyddad är vi hojåkare alltid förlorare, oavsett situation.
Men att bli påkörd bakifrån vid ett vägarbete är fan svårt att kalkylera in i riskanalysen.
Jävligt tragiskt :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sjukt, men det sjukaste är att detta är vardag i trafiken idag.
Ännu en risk att räkna in, och som relativt oskyddad är vi hojåkare alltid förlorare, oavsett situation.
Men att bli påkörd bakifrån vid ett vägarbete är fan svårt att kalkylera in i riskanalysen.
Jävligt tragiskt :(
Yngsta dottern höll på att bli nedmejad vid ett vägarbete häromåret. Kö som släpptes förbi några i taget i ledig fil, hon (övningskörde på MC, äldsta dottern på egen hoj bakom och jag och hustrun på min hoj därefter) vinkades förbi; precis när hon svängt ut kommer en MB kombi (norskregistrerad) med ett gäng ungdomar och blåser förbi hela kön. Missar dottern med en halvmeter; de körde bedömningsvis 160 km/h när de passerade. Ytterst nära tragedi och hjärta i halsgropen för oss alla.
Bilister är farliga, inte motorcyklister.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
”Halv sover”. Det där jävla platthuvet till brud borde aldrig haft körkort. När jag läste om ”straffet” häromveckan kokade det över totalt för mig. Rimligt är flera års fängelse. Hon körde ihjäl någon med flit. För jävla helvette.
Håller med i stort. Men inte med flit, med flit krävs i juridiska ordalag uppsåt. Dvs konsekvenserna av ens handlande ska vara avsiktligt.

Däremot anser jag att likgiltighetsuppsåt föreligger och det är att man inte bryr sig om vilka konsekvenserna blir. Att hävda att man inte förstått vad som kan hända gills inte, det är vad man borde förstått som gäller. Hon borde i alla händelser kunnat förstå att avsevärd fara finns i att köra bil och inte ägna uppmärksamhet åt det.

Påföljden skall helt riktigt vara fängelse och skadestånd för bland annat grovt vållande till annans död, (grov) vårdslöshet i trafik och eventuella fler brottsrubriceringar.

(Ett nytt straff skulle kunna vara skärmförbud, tillämpas av föräldrar mot barn och för en del vuxna skulle nog två år utan interaktiv skärm vara värre än tre år i fängelse.)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Läser vad ni skriver om detta. Jag har dödat en annan människa i trafiken, julafton för många år sen. Han jag dödade var 33 år, hade hela livet framför sig. Jag fick tydligen "mikrosömn" frontade med hela familjen i bilen och det gick förhållandevis okey för oss men inte bra för honom tyvärr och båda bilarna ihoptryckta.

Efter ett år fick jag domen, vållande till annans död. Indraget körkort 6 månader och 5K till fonden. Tror/tycker ni jag kom för enkelt undan? Vad hjälper det att straffa ibland och tror ni inte att jag tänker på detta ofta? Tack för ordet...
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Läser vad ni skriver om detta. Jag har dödat en annan människa i trafiken, julafton för många år sen. Han jag dödade var 33 år, hade hela livet framför sig. Jag fick tydligen "mikrosömn" frontade med hela familjen i bilen och det gick förhållandevis okey för oss men inte bra för honom tyvärr och båda bilarna ihoptryckta.

Efter ett år fick jag domen, vållande till annans död. Indraget körkort 6 månader och 5K till fonden. Tror/tycker ni jag kom för enkelt undan? Vad hjälper det att straffa ibland och tror ni inte att jag tänker på detta ofta? Tack för ordet...
Kan knappt föreställa mig vilken fruktansvärd upplevelse detta måste ha varit och det värsta straffet fick du nog utanför vad rättsystemet gav dig.

Men jag tror det är väldigt viktigt att skilja på vad som är mänskliga misstag och olyckshändelser å ena sidan och medvetna handlingar som vem som helst kan inse sätter andra människor i fara, å andra sidan.

Det kvinnan som körde ihjäl motorcyklisten gjorde (utifrån vad som är känt) var helt klart medvetna handlingar som utsatte andra människor för livsfara och som hade kunnat undvikas, dessutom bröt hon mot flera lagar, i mitt tycke på ett grovt sätt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Läser vad ni skriver om detta. Jag har dödat en annan människa i trafiken, julafton för många år sen. Han jag dödade var 33 år, hade hela livet framför sig. Jag fick tydligen "mikrosömn" frontade med hela familjen i bilen och det gick förhållandevis okey för oss men inte bra för honom tyvärr och båda bilarna ihoptryckta.

