Är batteriet slut?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skulle starta hojen för säsongens första hojtur, men det gick inte. Hjälpte inte att ladda batteriet fullt. Upplevde hojen mer svårstartad under slutet av förra säsongen och samma sak för ett par månader sedan när jag gjorde service. Men då gick den igång efter att jag laddat batteriet.

Först tänkte jag att det inte borde vara batteriet, då jag alltid varit noga med att underhållsladda ca 1 gång/månad under vintern och det är ett relativt nytt Yuasa-batteri. Sen kollade jag och insåg att det det är 5 år sedan jag bytte batteri senast.

Jag gjorde senaste startförsöket igår eftermiddag, efter att batteriet laddats upp fullt. Batterispänningen nu på förmiddagen (ca 16 timmar senare) mäter jag till 12,39 V.

Det kan förstås finnas flera andra tänkbara anledningar som t ex dåliga tändstift eller att ventilspelet behöver justeras, men jag landar i att nästa åtgärd att testa med självklarhet borde vara att byta batteriet. Dels pga. spänningen och att det trots allt är 5 år gammalt, dels pga. hur den beter sig vid startförsöken. Startmotorn går ett par varv varje gång, varpå displayen släcks och sedan tänds. Det är som att batteriet får slut på kräm och då avbryts startförsöket. Inte som på en gammal omodern motor med dåligt batteri där det går långsammare och långsammare, men jag gissar att elektroniken känner av spänning eller ström och inte fortsätter dra runt startmotorn om den är för låg.

Det är en BMW S1000R (2015) som har gått ca 4 500 mil. Tändstift byttes senast vid 3 000 mil och då gjordes även kontroll av ventilspel.

Tänker jag rätt eller borde jag kolla något annat innan jag byter batteriet?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skulle starta hojen för säsongens första hojtur, men det gick inte. Hjälpte inte att ladda batteriet fullt. Upplevde hojen mer svårstartad under slutet av förra säsongen och samma sak för ett par månader sedan när jag gjorde service. Men då gick den igång efter att jag laddat batteriet.

Först tänkte jag att det inte borde vara batteriet, då jag alltid varit noga med att underhållsladda ca 1 gång/månad under vintern och det är ett relativt nytt Yuasa-batteri. Sen kollade jag och insåg att det det är 5 år sedan jag bytte batteri senast.

Jag gjorde senaste startförsöket igår eftermiddag, efter att batteriet laddats upp fullt. Batterispänningen nu på förmiddagen (ca 16 timmar senare) mäter jag till 12,39 V.

Det kan förstås finnas flera andra tänkbara anledningar som t ex dåliga tändstift eller att ventilspelet behöver justeras, men jag landar i att nästa åtgärd att testa med självklarhet borde vara att byta batteriet. Dels pga. spänningen och att det trots allt är 5 år gammalt, dels pga. hur den beter sig vid startförsöken. Startmotorn går ett par varv varje gång, varpå displayen släcks och sedan tänds. Det är som att batteriet får slut på kräm och då avbryts startförsöket. Inte som på en gammal omodern motor med dåligt batteri där det går långsammare och långsammare, men jag gissar att elektroniken känner av spänning eller ström och inte fortsätter dra runt startmotorn om den är för låg.

Det är en BMW S1000R (2015) som har gått ca 4 500 mil. Tändstift byttes senast vid 3 000 mil och då gjordes även kontroll av ventilspel.

Tänker jag rätt eller borde jag kolla något annat innan jag byter batteriet?
Jag tror att du är rätt ute, batteriet är mest troligt kass, eftersom hela systemet "krampar", och då klipper elektroniken.
Har du något annat batteri att prova med?
Koppla starkabler från en bil?

Kan vara ett bra sätt att börja felsöka på.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror att du är rätt ute, batteriet är mest troligt kass, eftersom hela systemet "krampar", och då klipper elektroniken.
Har du något annat batteri att prova med?
Koppla starkabler från en bil?

Kan vara ett bra sätt att börja felsöka på.
Hade ett biltemabatteri liggande i reserv som jag bara använt i ett par veckor när batteriet var slut förra gången och i väntan på att jag skulle få Yuasa-batteriet. Det var dock helt slut nu. 0 volt. Testade även med startkablar från ett bilbatteri (som visserligen blivit utbytt mot ett nytt i bilen, då det var för dåligt), men det hjälpte inte.

