Yamaha R1 1998 död

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Såg fram emot en härlig kvällstur idag men det sket sig. Nämligen första gången min R1 strulade. Vred på tändningen och tryckte på startknappen och då dog allt, inget hände. Har kollat alla säkringar och batteriet är fulladdat.

Så vad kan det vara? Känns som nåt elektriskt. Upptäckte även att nyckeln gick att dra ur i on-läget så nytt tändningslås behövs tydligen. Annars har hojen gått som en dröm i ett och ett halvt år, välvårdad och servad varje år.

Jättetacksam för svar!

Tänningslåset är min första tanke.
Du kan inte sätta i nyckeln å lirka lite å se om du kan få nåt livstecken?
Small det till något? Vet att en del gelbatteri kan tvärdö ( typ kortis i batteriet)

Tänningslåset är min första tanke.
Du kan inte sätta i nyckeln å lirka lite å se om du kan få nåt livstecken?
Small det till något? Vet att en del gelbatteri kan tvärdö ( typ kortis i batteriet)

Har lirkat lite och kört i lite biltema multispray men ingen skillnad. Det small till lite, något sorts klickljud var det iaf. Det är just ett gelbatteri som sitter i så kanske är något med det? Visade full laddning men kanske fortfarande kan vara en kortis?

Sätt i laddaren på batteriet och vrid på tänningen. Om det är liv när du vrider om nyckeln är det batteriet som e kass! :tummenupp
Annars kanske nåt relä eller liknande.

Sätt i laddaren på batteriet och vrid på tänningen. Om det är liv när du vrider om nyckeln är det batteriet som e kass! :tummenupp
Annars kanske nåt relä eller liknande.

Det får testas. Hojen står hemma hos föräldrarna men ringde pappa som kanske kollar ikväll :)

Laddaren slog ifrån, ville inte vara med. Sen sa jag ju som sagt att den visade att batteriet var fulladdat först med en gång. Det brukar ju alltid ta lite tid för laddaren och batteriet kan väl omöjligt vara fulladdat om hojen stått i några dagar. Så det verkar väl som att det är nåt vajsing med batteriet. Jag vet ju inte när det är bytt senast heller. Får köpa nytt imorgon och testa :) Eller vad tror ni?

Last edited:
Slog den ifrån när den påkopplades eller när tänni gen vreds på?

Slog den ifrån när den påkopplades eller när tänni gen vreds på?

Den slog ifrån när tändningen vreds på. Men pappa kopplade på batteriet från sin hoj och då funkade det! Så det blir till att köpa nytt batteri då :)

Ta först isär och gör rent polerna och anslutningarna.

Aha, det ska jag kanske kolla först. Vet inte hur pappa gjorde när han kopplade in sitt batteri, om han använde samma poler/anslutningar eller förlängde på nåt sätt. Men ett nytt batteri vore nog ändå inte dumt, det har alltså varit samma i minst 1,5 år.

Aha, det ska jag kanske kolla först. Vet inte hur pappa gjorde när han kopplade in sitt batteri, om han använde samma poler/anslutningar eller förlängde på nåt sätt. Men ett nytt batteri vore nog ändå inte dumt, det har alltså varit samma i minst 1,5 år.

I regel när man får dit någon form av laddare eller startkabel klämmer man över både polen och anslutningen, så det säger inte så mycket.

Oftast räcker det att släppa skruvarna, vrida lite på anslutningen, och dra ihop allt igen för att se om det "brunnit" isär.

Men att ett batteri lägger av är ju inte så ovanligt, men slipper man köpa ett nytt i onödan är det ju pengar över till annat.

Back