Efter ett år fick jag domen, vållande till annans död. Indraget körkort 6 månader och 5K till fonden. Tror/tycker ni jag kom för enkelt undan? Vad hjälper det att straffa ibland och tror ni inte att jag tänker på detta ofta? Tack för ordet...
Peter. Tack för att du delar med dig och orkar göra det!

Det kräver stake.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Läser vad ni skriver om detta. Jag har dödat en annan människa i trafiken, julafton för många år sen. Han jag dödade var 33 år, hade hela livet framför sig. Jag fick tydligen "mikrosömn" frontade med hela familjen i bilen och det gick förhållandevis okey för oss men inte bra för honom tyvärr och båda bilarna ihoptryckta.

Efter ett år fick jag domen, vållande till annans död. Indraget körkort 6 månader och 5K till fonden. Tror/tycker ni jag kom för enkelt undan? Vad hjälper det att straffa ibland och tror ni inte att jag tänker på detta ofta? Tack för ordet...
Lider med dig, och alla inblandade.
Men jag ser STOR skillnad på det som hände i ditt fall, och den nyligen diskuterade händelsen.
Visst, somna vid ratten är inte okej, men att hålla på med mobilen när man kör - det är helt bortom all acceptans.
Ingenting kan göra det ogjort, men i det här fallet verkar det dessutom att kvinnan i det här fallet verkat försöka att ljuga om sitt agerande, vilket gör det än mer avskyvärt.
Take care!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Läser vad ni skriver om detta. Jag har dödat en annan människa i trafiken, julafton för många år sen. Han jag dödade var 33 år, hade hela livet framför sig. Jag fick tydligen "mikrosömn" frontade med hela familjen i bilen och det gick förhållandevis okey för oss men inte bra för honom tyvärr och båda bilarna ihoptryckta.

Efter ett år fick jag domen, vållande till annans död. Indraget körkort 6 månader och 5K till fonden. Tror/tycker ni jag kom för enkelt undan? Vad hjälper det att straffa ibland och tror ni inte att jag tänker på detta ofta? Tack för ordet...
Strongt att berätta och jag avundas dig inte. Visst har man grejer man skäms över men jag har haft ”turen” att mina misstag mest kostat för mig.
Du nickade till? Alltså vårdslöshet när man kör alltför trött?
Jag ser en avsevärd skillnad mot att sitta och messa att man kör och halvsover, surfat och what not. Det vi kan lära är att det är svårt nog att hålla sig fokusera utan dessa distraktioner. Kört med huvudet utanför i österlendimma så man såg nyduschad ut. Stannat och sprungit runt bilen, upphopp och armhävningar etc.

Jämför dig inte med en rattsurfare. Som sagt, vi vet hur farligt det är utan slikt.

Edit;
Du äger något hon verkar sakna. Insikt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vidhåller fortfarande uppsåt såsom hon betedde sig. Fullständigt likgiltig inför andra. Jag är högst medveten om vad juridiken säger. Men håller inte med.

Hon messade kompisen att hon halvsov. Satt på telefonen. Hon var, 1 medveten om att hon var för trött, 2 tog det medvetna beslutet att sitta på klösbrädan istället för att köra bil.

@PeterDeleter det fruktansvärda du drabbats av är en olycka och utan uppsåt. I min värld milsvid skillnad. Starkt att du delar med dig!
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Tragiskt. Detta är ett exempel på varför jag aldrig stannar sist i en bilkö. Det är förenat med livsfara. Jag bryr mig föga om de "mongon" till bilister som blir förbannade och ska tuta o försöka gasa ikapp efter rödljuset. Enda gången jag är sist i en kö vid rödljus så är jag också först.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Läser vad ni skriver om detta. Jag har dödat en annan människa i trafiken, julafton för många år sen. Han jag dödade var 33 år, hade hela livet framför sig. Jag fick tydligen "mikrosömn" frontade med hela familjen i bilen och det gick förhållandevis okey för oss men inte bra för honom tyvärr och båda bilarna ihoptryckta.

Efter ett år fick jag domen, vållande till annans död. Indraget körkort 6 månader och 5K till fonden. Tror/tycker ni jag kom för enkelt undan? Vad hjälper det att straffa ibland och tror ni inte att jag tänker på detta ofta? Tack för ordet...
Tyvärr , jag tycker nog du kom för billigt undan helt enkelt !....
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top