Wheelie med vobbel

vad e det som gör så att det blir wobbel...
och hur mycket hjälper en styrdämpare
:va
 
läskigt värre, har sett dendär filmen förut. Antar att han landar med framhjulet snett eller nåt kanske? :confused:
 
zajtar skrev:
vad e det som gör så att det blir wobbel...
och hur mycket hjälper en styrdämpare
:va


Så länge det inte är något fel på hojen så är det föraren som fixar till wobblet.

Problemet är att folk håller i sig i styret,man skall svänga med det.

Håller man för hårt så fortplantar sig alla rörelser som sker med överkroppen ner till styret och sedan är det igång.

Vid bakhjulsåkning så är det enl egen efarenhet vanligast när man smyger ner den,bättre att sätta ner lite bestämt (dock inte kasta ner den)

Men visst hjälper en styrdämpare upp det.
 
Koppla säger jag bara. Måste ju vara snett nedslag i kombination med gas.
 
zajtar skrev:
vad e det som gör så att det blir wobbel...
och hur mycket hjälper en styrdämpare
:va
Framhjulet går ner i asfalten snett.. sen börjar den onda cirkeln att det slår fram å tebax, ingen raketforskare i ämnet men "kraften" vill ju att hjulet ska stå rakt, går det ner snett så vrids det autmatiskt mot "mitten",dvs rakt, men farten framhjulet har i sidled gör att det passerar "mittläget" och går över så att det står snett åt andra hållet, sen håller de på sådär fram å tebax..
De é min "proffsteori"... Styrdämpare hämmar detta kraftigt om den fungerar som den ska.
 
yonsson skrev:
Koppla säger jag bara. Måste ju vara snett nedslag i kombination med gas.

Nej.

kopplar du så sabbar du ju det som kan rädda dig dvs drivkraften framåt.

ge fan i att hålla som en tok i styret så räta den upp sig själv,en hoj klarar sig alldeles utmärkt utan förare så väl i kurvor som rakt fram.

Jag har satt ner toksnett (tom i kurvor) det fixar sig om man bara tar det lungt.
 
Har testat det där efter en höghastighetswheelie, satte ner lite snett i 200+ och fick styrslag tills styret tar stopp på båda hållen flera gånger. Hade Öhlins styrdämpare på den hojen och det räddade mig nog. Men det var inge mysigt. :död :brinnerup
 
Ser ut som att killen går in i en klockren varvstopp-på-bakhjulet-varvid-det-går-försakta-&-bromsar-variant!! :3freak
 
pakopak skrev:
Har testat det där efter en höghastighetswheelie, satte ner lite snett i 200+ och fick styrslag tills styret tar stopp på båda hållen flera gånger. Hade Öhlins styrdämpare på den hojen och det räddade mig nog. Men det var inge mysigt. :död :brinnerup


Jotack... jag låg bakom & såg det hela, så jag vet mycket väl hur det såg ut :skrämd
 
borde inte lite nätt bakhjulsbroms vara det bästa? Då får man ju en kraft som strävar efter att rätta upp hojen. Men jag har ingen aning, jag bara höll i när det hände mig.
 
går det inte att koppla upp hojen på bakhjulet igen när man får en sån wobbling..? då kan man ju göra ett nytt försök att sätta ned hojen igen.. Eller de kanske inte funkar? :va
 
Showtime skrev:
går det inte att koppla upp hojen på bakhjulet igen när man får en sån wobbling..? då kan man ju göra ett nytt försök att sätta ned hojen igen.. Eller de kanske inte funkar? :va


Jag har inte lyckats koppla upp den igen över 100 km/h
men sedan e min en gammal 99:a

jag vet att det går på R1 04-06, där det finns några pållar till :hihi
 
Showtime skrev:
går det inte att koppla upp hojen på bakhjulet igen när man får en sån wobbling..? då kan man ju göra ett nytt försök att sätta ned hojen igen.. Eller de kanske inte funkar? :va

Visst...

Sträck dig ut efter kopplingshandtaget bara när du har fulla styrutslag fram och tillbaka... :lol
Och räknar du tiden från det börjar wobbla tills han är ikull så förstår du nog att man inte hinner med det!
 
Back
Top