Visa gamla och sjuka respekt.

Status
Ej öppen för fler svar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
När tråd efter tråd här handlar om att gamlingar och sjuklingar inte borde vists i trafiken blir jag frestad att skriva detta.

Jag tycker att vi ska försöka att inse att det alltid har funnits och kommer alltid att finnas gamlingar och sjuklingar i trafiken. De hör hemma här precis lika mycket nu som då.

Det tillhör vanligt sunt förnuft att inse detta, men för att många inte förstått det självklara, så har lagstiftarna tvingats förtydliga detta i trafikens grundregel nr 1.

Vi ska alltså enligt lag ta hänsyn till gamla och sjuka i trafiken. Punkt.

Gamla Olga på darriga ben sätter sig bakom ratten för att på egen hand (för hon har alltid klarat sig på egen hand och hon vill inte ligga någon annan till last) bege sig till kyrkogården för att lägga blommor på sin avlidne livskamrats grav eller kanske avlägga ett besök på sjukhuset.
Då ska vi visa henne den respekt hon faktiskt förtjänar efter att hon kanske ha slitit hela sitt liv för att vi ska kunna åka omkring på våra gemensamma vägar.

Att då köra upp tätt bakom och tuta samt blinka med lyset och visa fingret och peka på huvudet som om hon vore dum är bara omoget.

Visst, det är klart att man kan bli förbannad på att alla andra hela tiden gör en jäkla massa fel i trafiken just när jag ska fram, jag vet, det är jävligt irriterande.
Man kan tycka vad man vill om detta och man kan tänka vad man vill om detta.

Men att starta trådar på ett furum där innehållet förväntas vara mc-relaterat? Hallå.
Vilken jäkla bild av oss som motorcyklister sänder detta ut? Fy fan.

Håll dessa åsikter för er själv och tänk efter ett tag innan ni skickar.
För ni gör er bara dummare och dummare för varje tråd som handlar om att Gamlingar borde slitas ur sina fordon och spöas upp innan man river deras körkort och spottar på resterna.

Visa Di Gamle respekten de förtjänar.
Vi ska med vördnad förvalta arvet de gav oss. Basta.

:Bugar Mycket bra skrivet! Utan dessa gamlingar hade varken DU eller JAG suttit här, och vi hade inte haft den värld vi lever i idag, med dom hojar, vägar mm som finns :)

Last edited:
Det är inte de som kan köra som det klagas på. Finns många gamlingar som kan. De håller hastighetsbränsningen (inte 10-20 km under), de blinkar, och de iaktar varsamt när de ska ut på en större väg eller igenom en korsning. Men tyvärr är det just många gamlingar som är med och orsakar en olycka.

Dock är det självklart att det bör införas en körkortskontroll hos pensionärer som involverar ögonsyn, och uppfattningsförmåga och reaktionsförmåga.

Jag kan hålla med om att det här om att slita ut och prygla andra som inte kan köra, det är ju att ta i.

Det är inte de som kan köra som det klagas på. Finns många gamlingar som kan. De håller hastighetsbränsningen (inte 10-20 km under), de blinkar, och de iaktar varsamt när de ska ut på en större väg eller igenom en korsning. Men tyvärr är det just många gamlingar som är med och orsakar en olycka.

Dock är det självklart att det bör införas en körkortskontroll hos pensionärer som involverar ögonsyn, och uppfattningsförmåga och reaktionsförmåga.

Jag kan hålla med om att det här om att slita ut och prygla andra som inte kan köra, det är ju att ta i.

Du ska enligt lag ta hänsyn till de som inte kan köra. Har du inte förstått det?

Det är inte de som kan köra som det klagas på. Finns många gamlingar som kan. De håller hastighetsbränsningen (inte 10-20 km under)...
Fast du måste hålla med om att det ser väldigt konstigt ut när folk som regelmässigt kör 200 km/h över tillåten hastighet kräver kontroll av folk som regelmässigt kör 20 km/h under tillåten hastighet.

Det finns alla sorter i guds hage och det är bara att anpassa sig. Sen blir jag personligen måttligt imponerad av alla som påstår att de ofta är nära att råka illa ut pga gamla förare. Det krävs minst fyra :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: för att uttrycka vad jag tror om den saken.

