Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Abo skrev:det är aluminum oxid det blir det på all alu tror jag.
Abo skrev:det är aluminum oxid det blir det på all alu tror jag.
John Holmes skrev:Det är nån sorts ytbehandling som finns på alla aluminiumdetaljer, det är ett stenhårt skikt och det måste bort innan den förhållandevis "lätta" poleringen kan inledas.
Micke_Lindstrom skrev:Ja, på aluminium bildas snabbt ett oxidskikt som när det blivit tillräckligt tjockt stoppar syretillförseln till ytan och hindrar vidare korrosion. (nästan)Silwer skrev:hmm, inte på min, men själva metallen oxiderar ju så den snart ser ut som om man sprejat på silverfärg.
Men du har nåt skikt på din alltså?
Annars är det autosol o massor av timmars putsande bara
Jag tänkte putsa på min där man ser ramen, men jag vet ju inet om det går att få bra, jag lägger ju inet flera hundra timmar på det direkt.
John Holmes skrev:Jag blir galen på det förbannade ytskiktet som är på ramen och allt annat aluminium! Det tar fan år att slipa bort det.
Någon som VET hur man gör, eller vem man vänder sig till för att få bort skiten på kemisk väg???
Fransson skrev:Glasblästra eller ta grövre smärgelduk/slippapper jag brukar börja med 80 korn för att komma igenom ytbehandlingen. Sen är det bara att stega sig uppåt i kornstorlek på slip-papper och ta bort sliprepor. 80/100/200/300 tex och det funkar bra att köra med slip-padda om det finns.
OLJEKYLD GSXR skrev:Det är inte oxid utan ett ytskikt som finns på aludetaljer. Det lättaste är att syradoppa ramen, men visst går det att slipa bort det.
OLJEKYLD GSXR skrev:Det är inte oxid utan ett ytskikt som finns på aludetaljer. Det lättaste är att syradoppa ramen, men visst går det att slipa bort det.
Z Fredde skrev:Och du har polerat en hoj ram tidigare eller??
Grövsta jag har använt under mina 250 poleringstimmar är 500 papper. Tar du grövre får lantmäteriet rita om kartan över vattendrag i Sverige. Så grova repor får du nämligen. Näe, bättre att köra ett för fint papper, än för grovt.
Pebl skrev:Har väl inte något direkt svar på din fråga om hur du får bort det men det är väl så att ramens aluminium är (natur-)eloxerad.
m.a.o. får man aluminiumet att oxidera med hälp av elektricitet. Ytskikten bildar en enhet med aluminiumet och är tjockare än det naturliga skiktet, samt stenhårt.
Hör med en firma som sysslar med Eloxering, -kan de få dit det kan de säkert få bort det åxå
Micke_Lindstrom skrev:Det går att eloxera i diverse färger också, varför inte en mintgrön-eloxerad ram på tyskfightern?![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |