Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hade vi inte redan konstaterat flera gånger i den här tråden att den typen av observationer är otillräckliga för att dra långtgående slutsatser, oavsett vilket fordon man använder sig av - tåg, tunnelbana eller på motorcykel genom Sibirien? 😉
Jag kan bara konstatera att i alla andra länder så är polisen synlig.

Men det är fint av dig att tro att vår polis är så bra och effektiv att den inte behöver synas.

När en Mohammedan med tidigare avvisningsbeslut skjuter ihjäl fjorton människor på t centralen i godan ro kommer vissa bli förvånade, andra inte.

Titta på gränsen i Haparanda, varför är det bara kontroll när man åker in i Finland, inte i Sverige?

Men ha det så fint i bubblan. 😃♥️
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade också hoppats att det var som du skriver.

Jag åker tunnelbana varje dag. Det är aldrig poliser i tunnelbanan. Sverige är ett prioriterat terrormål.

Vi skyddar inte vårt land eller vårt folk, det är hur det är.
Jag ser polisen ute på stan varje vecka. Men det är ju möjligt att polisen i fjollträsk har viktigare saker för sig än att åka tunnelbana hela dagen.
Men jag är helt okej med att tripla polisens finanser så att de kan göra sånt med.
Säkerhet är en önskedröm och kan aldrig garanteras. Att du personligen inte ser att arbete görs eller får rapporter om utfört arbete betyder inte att det inte pågår arbete.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag kan bara konstatera att i alla andra länder så är polisen synlig.

Men det är fint av dig att tro att vår polis är så bra och effektiv att den inte behöver synas.

När en Mohammedan med tidigare avvisningsbeslut skjuter ihjäl fjorton människor på t centralen i godan ro kommer vissa bli förvånade, andra inte.

Titta på gränsen i Haparanda, varför är det bara kontroll när man åker in i Finland, inte i Sverige?

Men ha det så fint i bubblan. 😃♥️
Det är inte varken vad jag skrev eller vad jag tror.

Sverige har synnerligen allvarliga problem på många sätt. Just därför är det så viktigt att utgå från fakta så långt det är möjligt.

Målar man fan på väggen hela tiden utan att ha konkret grund för det finns risken att folk istället avfärdar allt och inte tar saken på allvar och dessutom skapar det utrymme för att ifrågasätta ens lojalitet till landet, eller åtminstone avfärda det som confirmation bias. Det har vi ärligt talat inte råd med om vi skall få ordning på landet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag ser polisen ute på stan varje vecka. Men det är ju möjligt att polisen i fjollträsk har viktigare saker för sig än att åka tunnelbana hela dagen.
Men jag är helt okej med att tripla polisens finanser så att de kan göra sånt med.
Säkerhet är en önskedröm och kan aldrig garanteras. Att du personligen inte ser att arbete görs eller får rapporter om utfört arbete betyder inte att det inte pågår arbete.
Vi kan skoja till det om fjollträsk så klart, vad vore livet utan 70-tals skämt från landsbygden, men faktum kvarstår att Sverige tappat kontrollen.

I alla europeiska länder ser du poliser. På Arlanda ser du poliser. På fotbollsmatcher ser du poliser. På typiska terrormål ser du inte poliser. När du åker in i Sverige med bil ser du inte poliser, vare sig i norr eller söder eller i väster.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är inte varken vad jag skrev eller vad jag tror.

Sverige har synnerligen allvarliga problem på många sätt. Just därför är det så viktigt att utgå från fakta så långt det är möjligt.

Målar man fan på väggen hela tiden utan att ha konkret grund för det finns risken att folk istället avfärdar allt och inte tar saken på allvar och dessutom skapar det utrymme för att ifrågasätta ens lojalitet till landet, eller åtminstone avfärda det som confirmation bias. Det har vi ärligt talat inte råd med om vi skall få ordning på landet.

100kr swishas till välgörenhet om du aldrig röstat Centerpartiet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Säpo: misstänkt statsfinansierat sabotage i Sverige, malmbanan.
Vidare;
Tyskland, Berlinfabriken.


Energisektorn omnämns och själv kan jag tycka att hela tyskarnas ”energiwende” är regelrätt sabotage…
Medt troligt är ju ändå att trafikverkets eftersatta underhåll orsakat det. De har ju varnat för just det där på malmbanan.
Hård och tung trafik samt dåligt underhåll.
Sen att reparera under de förhållandena som skedde är komplicerat. Billigaste anbud fick väl göra det också.

Fast Hersh förklarar nog snart att NATO med norska attackdykare simmade fram till spåret och vickade på rälsen tills den brast 🙄
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Medt troligt är ju ändå att trafikverkets eftersatta underhåll orsakat det. De har ju varnat för just det där på malmbanan.
Hård och tung trafik samt dåligt underhåll.
Sen att reparera under de förhållandena som skedde är komplicerat. Billigaste anbud fick väl göra det också.

