Småbarnsfarsa på sporthoj.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja just det.

Välkomnar med öppna armar nya föräldrar till tråden under 2024. Hoppas vi kan bidra till mindre ångest och lättande av skam/skuld i föräldraskapet. Ni andra har hjälpt mig, tack!

Som pappa med mycket av ovanstående känslor vänder jag mig i första hand till andra pappor. Det kan jag inte sticka under stol med. Likväl kanske en och annan mamma hittar tråden och finner den givande.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gott nytt år - hälsningar från en som är sopslut.
Precis inkommen efter en par timmar leka Hulk & Rhino (20-talisternas version av tjuv å polis? - men med mer "Gaaa - Hulk smasha snöbumlingar - Gaaarh!") i djup skare och minus sju. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jaha, nu är Markus expert på hockey också. Orka detta!
Brooklyn upplyser, sin vana trogen; "Ingen hockey för gourmander."

Gott Nytt År, ska vi säga, samtliga!

/Omåttligt stolt pappa till vuxen dotter.

(Jodå, hon kommer och meckar kulinariska sensationer åt far sin. Skadar inte att hon gjort några år på restaurang.)
Jag är inte expert men har nyligen fattat lite mer av tjusningen, det är ju kul man får intressen via sina barn och inte bara tvärtom. Jag är uppväxt bland några elitjuniorer men fattade ändå inte grejen förrän nu.
Men nu är det paus i JVM Sverige leder mot Lilla Sverige, don't miss out.

????
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det gör det o har man ett lite tyst barn som inte tar plats utan bara flyter med sådär lite bakom mitten av flocken och är nöjd med detta så blir det jobbigt.

Men han skötte skolan gick ur skolan med högsta betyg, läste 2 gymnasie kurser samtidigt o gick ur med högsta betyg, läste till el ingenjör med mycket bra betyg. Tjänar bra med pengar o är skit nöjd med att 2 av dom 3 bor hemma hos mamma o pappa fortfarande.

Så att gå bananas den gången kanske var det som räddade hela skolgången och att han har ett bra liv i dag.

Barn är jävligt jobbiga när dom är små men dom är bara små en gång dom åren går galet fort, rätt vad det är har man en 13-15 åring som hatar allt o alla utan att igentligen göra det, puberteten är jävligt jobbig för en del ungar..

Bara striden med 14 årig tjej som skulle ha string o kortkort kjol????? men idag var det värt det med, jag blev dock gråhårig på tjejen?
Lite jobbigt att gå tillbaka till sida 16... Vila i frid Jerker, Modd La Ren. Jag gillade din inställning. Till livet och motorcykeln. :hjarta

Nu är jag inte småbarnsfarsa längre utan bara farsa. Men jag hade turen att ha en mor till mina barn som förstod att jag var/är motorcyklist så jag hade inget uppehåll.
Men när man är inne i det, som småbarnsförälder, är barn det som prioriteras. Men utan föräldrar som mår bra så mår inte barn bra. Och som motorcyklist mår jag inte bra utan motorcykel. Så jag behövde hitta anledning att sitta i sadeln och körde lika många mil som tidigare men inte på samma sätt som tidigare. Pendlade 12 mil varje dag med min SkitHoj. Det gav mig energi att orka. Ingen bankörning och inga hojresor till de brittiska öarna men mil blev det. Familjen tog bilen och jag körde hoj. Kräver lite planering men det går.

Nu är det historia men lev nu och ta vara på tiden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lite jobbigt att gå tillbaka till sida 16... Vila i frid Jerker, Modd La Ren. Jag gillade din inställning. Till livet och motorcykeln. :hjarta

Nu är jag inte småbarnsfarsa längre utan bara farsa. Men jag hade turen att ha en mor till mina barn som förstod att jag var/är motorcyklist så jag hade inget uppehåll.
Men när man är inne i det, som småbarnsförälder, är barn det som prioriteras. Men utan föräldrar som mår bra så mår inte barn bra. Och som motorcyklist mår jag inte bra utan motorcykel. Så jag behövde hitta anledning att sitta i sadeln och körde lika många mil som tidigare men inte på samma sätt som tidigare. Pendlade 12 mil varje dag med min SkitHoj. Det gav mig energi att orka. Ingen bankörning och inga hojresor till de brittiska öarna men mil blev det. Familjen tog bilen och jag körde hoj. Kräver lite planering men det går.

Nu är det historia men lev nu och ta vara på tiden.
Tråkigt, hade inte hört den saken om Moddlaren.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var han som kroknade på din "härskarteknik" och att du var en "mobbare" - följaktligen fanns du på hans ignore-lista...
Kanske därför du hade dålig koll...?
:unsure:


källa: https://www.sporthoj.com/forum/threads/sverige-idag.288410/page-569#post-6633644
Jaha, ja det var han, jag avstår från att ytterligare kommentera hans inlägg givet situationen men om han satte mig på ignore hade jag fortfarande sett hans inlägg. Jag har ingen på ignore.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur fan får man kräsna barn att prova nya saker?? Tjejens äldsta (7 år) är helt hopplös, hon äter typ tre olika grejer och tvärvägrar prova något annat. Den här går på repeat i mitt huvud varje gång hon ska utfodras:
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur fan får man kräsna barn att prova nya saker?? Tjejens äldsta (7 år) är helt hopplös, hon äter typ tre olika grejer och tvärvägrar prova något annat. Den här går på repeat i mitt huvud varje gång hon ska utfodras:
Ingen jävla aning. Ena äter bara frysta köttbullar från Scan i perioder. Ingen av dem annat än pastabaserat och pannkakor annars.

