Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad bra mekdag. Allt fixat, kunde lösa bensinslangen utan att behöva tömma och montera bort tanken.
 

Bifogat

  • IMG_20240515_120101.jpg
    IMG_20240515_120101.jpg
    2.4 MB · Visningar: 8
  • IMG_20240515_110447.jpg
    IMG_20240515_110447.jpg
    2.7 MB · Visningar: 10

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kanske ska fria till sambon nu när det blev över två förlovningsringar efter jag kapade styret...
 

Bifogat

  • IMG_20240515_111645.jpg
    IMG_20240515_111645.jpg
    2.6 MB · Visningar: 9

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny provtur idag och vilken provtur!!!

1: Gaswiren fixad, lättare och mer gaskontroll.
2: Bränsleslangen läcker inte längre
3: Äntligen fixat bakskärmen så att dämparna tar i max utan att plåten nuddas.
4: Sittposition bättre.
5: Styet helt underbart efter jag kortade 1,5cm på varje sida.
6: Inte ett enda host, spott eller fräs under hela körningen.
7: Tomgången helt perfekt
8: Startade på absolut första försöket.
9: Batteriet har laddats riktigt bra och mitt lilla Jula batteri räcker gott och väl.
10. Däcket helt perfekt, inga vibrationer längre.
11: Hjullagren behövs nog inte bytas.
12: Gaffeln fram har slutat läcka.


Nu är det bara två saker kvar i sommar.
1: Lacka tank och bakskärm.
2: Klä in sadeln.

Hipp hipp hurra!

Fan de e gött att bara glida fram i 50-70km/h utan att känna minsta lilla behov att köra snabbare som man gör med sportisar eller tom T7:an.
Jag står för det. =)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny längre tur för att testturen gick så bra. Slutade med att hojen började lukta ruttna ägg vilket betyder överkokt batteri.

Suck... Suck och suck. Jag tror följande har hänt:
Efter jag bytt till LED och hela tiden underhållsladdat så skickar hojen i mer kräm än vad batteriet ska ha. Den laddar även fast batteriet är fulladdat.

Osäker på om RR verkligen slår av vid fulladd? Den ska ju bara konvertera växel till lik och se till att den inte skickar på mer än typ 15v.

Så hur löser jag detta? En switch för att stänga av laddningen och stå och mäta vid vägkanten är ju inte smidigt precis...

Faaan vad det stinker. Sulfaten... Som en riktig äggafis x 100 typ.

Kanske finns en liten voltmätare som kan slå på av beroende på volt som man kan koppla in. Så man kan tex köra > 13V = Sluta ladda.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltså typ som en fungerande regulator menar du? :7peta 😅
Ah. Det ingår alltså i en fungerande RR att slå ifrån laddningen när batteriet visar spänning över 13,5V typ? Är du helt säker på att den slår ifrån allt och inte bara konstant laddar runt 13-15v?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Regulatorn är billig så det blir att beställa en ny oavsett så jag är säker på att den funkar.
Jag kör med ett 6Ampere Jula Batteri och är rädd att batteriet är för klent för en regulator som inte är så precis...

Så antingen trasig Regulator eller för litet batteri, men är osäker på om verkligen ett litet batteri ska spela någon roll.

Nästa steg nu är att fixa nytt batteri och mäta spänningen runt 2000 varv. Oavsett varv så ska den inte ladda mer än 14 max 15v typ.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
KAN vara att RR inte är jordat via chassit ordentligt! jag har flyttat på den så kan börja min misstanke där kanske?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Här är min RR. Bara för att dubbelkolla.
Vad är bäst?

1: Jorda båda skruvhållarna till jord OCH dra en kabel till negativ på batteriet
2: Bara jorda båda skruvhållarna.

Jag ska givetvis mäta efter jag installerat batteriet men om den visar bra värden så vill jag försäkra mig om att jag kopplat RR på bästa sätt.
 

Bifogat

  • IMG_20240526_103910.jpg
    IMG_20240526_103910.jpg
    2.7 MB · Visningar: 5

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skönt! RR visar 18-19V direkt på låg tomgång knappast 2000 varv. Det är alldeles för mycket. Det skall ligga runt 13-14.5V Max. Vilket jag verkligen har för mig att den gjorde innan och jag har mätt detta. Så trasig RR helt enkelt. =)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Virago forumet...

"Checked the voltage at the battery today and its a whoping 17volts at idle. Climbs to 18 at around 3000k."

"Very common reg rec failure on these, usually the 47x type bolted to the footrest hanger, same as a TDR250, RD350F2 afaik, cheap as chips"
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top