Yamaha yz80 funkar ej (någon som kan hjälpa?)

The38

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Snart en Yamaha mt-125 2021
Tjena, min Yamaha yz80 fungerar inte alls jag har ingen aning som är fel heller. Vi har fixat förgasaren och bytt tändstift bytt olja och nytt bränsle då den stod orörd ett tag. Den fungerade året innan men nu har den gett upp helt går inte ens att starta. Någon som vet vad felet är? (Tror den är från 1988 men kan ha fel)
 

Bifogat

  • 211B7C92-D610-43F4-8716-DEF1B0FD58EA.jpeg
    211B7C92-D610-43F4-8716-DEF1B0FD58EA.jpeg
    681.8 KB · Visningar: 43

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag tror det är det trasiga som är felet. :näsblod

Det krävs bränsleblandning, kompression och gnista för att en förbränningsmotor skall fungera. Du lär ta reda på vad det är som saknas av de tre förutsättningarna.
 

The38

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Snart en Yamaha mt-125 2021
Jag tror det är det trasiga som är felet. :näsblod

Det krävs bränsleblandning, kompression och gnista för att en förbränningsmotor skall fungera. Du lär ta reda på vad det är som saknas av de tre förutsättningar
Jag tror det är det trasiga som är felet. :näsblod

Det krävs bränsleblandning, kompression och gnista för att en förbränningsmotor skall fungera. Du lär ta reda på vad det är som saknas av de tre förutsättningarna.
Vi har ju gnista och bränsleblandning men hur fixar jag kompression?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte helt ovanligt att tändsystemet helt plötsligt ger upp oftast lågfart spolen. O om det är detta går det utmärkt att ta ett tändsystemet från en moped med minarelli AM6 motor detta passar på vevaxel s kona o stämmer i höjd.

Dock får man modda stator plattan i justera hålen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
1. Har du BRA ginsta?
2. Blir stiftet blött när du kickat ett tag?
3. Tänder den alls eller är den helt död, även när du rullar?
4. Har du lyft cylinder och kolv för att kolla att allt ser bra ut och att du har komp?

Gör ett steg i taget så lär du hitta felet. Gamla hojar har sällan fått bytt kolv så jag hade lyft av cylindern för att förstå om det är värt att kicka mer eller ej.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Lägg inte ner för mycket tid o pengar på den hojen.. Finns lättare o bättre lösningar som ger mer glädje per krona.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lägg inte ner för mycket tid o pengar på den hojen.. Finns lättare o bättre lösningar som ger mer glädje per krona.

Såna gamla 80cc kostar dubbelt jämfört med 10 år sen, igen. Nån köper ju uppenbarligen och nog är de värda att underhållas med både tid, packningar och en ny kolv. Jag menar skivbromsar, vattenkylning och trettio hästar är väl inte så jävla tråkigt för under tio tusen?

När jag var femton i Sthlmsförorten var en åttiokubbe status och något man gasade runt på på gatorna på nätterna. Jävligt kul.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Såna gamla 80cc kostar dubbelt jämfört med 10 år sen, igen. Nån köper ju uppenbarligen och nog är de värda att underhållas med både tid, packningar och en ny kolv. Jag menar skivbromsar, vattenkylning och trettio hästar är väl inte så jävla tråkigt för under tio tusen?

När jag var femton i Sthlmsförorten var en åttiokubbe status och något man gasade runt på på gatorna på nätterna. Jävligt kul.
Räcker det med en kolv och packningskit så må det vara hänt, men allt annat brukar ju vara sönderkört på en så gammal cross.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Räcker det med en kolv och packningskit så må det vara hänt, men allt annat brukar ju vara sönderkört på en så gammal cross.
Ja du har helt rätt förstås, fotpinnarna hänger, dämparna slut och inte värda att renovera upp till toppskick. Men de som köper en gammal cross kommer ju köra på åkern i gympadojor så det kvittar. En tvärslut Japan är ju fortfarande bättre på allt än en ny kines.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
När jag var femton i Sthlmsförorten var en åttiokubbe status och något man gasade runt på på gatorna på nätterna. Jävligt kul.

I GBG/Majorna körde vi runt med gamla 125 och två-femti crossar samt en och annan kart och väghoj, det var gamla grejer, men fan vad kul man hade, och lärde sig att skruva och köra gjorde man också.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Theo3824, har du fått igång 80 crossen?
Skicka ett PM annars!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kollat packboxarna på vevändarna? Är de dåliga blir tryck/blandning i vevhuset fel och hojen blir svårstartad.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Har du kollat så att du får en fin gnista på stiftet?
Provat startgas?
Hur gjorde du rent förgasaren?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu har jag också en 40 år gammal YZ80!! Nån som har plast som ligger och skräpar? Ny kostar flera tusen?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top