Det gäller hemma. På respektive dagliga verksamheter äter de maten som serveras, om än inte i mängder.

Vi försöker att hemma göra mat lustfyllt och tvingar inte i dem mat de inte tycker om. Att de tvingas smaka innan de säger BLÄSCH är en annan sak. Man lär sig vad som funkar till middagsmat vartefter.

Det blir bättre. Det är jag övertygad om.

Edit:Tilläg, stycke 2, 3 och 4.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet inte heller, jag vet bara att jag hade jäkligt tur/lyckades bra med mina.

På rak arm kan jag inte komma ihåg något som dom inte åt, visst med olika mängd entusiasm, men allt gick ner tills dom var nägorlunda mätta.

Men något som inte funkar är att alltid låta dom få det dom vill istället.

Jag hade en klasskompis som bara åt sockrade flingor och mjölk så till den milda grad att han fick bristsjukdomar, lösningen var att doktorn skrev ut något vidrigt kosttillskott som han var tvungen att dricka till varje måltid som bestod av flingor och mjölk, helt plötsligt var inte kött och potatis äckligt längre.... (på den tiden gjorde man som doktorn sa)

Jag tror även att doktorn lärde föräldrarna att sluta curla ungen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur fan får man kräsna barn att prova nya saker?? Tjejens äldsta (7 år) är helt hopplös, hon äter typ tre olika grejer och tvärvägrar prova något annat. Den här går på repeat i mitt huvud varje gång hon ska utfodras:
Dom äter när de är hungriga.

Edit: Generellt smakar grönsaker inte gott för små barn som har mer behov av mer kaloririk mat, än vad vuxna har.

Edit2: Min storälskar broccoli!
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag vet inte heller, jag vet bara att jag hade jäkligt tur/lyckades bra med mina.

På rak arm kan jag inte komma ihåg något som dom inte åt, visst med olika mängd entusiasm, men allt gick ner tills dom var nägorlunda mätta.

Men något som inte funkar är att alltid låta dom få det dom vill istället.

Jag hade en klasskompis som bara åt sockrade flingor och mjölk så till den milda grad att han fick bristsjukdomar, lösningen var att doktorn skrev ut något vidrigt kosttillskott som han var tvungen att dricka till varje måltid som bestod av flingor och mjölk, helt plötsligt var inte kött och potatis äckligt längre.... (på den tiden gjorde man som doktorn sa)

Jag tror även att doktorn lärde föräldrarna att sluta curla ungen.
Blandningen tur och skicklighet skulle jag tro.

I mitt fall går det i vågor med att testa nya smaker. Att den äldre är sjukt kräsen, vilket jag tror hänger ihop med NPF, hjälper inte att få den yngre att äta allt. Till slut kanske de uppskattar en Texaschili, ribs och bacon som far sin. ? Jag är droppen som ska urholka berget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blandningen tur och skicklighet skulle jag tro.

I mitt fall går det i vågor med att testa nya smaker. Att den äldre är sjukt kräsen, vilket jag tror hänger ihop med NPF, hjälper inte att få den yngre att äta allt. Till slut kanske de uppskattar en Texaschili, ribs och bacon som far sin. ? Jag är droppen som ska urholka berget.

Hänger det ihop med NPF kan det vara texturberoende, mat måste kännas på "rätt" sätt i munnen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hänger det ihop med NPF kan det vara texturberoende, mat måste kännas på "rätt" sätt i munnen.
Japp. Gissa om felsökning pågår? Hela tiden. Gud nåde dig om skinksåsen är för tjock eller ens finns på en pastabit.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur fan får man kräsna barn att prova nya saker?? Tjejens äldsta (7 år) är helt hopplös, hon äter typ tre olika grejer och tvärvägrar prova något annat. Den här går på repeat i mitt huvud varje gång hon ska utfodras:
Lugnt, barn kommer inte äta som barn när de inte är barn.
Nu vet jag inte hur begränsat det är men jag kan tycka det är ohyggligt när föräldrar måste få barnen att gilla sushi och sill från två års ålder, chill makrill liksom.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lugnt, barn kommer inte äta som barn när de inte är barn.
Nu vet jag inte hur begränsat det är men jag kan tycka det är ohyggligt när föräldrar måste få barnen att gilla sushi och sill från två års ålder, chill makrill liksom.
Lugnande. Tänk att Markus är sån också. ?

Skämt åsido. Det är som nappen. Hur många 20-åringar har en sån?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top