zx6r 96a startar ej, bränsleproblem?

jontemyra1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
zx6r
I höstas när jag var ute och körde (ca 1 timmes tur) så började hojjen bli slö (precis som när bensinen börjar ta slut), jag vred över till reserven men det hjälpte inte så jag stannade vid vägkanten och motorn dog, jag chokade och startade och den gick igång igen, men såfort jag kom upp i ca 3000rpm så dog den igen, (det fanns bensin kvar i tanken), jag provade några gången till och den gick till slut endast på tomgång (den stannade om man rörde gasen).
Till saken hör att den hade stått ute i ösregn dagen innan så jag misstänkte att det kanske hade kommit vatten i tanken eller liknande, så jag fyllde upp med ny bensin.
Men nu startar den inte längre.

Jag fick tips här på forumet att det kunde vara skit i förgasarna.

Idag så kollade jag så att rinner bensin genom bensinkranen, bränslepumpen verkar fungera som den ska, jag har plockat bort stiften och dom verkar torra (för att utesluta tändningsproblem), sen plockade jag bort förgasarna och det rann ut bensin ur flottörhusen, jag skruvade bort ett flottörhuslock och den skvätt bensin som fanns kvar däri verkade vara blandad med vatten (Det var en vattendroppe som flöt omkring).

Jag skulle behöva lite tips på vad ni tror felet kan vara, om det skulle vara skit i något munstycke så borde väl hojjen möjligen gå dåligt men inte vara tvärdöd?

Ge mig lite råd nu, börjar bli sugen på att åka nu. :yoparty

Ingen som har något tips?

Kan ett igensatt munstycke göra så att hojjen inte startar över huvudtaget?
Någon här från stockholmtrakten som kan tänka sig rengöra mina förknasare för en rimlig slant? (antar att man använder ultraljusdtvätt?)

Hej
Det finns en ventil som ska släppa in luft i tanken. Om den är igensatt kommer ingen luft in, och då kan inte soppan rinna ut heller.
Prova att starta motorn med tanklocket öppet, funkar den då så har du nog hittat felet...

RRRRR: Tackar, det ska jag prova.

ocke: Om du syftar på att vrida gasrullen (öppna spjällen) så funkar det inte, startgas har jag inte provat, är det bara att spruta in i luftburken medans man kör på självstarten?

Hur gick det för dig!?

Igår när jag var ute och körde hände exakt samma sak med min hoj. Den gick fint men så helt plötsligt började den bröla och sacka och sen stannade den precis som om det var soppatorsk. Fick också köra in till kanten i skogen och försöka starta igen, vrida om till reserven (bensin fanns) inget hände. Försökte springa i gång den, inte en hostning fick den ur sig ens. Efter 1,5 timme kom killen med kärra och vi tog hem hojen på kärra. Sen när det stått i några timmar i garaget startade den igen och gick skapligt. Men har tydligen en svacka vid 8-9000 varv på sexan. Har plockat bort tändstiften, dom såg fina ut. Kollat att soppan rinner ur tanken. Luftfiltret var någon skitigt, ska köpas nytt.

Tänkte om du har något tips om vad som var felet på din....Kanske borde kolla det på min också isåfall.

//Lotta

Back