Fast Hersh förklarar nog snart att NATO med norska attackdykare simmade fram till spåret och vickade på rälsen tills den brast 🙄
Det ena behöver kanske inte heller utesluta det andra? Det eftersatta underhållet har redan gjort grundjobbet och skapat en massa svagheter i hela systemet. Då krävs bara en liten ”knuff” i rätt riktning så fallerar det. Görs insatsen av människor med koll kanske det dessutom blir svårt att i efterhand fastställa om det var ett sabotage eller en olycka.

Ryssarna är väl rätt bra på att utnyttja svagheter i sin hybridkrigsföring. Nästan så man skulle kunna tro att de läst Sun Tzu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi kan skoja till det om fjollträsk så klart, vad vore livet utan 70-tals skämt från landsbygden, men faktum kvarstår att Sverige tappat kontrollen.

I alla europeiska länder ser du poliser. På Arlanda ser du poliser. På fotbollsmatcher ser du poliser. På typiska terrormål ser du inte poliser. När du åker in i Sverige med bil ser du inte poliser, vare sig i norr eller söder eller i väster.
Jag sa ju precis att jag regelbundet ser polisen, så varför säger du att jag inte gör det?
Och att du vill ha polisen på tuben betyder inte att det är särskilt effektivt att ha polisen där. Tuben har sina egna säkerhetsvakter, bland annat. Och polisen skulle inte på något sätt hindra ett terrordåd med självmordsbombning på tuben även om de vore där.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kört in i Finland via Haparanda så många gånger att jag tappat räkningen. Det har ALDRIG varit kontroll där, däremot finns tullen alltid på plats och de har nog en ganska välutvecklad känsla för vad som borde kontrolleras och när.
Det gäller självfallet andra gränser också inkl Arlanda/Sturup.

Sedan kan man ju fråga sig varför Norge var platsen för ett av de största terrordåden i Europas historia och Finland har så många skolskjutningar, men man kan nog konstatera att alla länder har lite olika förutsättningar och behöver jobba med olika saker.

Att Ryssland däremot är det största hotet mot fred och stabilitet i Europa var sant sedan början av 1900-talet och det är fortfarande sant idag. Hybridkrigföringen är hör sedan länge och vi utsätts på daglig basis av attacker från ryskt håll på vår infrastruktur, sjukvårdssystem, opinionsbildning, politiska och ekonomiska system.
Väpnade angrepp är ännu ej genomförda, lite beroende på definition.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan bara konstatera att i alla andra länder så är polisen synlig.

Men det är fint av dig att tro att vår polis är så bra och effektiv att den inte behöver synas.

När en Mohammedan med tidigare avvisningsbeslut skjuter ihjäl fjorton människor på t centralen i godan ro kommer vissa bli förvånade, andra inte.

Titta på gränsen i Haparanda, varför är det bara kontroll när man åker in i Finland, inte i Sverige?

Men ha det så fint i bubblan. 😃♥️

Du åker nog inte så ofta över den gränsen tror jag bestämt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sedan kan man ju fråga sig varför Norge var platsen för ett av de största terrordåden i Europas historia och Finland har så många skolskjutningar, men man kan nog konstatera att alla länder har lite olika förutsättningar och behöver jobba med olika saker.
Om Finland hade haft ens 1/100 del så många skolskjutningar som Sverige haft arabiska och afrikanska gängskjutningar så hade ditt FP-käbbel på din ålders höst, i eftertankens kranka vishet, kanske varit nästan intressant att ta till sig. Nu blir det mest en gammal man med dåligt samvete som försöker finna ro. 😅
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om Finland hade haft ens 1/100 del så många skolskjutningar som Sverige haft arabiska och afrikanska gängskjutningar så hade ditt FP-käbbel på din ålders höst, i eftertankens kranka vishet, kanske varit nästan intressant att ta till sig. Nu blir det mest en gammal man med dåligt samvete som försöker finna ro. 😅
Hur var det med gränsövergångarna?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såg du mitt svar till Two Stroke Man?

Åh the irony om du börjar vilja fullfölja argumenten, men jag är på. 👊🏻
Du menar att du är i T-centralen varje dag och argumenterar därför för att man borde stoppa alla bilar som åker mellan Haparanda och Torneå? För att vi har så många gängskjutningar?

Hänger inte med i din logik. Jag tycker att du flyttar målstolpar bara.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du menar att du är i T-centralen varje dag och argumenterar därför för att man borde stoppa alla bilar som åker mellan Haparanda och Torneå? För att vi har så många gängskjutningar?

Hänger inte med i din logik. Jag tycker att du flyttar målstolpar bara.
Nej inte alls men jag flyttar frågan till Sverige-tråden, det blev långt från Ryssland nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hej pojkar, nu divergerar ni lite från Ryssland och hur oroliga vi ska vara för dem.

Enig, det blev lite väl rörigt. Även om just frågan i rubriken är besvarad sedan drygt två år så allmänt ryskt och övrigt försvarskäbbel får man kanske leva med här.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur var det, kan Åkesson välja nu mellan Putin och Biden?

En vecka innan det Rrrrryska anfallet på Ukraina kunde han inte det.

Detta sett i kontexten nyttiga idioter pröjsade av Kreml. En rysk paradgren i många europeiska länder.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top