Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tjaa. Precis som chimpanser delar upp sig i flockar och revir så verkar homo sapiens sapiens också dela upp sig. Vi segregerar helt enkelt.
Jag är varken evolutionsbiolog eller evolutionsantropolog men för mig ter sig detta som något helt naturligt.

En del verkar ha svårt att acceptera att det kan vara så. De verkar ha svårt att INTE lägga någon värdering i sakernas tillstånd, i det naturliga.
Samtidigt, hade människor inte varit något mer än chimpanserna hade vi fortsatt vara chimpanser och inte lyckats bilda civilisationer och all den utveckling vi haft inom så enormt många områden. Vi har förmågan att genom teknik, vetenskap och en massa annat skapa betydligt större samhällen där människor är beroende av varandra än enbart flocken.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror du glömmer den enorma inverkan de tidiga filosoferna haft.
Inte minst på rättssystemet.
Eller upplysningens filosofer på nuvarande liberala demokrati och moralsystem.
Hade den kristna världsbilden fått bestämma hade vi levt i något som antagligen liknade inkvisitionen.
Allt är ju sammanvävt och utvecklingen tidigare i historien har skapat förutsättningar för nästa skifte att ske osv. Poängen är att i mänsklighetens utveckling har olika former av gemensamma moralsystem och gemensam uppfattning om tingens ordning bland människorna i ett samhälle spelat stor roll för möjligheten att bygga civilisationer och där har berättelserna som sprids mellan människor och över generationsgränser varit väldigt viktiga och är fortsatt viktiga. Dagens motsvarighet kan vara memes och en massa annat. I det avseendet tycker jag det går att förklara religionens funktion ur ett rent evolutionärt perspektiv, om man bortser från alla dess andra funktioner, som det privat andliga osv.

Även upplysningen går kanske att förklara utifrån religiösa termer - utan tron på upplysningsidealen, på förnuftet och på den vetenskapliga världsbilden hade vi inte kunnat lämna det starkt religiöst präglade samhället bakom oss och utvecklats till vad vi är idag. Samtidigt startade inte upplysningen från ett blankt papper, utan religionens tidiga påverkan har fortsatt präglat oss kulturellt och på många olika sätt, om än inte lika framträdande.

Så det är inte religionen i sig som är det egentligt viktiga utan den funktion som religionen spelar, vilket också förklarar att nya religionsliknande fenomen tenderar att återkomma, även om vi inte kallar dem för religion i strikt bemärkelse.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror du glömmer den enorma inverkan de tidiga filosoferna haft.
Inte minst på rättssystemet.
Eller upplysningens filosofer på nuvarande liberala demokrati och moralsystem.
Hade den kristna världsbilden fått bestämma hade vi levt i något som antagligen liknade inkvisitionen.
Vad baserar du det på?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Allt är ju sammanvävt och utvecklingen tidigare i historien har skapat förutsättningar för nästa skifte att ske osv. Poängen är att i mänsklighetens utveckling har olika former av gemensamma moralsystem och gemensam uppfattning om tingens ordning bland människorna i ett samhälle spelat stor roll för möjligheten att bygga civilisationer och där har berättelserna som sprids mellan människor och över generationsgränser varit väldigt viktiga och är fortsatt viktiga. Dagens motsvarighet kan vara memes och en massa annat. I det avseendet tycker jag det går att förklara religionens funktion ur ett rent evolutionärt perspektiv, om man bortser från alla dess andra funktioner, som det privat andliga osv.

Även upplysningen går kanske att förklara utifrån religiösa termer - utan tron på upplysningsidealen, på förnuftet och på den vetenskapliga världsbilden hade vi inte kunnat lämna det starkt religiöst präglade samhället bakom oss och utvecklats till vad vi är idag. Samtidigt startade inte upplysningen från ett blankt papper, utan religionens tidiga påverkan har fortsatt präglat oss kulturellt och på många olika sätt, om än inte lika framträdande.

Så det är inte religionen i sig som är det egentligt viktiga utan den funktion som religionen spelar, vilket också förklarar att nya religionsliknande fenomen tenderar att återkomma, även om vi inte kallar dem för religion i strikt bemärkelse.
Att religion har haft, och har, stor påverkan på historia och nutid råder det ingen tvekan om.
Men att vi i väst är där vi är är trots religion inte tack vare den.
Det är iaf så jag ser det.

Här blandar du ihop tro med tro på det övernaturliga.
Det finns inget "övernaturligt" i upplysningens ideer och den kan därför inte jämföras med religion.

