XR 400 vs. XR 600?

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
Hoj!

Nu börjar det bli dags att fundera på något tyngre och har siktet inställd på en XR kring 20-30000 kronors klassen.

Det jag funderar på nu är hur stor skillnad mellan en XR 400 och en 600. Rent naturligt bör ju en 400 ha mindre effekt/vrid än en 600 men den bör ju också vara lite lättare och smidigare.

Kommer mestadels använda den på grusvägar, lite asfalt och eventuellt lite skog/grusgrop.

Den skithögen går varkej i skog eller grusgrop. Du säger "tyngre", då kan du inte mena xr överhuvudtaget, allvarligt. Man kan ju tro att det är en låtsashoj, du vet sån som säljs på typ biltema. Lol, tjöp en riktig hoj.

/Jag som skriver kör _INTE_ en xt660 lol.

Den skithögen går varkej i skog eller grusgrop. Du säger "tyngre", då kan du inte mena xr överhuvudtaget, allvarligt. Man kan ju tro att det är en låtsashoj, du vet sån som säljs på typ biltema. Lol, tjöp en riktig hoj.

/Jag som skriver kör _INTE_ en xt660 lol.

Tack för det snabba svaret. Relevansen och den språkliga kvaliteten i inlägget verkar olyckligtvis stå i förhållande till ditt intellekt vilket gör att dina åsikter ignoreras. Ha en bra dag!

:huvet

Jag har en liten motfråga.
Är XR400 en såpass vanlig cykel i Sverige att du kommer kunna göra en enkel jämförelse? Jag hoppas det men är lite tveksam då jag nästan aldrig ser några 400cc Hondor.

Hur som helst blir väl inblicken lite större än med åsikter från folk som verkar tro att du pratar XT.:)

Jag har en liten motfråga.
Är XR400 en såpass vanlig cykel i Sverige att du kommer kunna göra en enkel jämförelse? Jag hoppas det men är lite tveksam då jag nästan aldrig ser några 400cc Hondor.

Hur som helst blir väl inblicken lite större än med åsikter från folk som verkar tro att du pratar XT.:)

Har hittat ett par stycken 400 på blocket, och dom ligger i ungefär samma prisklass det var därför jag blev lite fundersam.

Kan varmt rekomendera XR600R då det är en cykel som är bra på mycket men inte bäst på nått. Den börjar dock bli rätt gammal om man säger så,grunden är ju från 1986...Tycker ändå att det är en mycket bra hoj (har själv haft 3 XR600R!),som går att använda till allt. XR400R har jag ingen erfarenhet av,den är dock inte alls ovanlig men inte lika vanlig som 600an.Ska du köra mest i skogen där det är trångt kan den då vara ett bättre val. 600an är en ganska stor cykel,men personligen anser jag den vara lättkörd. För det du ska åka tror jag på 600an.:tummenupp

Har ingen erfarenhet av XR600 men körde XR400 en hel vecka nere i Andorra med http://www.motoaventures.com men nu kör de orange. De hade dessa 400 rätt länge just pga deras hållbarhet. Man kan köra otroligt fort med 400 bara man vågar & detta även i skogen så vad Jochem pratar om vet jag inte. Har även fått äran att åka med en viss person 50+ som håller till på www.soe.se. Den mannen kunde köra fort med sin 400 & då även snygg utan en massa stensprutande. Så att underskatta 400 är dåligt även om det är en väldigt gammal kontruktion nu så är det en mkt bra hoj som sällan sviker dig. Vill man ha mer pulver så välj 600!

Om det inte vore för dessa orange hojar så är XR400 en mkt bra alternativ till extra hoj. Men nu är det mkt grus & asfalt du kommer köra så kommer du uppleva 400 som något litet. 400 lever på när det blir mer kuperat. XR har väldigt högt andrahandsvärde så det är lite knepigt att försöka få så nya som möjligt. Till 400 finns det ett A-loop kit med mindre tank & sadel som gör den mkt smidigare än origdelarna.
Här är en XR650 som du har sneglat lite på dem istället!!

http://www.blocket.se/vi/15784115.htm?ca=11_s

helt klar ska du vä'lja en 600 för 400 blir du fort less på om du ska åka på vägen!! den har helt enkelt för lite pullver, Dom flesta 600 är ju redan trimmad så då går dom riktigt bra.. Jag har kört xr familjens alla maskiner i 17år nu och det är stenbra maskiner,, Om jag gämför min gammla 86,, 600 med min 00 650 så skilljer inte mycket 600an är några kilo lättare faktist och uppför sig minst lika bra vid våldsammare körning helt underbar vikt/balance faktor i gammel 600an så du kan köra lika fort med den på grusväg som en 650 + att man åker bekvämare och mindre vibrationer gämfört med 650ien:tummenupp

Nu börjar det ta sig!
Tack för alla svar, det verkar som jag ska ställa in siktet på en 600 då.
Hade tänkt att köpa en "slit o släng-hoj" till att börja med för att lära mig köra lite bakhjul etc. Skulle ni säga att det här isåfall är en hoj som kan fungera för dom ändamålen?