Inte testat med startkablar från bilen ännu, men vill å andra sidan inte göra fler startförsök än nödvändigt för att inte dränka tändstiften i bensin osv. så det var därför jag tänkte att det är lika bra att börja med att köpa nytt batteri eftersom det nog behöver bytas alldeles oavsett.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Batteribyte. Att den avbryter efter ett par varv beror nog på att startreläet släpper när spänningen sjunker. Gammaldags elektricitet utan elektronik. En del startreläer börjar klappra, en del släpper och en del håller i tills startmotorn stannar. Beror på hur dåligt batteriet är.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Batteribyte. Att den avbryter efter ett par varv beror nog på att startreläet släpper när spänningen sjunker. Gammaldags elektricitet utan elektronik. En del startreläer börjar klappra, en del släpper och en del håller i tills startmotorn stannar.
Ja, det låter högst rimligt att det är exakt detta som sker. Det hörs tydligt hur reläet slår ifrån.

Ser att ett litiumbatteri numera kostar samma som ett traditionellt Yuasa-batteri så det blir nog beställning av ett sånt. Noco ser vettiga ut, på pappret iaf... https://no.co/nlp14
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Batteribyte.
Ett helt friskt Yuasa har efter laddning Nästa dag 12,7 till 12,8 Volt.
Mät batterispänning under startförsök, går spänningen under 11 Volt så räcker spänningen inte till är min erfarenhet.
Erfarenhet från BMW R1200 2016(?) är att den drar mycket ström parkerad. Med en ansluten Ctek var det laddning var 90:e sekund.
På en Kawasaki ER-5 var det 2 timmar mellan underhållsladdningarna.
Båda med laddare Ctek Zafir 45.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Batteribyte.
Ett helt friskt Yuasa har efter laddning Nästa dag 12,7 till 12,8 Volt.
Mät batterispänning under startförsök, går spänningen under 11 Volt så räcker spänningen inte till är min erfarenhet.
Erfarenhet från BMW R1200 2016(?) är att den drar mycket ström parkerad. Med en ansluten Ctek var det laddning var 90:e sekund.
På en Kawasaki ER-5 var det 2 timmar mellan underhållsladdningarna.
Båda med laddare Ctek Zafir 45.
Ja, har också misstänkt att elektroniken drar ur batteriet en del. Gissar att ett litiumbatteri är mycket bättre i det avseendet då det inte är lika känsligt för urladdning, dvs urladdningen kommer ju ske ändå (om man inte kopplar loss batteriet), men batteriet går iaf inte sönder pga det.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ytterligare ett bevis som stärker hypotesen. Mätte spänningen under startförsöket. När jag slog på tändningen sjönk spänningen till 11,87 V. Vid startförsöket droppade den sen momentant ner till 9 V. Sen återhämtade den sig efter en stund till 12,3 V.

Fråga är om det ens är någon idé att testa med startkablar till bilen. Borde väl vara ett solklart fall?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ytterligare ett bevis som stärker hypotesen. Mätte spänningen under startförsöket. När jag slog på tändningen sjönk spänningen till 11,87 V. Vid startförsöket droppade den sen momentant ner till 9 V. Sen återhämtade den sig efter en stund till 12,3 V.

Fråga är om det ens är någon idé att testa med startkablar till bilen. Borde väl vara ett solklart fall?
Det hade ju kunnat vara startmotorn som är problemet, men då hade batteriet återhämtat sig.
I och med att du mäter upp 12,3V i vilospänning efter ett startförsök, så skulle jag säga att det är batteriet som är problemet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nu blev jag förbryllad. Försökte starta med hjälp av startkablar från bilen, men det gick inte. Det skumma är att när jag mätte spänningen över hojens batteripoler, startkablar inkopplade, bilen igång och hojens tändning påslagen var det bara 11,8 volt, som om startkablarna inte var inkopplade. Nya startkablar från Biltema. Kanske dem det är fel på. De har någon slags inbyggt elektroniksskydd med en grön lampa som lyste.

Såg sen att jag kunde ställa min batteriladdare i strömförsörjningsläge så testade koppla in den, men inte heller då startade hojen. Iofs kanske det krävs betydligt mer ström än vad laddaren kan ge. Jag hade ställt in den på 12,8 V och 10 A.

Att det inte gick att starta med laddaren i strömförsörjningsläge kanske inte är så förvånande, men startkablarna...