3075110 Det skulle nog många 20-åringar torska på också... :rolleyes:
ja, det innefattar alla. Kanske ett återkommande test för ALLA, var 10:e eller 20:e år av körkortsinnehavande. Ett test då såklart som är obligatoriskt och gratis eller näst intill gratis.

Jag håller absolut inte med.

Hur kan det vara rätt att vissa äldre som knappt kan gå får köra bil?
Visst du har en poäng med att vi ska visa respekt i trafiken, men det gäller ju oavsätt vem det är vi stöter på.

En gammal sjuk människa ska inte köra bil, om då han/hon utsätter andra för fara.
Även om personen i fråga inte vet om det.

Visa respekt för gammla bara för att de just är gammla?, pfft vilket bs.
Visa respekt för alla oavsätt ålder, kön, whatever.

Last edited:
Jag håller absolut inte med.

Hur kan det vara rätt att vissa äldre som knappt kan gå får köra bil?
Visst du har en poäng med att vi ska visa respekt i trafiken, men det gäller ju oavsätt vem det är vi stöter på.

En gammal sjuk människa ska inte köra bil, då han/hon utsätter andra för fara.
Även om personen i fråga inte vet om det.

Visa respekt för gammla bara för att de just är gammla?, pfft vilket bs.
Visa respekt för alla oavsätt ålder, kön, whatever.
Läs trafikens grundregel nr 1.
Du har väl körkort?

Du ska alltså visa extra stor hänsyn till gamla och sjuka i trafiken.

Last edited:
Du ska enligt lag ta hänsyn till de som inte kan köra.

Ehh, har du sett en senil bilförare någon gång:confused:

färdtjänst finns inte för nöjes skull bara.

edit :finns några "skräckhistorier" här på SH

minns jag rätt så var det en som knappt kunde sig ut från från en mack utan köra på en massa bilar och andra exempel.

Last edited:
Fast du måste hålla med om att det ser väldigt konstigt ut när folk som regelmässigt kör 200 km/h över tillåten hastighet kräver kontroll av folk som regelmässigt kör 20 km/h under tillåten hastighet.

Jag tror inte någon som kör 200 km/h konstant snabbare än alla andra ens lägger märke till om en annan kör 20km/h under skyltad fart.

Håller inte med.

Förövrigt är 20 under definitivt sämre för trafikrytmen än 20 över.

Vi alla som är på vägarna har ansvar och rätt att vara på vägarna! Man ska vara förutseende och köra enligt hastigets skyltarna bla bla . Alla vet att vi gör fel offtare än rätt. Vad skulle ge oss rätten att skälla på andra då ? Vi kör som svin och får därför räkna med att människor inte ser oss i alla lägen. Vi ökar vårat eget ansvar för oss själva och andra när vi gasar!

Ehh, har du sett en senil bilförare någon gång:confused:

färdtjänst finns inte för nöjes skull bara.

Du också ska visa extra stor hänsyn till gamla senila bilförare.
Du har inte heller förstått detta riktigt ännu va?

jag trodde du skämtade faktiskt. om den lagen finns är det ju inte konstigt att ingen i sverige tycker lagsättningen är speciellt bra. men förövrigt tror jag inte det där är en lag som finns utan en önskelag från din sida.

Jag tror inte någon som kör 200 km/h konstant snabbare än alla andra ens lägger märke till om en annan kör 20km/h under skyltad fart.

Håller inte med.

Förövrigt är 20 under definitivt sämre för trafikrytmen än 20 över.
Regelmäsigt, inte konstant utan regelmässigt. Dvs de flesta av oss som har hoj med kapaciteten.

Läs trafikens grundregel nr 1.
Du har väl körkort?

Du ska alltså visa extra stor hänsyn till gamla och sjuka i trafiken.

Bara för att jag kan lagarna betyder det inte att jag håller med.

Klart jag visar hänsyn, vilket jag oftast gör, mot gammla och sjuka.
Men dom ska från första början inte ut och framföra ett fordon!
Inte om dom utsätter mig, dagisbarnen med reflexvästar på led eller någon annan för fara.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP