Det finns flera typer av generator och laddningsregulator till MC. Den typen jag har på Suzukin är statorlindningar under generatorkåpan med en permanentmagnet (rotorn) på vevaxeln. Från stator/generatorlindningarna går tre gula kablar till laddningsregulatorn. Från laddningsregulatorn två, en svart och en röd till batteriet.
Har du den här typen så är felsökningen:
Koppla loss de 3 sladdarna från generatorn till laddningsregulatorn. Mät motståndet med en digital multimeter mellan sladdarna. Det blir 3 par sladdar att mäta och motståndet ska vara mindre än 1 Ohm vid alla tre mätningarna=inget avbrott tex i generatorlindningarna=Bra.
Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Kan vara rätt besvärligt få mindre än 1 Ohm på grund av oxider så det kan bli att skrapa lite. När du lyckats komma ner under 1 Ohm, mät motståndet mellan en av skruvarna och var och en av de 3 sladdarna från generatorn. Motståndet ska vara högt, helst "avbrott, ingen kontakt" vid alla tre mätningarna. För då har generatorlindningarna inte kortis till motorn=Bra.
Ladda batteriet.
Fortfarande med de tre sladdarna till generatorn inte inkopplade till laddningsregulatorn.
Starta hojen.
När den gått några minuter på tomgång, oljan varm. Varva upp den till 4000RPM och mät spänningen mellan de de tre sladdarna från generatorn. Det är växelström, AC, dvs VAC på multimetern.
Spänningen ska vara omkring 70 Volt AC vid alla tre mätningarna.
Har generatorn klarat alla de här tre testerna. Sex motståndsmätningar och tre Volt AC mätningar
så är generatorn OK.
Och felet är troligen laddningsregulatorn (vilket det var på min SV650S)
Även om möjligheten givetvis finns av dålig fullärgad kontakt nånstans. Din hoj har ju några år på nacken.
Är felet laddningsregulatorn så går det ofta med laddningsregulator till nån nyare hoj än din.
Dvs du behöver inte köpa originalet om du är lite van att fixa sånt som kontakter som inte passar, osv.
Att laddningsregulatorerna går sönder är vanligt. För glömmer man slå på ljuset ska all effekten som generatorn ger kortslutas bort i laddningsregulatorn. Som blir mycket varm och går sönder efter en tid. Och regulatorn blir varm redan med ljuset på. Ja det är så knäppt att den vanliga laddningsregulatorn fungerar genom att kortsluta generatorlindningarna när batteriet är fulladdat....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/