Äh, vafan, nu beställde jag ett nytt litiumbatteri så får jag hoppas att det löser problemet. Annars är det väl bara att bryta ihop och gå vidare med felsökningen.
 
Last edited:

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag skulle skruva av +/- kablarna och kolla att det inte är ärgat, skruva tillbaka de och prova med en vanlig startkabel (utan elektronikjux) till bilen.
Nog tusan borde startmotorn snurra igång.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag skulle skruva av +/- kablarna och kolla att det inte är ärgat, skruva tillbaka de och prova med en vanlig startkabel (utan elektronikjux) till bilen.
Nog tusan borde startmotorn snurra igång.
Ingen ärgning, men helt klart är det nåt skumt med startkablarna. Får ju inte ens förbindelse när jag testar med multimeter.

Men vetefasen om jag orkar ge mig iväg för att köpa nya startkablar, när jag nu ändå beställt nytt batteri.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ingen ärgning, men helt klart är det nåt skumt med startkablarna. Får ju inte ens förbindelse när jag testar med multimeter.

Men vetefasen om jag orkar ge mig iväg för att köpa nya startkablar, när jag nu ändå beställt nytt batteri.
Köpte startkablar för ett antal år sedan där man glömt? att avisolera kabeln inne i handtagen - kolla det
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
När man tar ström från annat fordon så ska man inte starta strömdonatorn.

Ett tips från en annan tråd här på sporthoj.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När man tar ström från annat fordon så ska man inte starta strömdonatorn.

Ett tips från en annan tråd här på sporthoj.
Precis, jag har gjort det misstaget, hojen startade inte, massa blink överallt, när bilen stängdes av funkade det som tänkt.
För säkerhets skull glömde jag det och gjorde om det något år senare.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Köpte startkablar för ett antal år sedan där man glömt? att avisolera kabeln inne i handtagen - kolla det
Inte det som är problemet iaf. Startkablarna är nog ok, trots allt. Problemet är nog att de klämmorna är för grova. Hur jag än gör får de inte kontakt med MC-batteriets patetiska små leksakspoler.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
När man tar ström från annat fordon så ska man inte starta strömdonatorn.

Ett tips från en annan tråd här på sporthoj.

Precis, jag har gjort det misstaget, hojen startade inte, massa blink överallt, när bilen stängdes av funkade det som tänkt.
För säkerhets skull glömde jag det och gjorde om det något år senare.
Skumt, men varför skriver de då uttryckligen i alla instruktioner att man skall starta givarfordonet efter att man kopplat in kablarna och sen försöka starta mottagarfordonet? :va
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skumt, men varför skriver de då uttryckligen i alla instruktioner att man skall starta givarfordonet efter att man kopplat in kablarna och sen försöka starta mottagarfordonet? :va
Troligen för att de räknar med att det är en bil med likvärdigt batteri och inte ett pyttelitet mc-batteri som kanske inte uppskattar för stora laddströmmar när det är tomt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skumt, men varför skriver de då uttryckligen i alla instruktioner att man skall starta givarfordonet efter att man kopplat in kablarna och sen försöka starta mottagarfordonet? :va
De antar att man försöker starta en bil med en annan bil.
Här på forumet brukar det sägas att hojar inte gillar den lite kraftigare spänningen som bilar levererar och känslig elektronik kan ta skada.
När man kablar igång en hoj från en bil så är de tju närmast ingen risk att man lyckas dränera startbatteriet i bilen med hojen heller. Man hinner nästan bränna sönder startmotorn innan batteriet är tömt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Troligen för att de räknar med att det är en bil med likvärdigt batteri och inte ett pyttelitet mc-batteri som kanske inte uppskattar för stora laddströmmar när det är tomt

De antar att man försöker starta en bil med en annan bil.
Här på forumet brukar det sägas att hojar inte gillar den lite kraftigare spänningen som bilar levererar och känslig elektronik kan ta skada.
När man kablar igång en hoj från en bil så är de tju närmast ingen risk att man lyckas dränera startbatteriet i bilen med hojen heller. Man hinner nästan bränna sönder startmotorn innan batteriet är tömt.
Ja, det är ju logiskt, när man tänker efter, vilket jag uppenbarligen inte gjorde först 😖

Hur som helst, kanske var tur i oturen att startkablarna ändå inte fick kontakt. 😅
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top