Vi, eller iaf jag, vill inte tillbaka till det kristna oket där man pga ideer från en 2000 år gammal bok kommer fram till att frysta embryon har samma rättsliga status som levande människor.
Och jag vill definitivt inte in i en sharia-styrd värld.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samtidigt, hade människor inte varit något mer än chimpanserna hade vi fortsatt vara chimpanser och inte lyckats bilda civilisationer och all den utveckling vi haft inom så enormt många områden.
Ja vi fick ordentliga tummar så vi kunde hålla i spjut (och vrida på gashandtag), började tänka två steg framåt och käka rejält med kött. Entrecote fifan!
Sen uppfann vi en maltig dryck och allt gick åt helvete. Tillbaks på ruta ett igen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Så allt av det som format vår civilisation som är kopplat till religionen bygger på galenskap och vi hade haft ett bättre samhälle om religionen på något sätt hade exkluderats helt från den utvecklingen?
Skrev jag det? Inte sjutton läser väl du lika illa som Markus?
Alla historier som skapats av folk för att få kontroll över andra eller för att få deras uppmärksamhet där de berättat om gudar har haft en sammanhållande kraft och skapat livsregler, men jag ser inte behovet idag.
Det finns inga anledningar att fylla i kunskapsluckor med "Gud gjorde det". Det är bara att inse att vi inte vet allt och söka svar vetenskapligt och inte hindras av påhitt som saknar stöd i forskning.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad baserar du det på?
I stort fanns det inget i Bibeln som motsade inkvisitionen.
Utan den utfördes med Bibeln som hjälp/rättesnöre.
Lite samma som IS-kalifatet gjordes med hjälp av, och utan att motsägas av, koranen.
I båda fallen inget som bör testas igen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Att religion har haft, och har, stor påverkan på historia och nutid råder det ingen tvekan om.
Men att vi i väst är där vi är är trots religion inte tack vare den.
Det är iaf så jag ser det.

Här blandar du ihop tro med tro på det övernaturliga.
Det finns inget "övernaturligt" i upplysningens ideer och den kan därför inte jämföras med religion.

Vi, eller iaf jag, vill inte tillbaka till det kristna oket där man pga ideer från en 2000 år gammal bok kommer fram till att frysta embryon har samma rättsliga status som levande människor.
Och jag vill definitivt inte in i en sharia-styrd värld.
Det jag menar är att det går att förklara varför religioner uppstår och vilken funktion de fyllt ur ett rent evolutionärt perspektiv. Det går därför inte heller att veta hur samhället sett ut om inte religionen haft sin påverkan, lika lite som vi kan veta hur samhället sett ut om vi inte haft två världskrig.

Jag argumenterar inte på något sätt för att religioner är något eftersträvansvärt. Jag vill absolut inte ha ett samhälle styrt av religiösa dogmer - tvärtom. Däremot tror jag det är centralt att förstå religionens betydelse i utvecklingen av vårt samhälle för att skapa ett samhälle där inte religionen dominerar.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skrev jag det? Inte sjutton läser väl du lika illa som Markus?
Alla historier som skapats av folk för att få kontroll över andra eller för att få deras uppmärksamhet där de berättat om gudar har haft en sammanhållande kraft och skapat livsregler, men jag ser inte behovet idag.
Det finns inga anledningar att fylla i kunskapsluckor med "Gud gjorde det". Det är bara att inse att vi inte vet allt och söka svar vetenskapligt och inte hindras av påhitt som saknar stöd i forskning.
Du skrev ”med den kunskap som finns i världen idag så krävs det någon form av brist i den logiska tankeförmågan för att ha med gudar i sin begreppsvärld”. Håller med om att det var en lite väl tillspetsad formulering att omskriva detta med ”galenskap”. Ber om ursäkt för det.

I övrigt, se mitt svar till Kratoz
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har ni läst bibeln i sin helhet? Inte jag.
Ja både gamla och nya T.
Jag har också läst koranen på engelska (måste egentligen läsas på arabiska).
Jag fick den av en turk efter att ha diskuterat religion med honom några kvällar.
Jag har också läst Mormons bok.
Och, vad jag hoppas var, scientologernas bibel/manifest som jag hittade på nätet.
Jag hade religiösa skrifter som hobby ett tag. 😊
Alla är mer eller mindre gal...konstiga i sin helhet.
Men om man "sherry pickar" ganska rejält hittar man sanningar/moral i enstaka meningar i alla.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hörde Helldén säga att han höll med Åkesson i partiledardebatten nyss.
Höll på att trilla av stolen. 😅
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ni läst bibeln i sin helhet? Inte jag.
Har läst den pärm till pärm ett par gånger, koranen med. Och Mormons bok, en drös dravel från scientologerna och lite annat religiöst flum.

I direkt jämförelse mellan koranen och bibeln får jag nog säga att koranen låter minst knasig. Å andra sidan börjar koranen hyfsat vettigt för att bara spåra ur mer och mer ju längre in man kommer.
Mormons bok är helt fantastiskt tungläst och man somnar på en halv sida på grund av det svårt misshandlade språket och totala avsaknaden av rim och reson.
Scientologerna är mest bara kass scifi fantasy.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top