Nu börjar det ta sig!
Tack för alla svar, det verkar som jag ska ställa in siktet på en 600 då.
Hade tänkt att köpa en "slit o släng-hoj" till att börja med för att lära mig köra lite bakhjul etc. Skulle ni säga att det här isåfall är en hoj som kan fungera för dom ändamålen?

Jorå den fungerar fint till bakslangning förutsatt att förgasaren är hellst bytt till en flatslide eller oginala proffsigt inställd!! enda krukset med alla xr även 650ien är just förgasaren som är otroligt svår att ställa in så man blir nöjd med både påslag och avslag och det är snorviktigt vid slangning!! Tro mig jag har slipat av hela arselhålet flera ggr pga den förbannade gasaren som är monterade på alla äxärrare. faktist bättre med dom gammla 86års- 88? då satt dubbelgasare och dom får man även lite mer snurr på vid trimmning!!
sätter du i en högkomskolv och en trimmkam och grövre krökar så går den lika bra som en 650 Facktist lite roligare register (bättre bottensvar) som tar upp den lättare på bakhjulet:tummenupp

Boost 3: Hur är egentligen smörjningen på äldre XR, har hört att de är känsliga stämmer det?

Boost 3: Hur är egentligen smörjningen på äldre XR, har hört att de är känsliga stämmer det?

Smörjningen är nog inget problem,det dom inte tål är RIKTIGT HÖGA varv. Vevststakslagret tål tydligen ej det.

XR600R tycker jag är kanon för bakhjulsåkning.:yoparty

Smörjningen är nog inget problem,det dom inte tål är RIKTIGT HÖGA varv. Vevststakslagret tål tydligen ej det.

XR600R tycker jag är kanon för bakhjulsåkning.:yoparty

Dom tål lika mycke eller lite varv som en 650 dvs 8250v. generellt så ska man inte varva en 600+cc över 8000v under längre tid med orginal vevstakslager för då håller det inte så länge ,,,att slå i varvstopp några grr under ax är ok. En xr 600 med org kam varvar inte ens 8000v så då är det lungt:tummenupp med trimmkam så varvar 600an lätt 8000v och den tål att gå till 8 och strax över lika bra som 650ien,

Har läst någonstans om att 650in skulle vara sämre för slagning p.g.a torrsumpen, någon som har koll på detta?

Haft två st xr600 93.or. De är fina men känns gamla nu när man får DRZ och orangea hojar för små pengar mer. Bra pulver och går lätt på bakhjulet, men balansen på slangen gör att det krävs mer av föraren för att hålla en jämn och kontrollerad slangning mot flera av konkurrenterna.
Har rasat två XR snurror och i kompiskretsen har två till rasat. Men det beror nog mer på plågeri i den högre skolan än att de är dåliga.
600.an har också torrsump.
I den prisklassen hade jag köpt en DRZ400E istället om man kan leva med E reggat. Långa serviceintervaller och betydligt smidigare/modernare chassie.

Säljs inte Drz som lv-reggad. Man kan ju vilkja åka mer än till och från endurospåret med en sån eller?

Haft två st xr600 93.or. De är fina men känns gamla nu när man får DRZ och orangea hojar för små pengar mer. Bra pulver och går lätt på bakhjulet, men balansen på slangen gör att det krävs mer av föraren för att hålla en jämn och kontrollerad slangning mot flera av konkurrenterna.
Har rasat två XR snurror och i kompiskretsen har två till rasat. Men det beror nog mer på plågeri i den högre skolan än att de är dåliga.
600.an har också torrsump.
I den prisklassen hade jag köpt en DRZ400E istället om man kan leva med E reggat. Långa serviceintervaller och betydligt smidigare/modernare chassie.

Säljs inte Drz som lv-reggad. Man kan ju vilkja åka mer än till och från endurospåret med en sån eller?

Jodå, men som S modell. Tyvärr så har suzuki slängt på en skitförgasare, stötdämpare och lite annat jox på s modellen. Jag kör min på gata ändå när det behövs.

Hur dyrt/svårt är det om man ska bygga om en Drz "S" till "E"? Skulle vara finemang att kunna köra gata utan att behöva oroa sig.

Har en XR400 från -99 (se garaget).
Min är LV-reggad vilket väl gör den lite ovanligare, majoriteten av dom svensksålda är E-reggade.

Anledningen till att jag valde 400 över 600 var att den ska vara lite smidigare om man vill ut på stigar och lättare enduro. Jag är kanon nöjd med den så länge jag håller mig borta från transportsträckorna, dom är inte roliga med crossdäck på 70-90 väg...

Såväl xr400 som 600 ska vara i princip skottsäkra med normalt underhåll.
Det sköna är att normalt inte betyder olje & filterbyte 1 gång i veckan och ventiler 1 gång i månaden. Här pratar vi ventiler 1 gång/säsong och olja säg var 100:de mil. Lite skillnad mot dom nya orange racemaskinerna...

Visst, inte är det en raket, men med lite luft & buller och rätt bestyckning så pinnar den på helt tillräckligt för krokiga skogsvägar och lättare skog.
Riktigt kul leksak tycker jag.

Dock tar jag den inte till och från jobbet, då vill jag ha andra däck på :)
/Danne

Back