Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte helt sant. Vad jag fattar har de gått på erfarenhet eftersom det varit ett par tre stycken utbrott av knäppa "influensor" i Kina som inte kommit utanför Kinas gränser.
Betnér gjorde en grej om fågelinfluensan för en kasse år sedan när det gjordes åtgärder för något som typ 12 pers i hela Kina dog av men många blev sjuka av. Då häcklade han rätt friskt att man tog det säkra före det osäkra.

Jag är inte ett dugg avundsjuk på de som fattar beslut i sådana här situationer och jag kan ha jättemycket åsikter om vad som hände (typ att man inte har några alls lager av saker i händelse av kris och bara pekar på kommun och region) men just nedstängningen vetefan om det är någon större skillnad på totalresultatet. Fan tom farsan som krafsar på 80 tyckte det var dumt att stänga ner för mycket.

Det fanns ganska mycket information från Kina som våra myndigheter valde att negligera.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det fanns ganska mycket information från Kina som våra myndigheter valde att negligera.
Ja, precis. Varningssignaler som borde föranlett att man i inledningsskedet borde varit snabbare/hårdare med att införa restriktioner, stoppa flyg från bl.a. Kina osv.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kort sagt:
  1. När läget är kaosartat och osäkert i början, inför snabbt restriktioner för att köpa tid. Släpp på dessa åtgärder när den kaotiska fasen är stabiliserad och det går att bygga kunskap.
  2. Accellerera kunskapsinhämtningen, inte bara genom att samla in från övriga världen, utan också genom många parallella experiment kring bl.a. åtgärder i vår egen kontext (varje experiment behöver snabbt kunna avbrytas och vara tillräckligt avgränsat för att inte orsaka större skada om det inte fungerar). Se till att lärdomarna snabbt kommer alla till del och inte fastnar i hierarkier, beslutsoförmåga pga. mandat osv.
  3. Avbryt snabbt sådant som inte fungerar och förstärk/vidareutveckla det som fungerar.
  4. Allt eftersom läget blir mer under kontroll, övergå successivt till etablerandet av mer stabila rutiner som går att skala upp osv.
EDIT: blev ett "inte" för mycket
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, precis. Varningssignaler som borde föranlett att man i inledningsskedet borde varit snabbare/hårdare med att införa restriktioner, stoppa flyg från bl.a. Kina osv.
Fast smittan kom ju inte till Sverige genom Kina utan genom resten av Europa.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fast smittan kom ju inte till Sverige genom Kina utan genom resten av Europa.
Huvudakligen, ja. Hade varit relevant med restriktioner, testning osv även för sådana resor och framför allt att ha gått ut med skarpare varningar för de som planerat sådana resor. Istället kommunicerade man ju närmast att det bara var att köra på som vanligt.

Fast när smittan sedan var allmänt spridd tappade förstås restriktioner mycket av sin poäng. Det är det tidiga inledningsskedet det handlar om, för att kanske kunna köpa sig några veckors extra tid och bättre hinna förbereda sjukvård, äldrevård osv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej. Om man ställs inför ett okänt hot så tar man det säkra före det osäkra och låser in sig och försöker snabbt ta reda på vad hotet består i. Är det bara en grävling som krafsar utanför grottans mynning, eller är det en nyvaken utsvulten björn som försöker ta sig in?

Här visste man att någonting okänt krafsade utanför och valde ignoreringsprincipen, huvudet i sanden-principen istället för att vara försiktig.
Jag minns främst Iranplanet, usch vad jag slutligen gav upp på Sverige då.

Där och då hade jag stött vad som helst hellre än denna regim.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Huvudakligen, ja. Hade varit relevant med restriktioner, testning osv även för sådana resor och framför allt att ha gått ut med skarpare varningar för de som planerat sådana resor. Istället kommunicerade man ju närmast att det bara var att köra på som vanligt.

Fast när smittan sedan var allmänt spridd tappade förstås restriktioner mycket av sin poäng. Det är det tidiga inledningsskedet det handlar om, för att kanske kunna köpa sig några veckors extra tid och bättre hinna förbereda sjukvård, äldrevård osv.
Smittan var här hösten 2019 har jag hört, men åtminstone i januari.

 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Smittan var här hösten 2019 har jag hört, men åtminstone i januari.

Skulle inte förvåna mig. Var själv i Milano på MC-mässan i början av november 2019 och strax efter det blev jag sjuk i symptom som påminde en hel del om det som senare kom att associeras med Covid-19. Mässan hade för övrigt en hel hall full med i huvudsak kinesiska företag med olika typer av tillbehör.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag minns främst Iranplanet, usch vad jag slutligen gav upp på Sverige då.

Där och då hade jag stött vad som helst hellre än denna regim.
och alla flyg med skidresenärer från Österrike som inte ens bads sitta i frivillig karantän.
Det var som att vi jobbade på att försöka få in smittan så snabbt och okontrollerat som möjligt utan att väcka misstanke om att just det var planen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
och alla flyg med skidresenärer från Österrike som inte ens bads sitta i frivillig karantän.
Det var som att vi jobbade på att försöka få in smittan så snabbt och okontrollerat som möjligt utan att väcka misstanke om att just det var planen.
Det var inte som att vi jobbade på det, vi jobbade på det.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top