- Ja det kan jag tänka mig, men det stör inte bränsleblandningen då om det finns kvar mottagare i insuget (eller var den sitter)för lamdasonden/givaren?En eliminator för att slippa varningar i instrumenteringen skulle jag tro.
Det finns andra som kan svara bättre på det men MC brukar inte ha en bredbandslambda och kollar bara på tomgång och lite till, så det tror jag inte.- Ja det kan jag tänka mig, men det stör inte bränsleblandningen då om det finns kvar mottagare i insuget (eller var den sitter)för lamdasonden/givaren?
- Det står ingenting i beskrivningen av systemet ang. katalysator, så vi får nog förutsätta att det inte finns någon.Ser ut som det sitter katalysator i den där svullna anakondan till rör? Isf borde lambdasond vara kvar och aktiv..
Of courseÄrade mod - kan den här tråden få flyttas till Teknik istället?
- Japp tack, jag fick göra så på min CBR929: när jag började dopa den.Typ en sådan delete sätter du dit istället för lambdasonden https://www.ebay.co.uk/itm/266611904944
Det är ju bra med en mappning om du tar bort katten, men sondens vara eller icke vara påverkar inte så mycket i de varvtal man normalt håller sig när man kör. Om något så kan du ju när du ändå mappar om den se till att den går med rätt blandning när motorn är varm.- Japp tack, jag fick göra så på min CBR929: när jag började dopa den.
Men undran kvarstår ang. katten...vad säger hojens motorstyrning om att förlora katten sådär utan förklaring?
...och det minskade motståndet i avgassystemet, kan det inte göra bränsleblandningen för mager och skada ex. ventilerna?
- Du tror inte att ett grövre system utan den bromsande katalysatorn kan ge överskott av syre i bränsleblandningen om det inte finns någon lambdasond som känner av mixen?Det är ju bra med en mappning om du tar bort katten, men sondens vara eller icke vara påverkar inte så mycket i de varvtal man normalt håller sig när man kör. Om något så kan du ju när du ändå mappar om den se till att den går med rätt blandning när motorn är varm.
Sonden i en MC är inte bredband vanligtvis, och således så gör den ingen skillnad på normala arbetsvarvtal.- Du tror inte att ett grövre system utan den bromsande katalysatorn kan ge överskott av syre i bränsleblandningen om det inte finns någon lambdasond som känner av mixen?
Som Ulvhamne skriver så är det högst troligt inte så att ECUn kommer kompensera till rätt luft-bränsleblandning, nästan alla hojar har bara smalbandslambda som endast är aktiv i botten av registret och normalt sett bara på deltrottel då det enda smalbandslambdan kan säga är om förbränningen är stökiometrisk. Den kan visa om det är under eller över men inte hur mycket, alltså oanvändbart på fullgas och högre upp i registret där man vill ha fetare blandning på en specifik nivå för att få max prestanda. I resten av registret är det i grunden trottelöppning plus varvtal som styr med viss kompensation från temperatur och lufttryck i inloppet.Det borde funka såhär - sonden skall känna av bränsle/luftblandningen och informera motorstyrenheten så att mängden insprutat bränsle ökar/minskar (lufttillförseln påverkar du med spjällöppningen)
Nu sitter sonden på avgassidan, vad den mäter är rimligen om avgaserna är för feta/magra.
Öppnar du avgassystemet kommer troligen mängden oförbränt bränsle i avgaserna att öka (därför att minskat mottryck=öppet avgassystem, gör att avgaserna drar med sig fräscha oförbrända gaser under överlappstiden (överlapp - då både insug o avgasventiler är öppna))
Om sonden reagerar på den ökade bränslemängden kommer den skicka signal till motorstyrenheten som då drar ner på bränslet.
Mao - allt du gör "mekaniskt" för att feta upp bränsleblandningen borde få som motreaktion att bränslet dras ner.
Men de erfarenheter jag har av att öppna upp avgassystemet är att så länge det inte väsnas för j-ligt eller jag kör stenhårt så borde det funka.
Vad säger handlaren du köpte hojen av? Gäller garantin med det system du vill sätta på? Om inte - ja, då får du fundera o ta beslut därefter
Skulle inte tro att det är vanligt alls. Min hoj är en 2022 och följaktligen EURO5 men har ändå bara smalbandslambda. Tror det kommer först när/om utsläppskraven för hojar skärps ytterligare och/eller man ändrar hur utsläppen testas eller ställer hårdare krav på att utsläppen hålls nere även på lång sikt med slitage/igensatta filter etc.för sonden påverkar inte AFR för normala arbetsvarvtal. Vanligtvis. Det är möjligt att nyare hojar har börjat få sådana finesser.
- Jag är lite svårstartad såhär på morgonen, men ECU:n kommer inte justera till optimal bränsleblandning, säger du. Detta för att det saknas både lambdasond och kat om jag byter till det här systemet. Lambdan å andra sidan registrerar inte på högre varvtal där man vill ha fetare blandning.Som Ulvhamne skriver så är det högst troligt inte så att ECUn kommer kompensera till rätt luft-bränsleblandning, nästan alla hojar har bara smalbandslambda som endast är aktiv i botten av registret och normalt sett bara på deltrottel då det enda smalbandslambdan kan säga är om förbränningen är stökiometrisk. Den kan visa om det är under eller över men inte hur mycket, alltså oanvändbart på fullgas och högre upp i registret där man vill ha fetare blandning på en specifik nivå för att få max prestanda. I resten av registret är det i grunden trottelöppning plus varvtal som styr med viss kompensation från temperatur och lufttryck i inloppet.
Du kan potentiellt få marginellt snålare blandning med öppnare blås. Men generellt sett är det först när du öppnar upp insug också som det blir riktigt mycket.- Jag är lite svårstartad såhär på morgonen, men ECU:n kommer inte justera till optimal bränsleblandning, säger du. Detta för att det saknas både lambdasond och kat om jag byter till det här systemet. Lambdan å andra sidan registrerar inte på högre varvtal där man vill ha fetare blandning.
Så - problemet med borttagen lambda och kat ger sämre blandning på lågvarv men som vanligt när man kör lite aktivt?
Sherco 2025 – Första intrycket.
Fotograf: Dan Gustavsson (G... |
|
Shercos nya enduroprogram för 2025!
Igår kväll presenterades Sh... |
|
Bilder Custom Bike Show
När alla bilder till report... |
|
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam
Nu står det klart att Marc ... |
|
ISR Brakes sålt
För några år sedan bestämde... |
|
Honda laddar fullt på eldrivna fordon
I samband med 2024 års Busi... |
|
Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam
Marc Márquez ersätter Enea ... |
|
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |