Vilken hjälm rekomenderar ni?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Har kollat runt på lite hjälmar o det jobbiga är att relativt billiga hjälmar har suttit skönt! Är de ändå tillräkligt säkra?

Arai sw, är den bra?
Lazer fiberpro, är den bra?

Vilka andra hjälmar rekomenderar ni?

Jag har för mig att bara det inte är plast så kommer det funka bra... prisklass 1500:- och uppåt.. :va

Bara den passar ditt huvud först och främst. Sedan får plånboken bestämma.

Själv kör jag bara med Arai. Finns ingen annan hjälm för mig.

Prova testa kläm o känn

för mitt huvud passar bara Arai

Som pojkarna säger,först och främst passa bra.

Undvik plasthjälmar då dom har en otäck förmåga att studsa när man träffar backen.

Komposit/glasfiber hjälmar är att föredra.

lilltryne skrev:
Har kollat runt på lite hjälmar o det jobbiga är att relativt billiga hjälmar har suttit skönt! Är de ändå tillräkligt säkra?

Arai sw, är den bra?
Lazer fiberpro, är den bra?

Vilka andra hjälmar rekomenderar ni?

Denna kan jag dekomendera, http://www.duells.se/katalog/prodfs...1&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053 den har jag fast med annan färgsättning.

Men det bästa du kan göra är att prova och provköra hjälmar å se vad som passar dig bäst. Komfort är viktigare än pris.

sharpedge skrev:
Jag har för mig att bara det inte är plast så kommer det funka bra... prisklass 1500:- och uppåt.. :va

Instämmer!
Tänk på att det är ditt huvud du pratar om, Tänk inte med plånboken utan köp en säker hjälm!!!

Rasorblade skrev:
Instämmer!
Tänk på att det är ditt huvud du pratar om, Tänk inte med plånboken utan köp en säker hjälm!!!

ja, det e jag har tänkt, men vad är en säker hjälm? Arai sv var himla skön på huvet, men den kostade "bara" 2900kr, så då kändes det lite budget...

lilltryne skrev:
ja, det e jag har tänkt, men vad är en säker hjälm? Arai sv var himla skön på huvet, men den kostade "bara" 2900kr, så då kändes det lite budget...

Ok vi har lite olika syn på begreppet budget märker jag :gnissla

Jag tycker budget hjälm är runt 1000-1500:-

lilltryne skrev:

Arai gör riktigt bra hjälmar...och bara för att den kostar "enbart" 2900 så behöver ju inte det betyda att den är sämre för det.
Jag läste lite om Arai SV och hittade bara bra saker och det är ju framför allt en komposithjälm :tummenupp
Om du tycker att den är skön, sitter som den ska och att du tycker priset är bra så säger jag bara...Slå till det är en bra hjälm!

//TwinSucker

Långa farbron skrev:
Ok vi har lite olika syn på begreppet budget märker jag :gnissla

Jag tycker budget hjälm är runt 1000-1500:-
Jag håller med. 2900:- får du en riktigt bra hjälm för! Leta extrapriser med förstås.. Och PRUTA!!!

Skall du ha bra hjälmar kolla på Arai eller Shoei...

Själv har jag Shoei XR-1000 Diabolic...

Men går omöjligt å säga vilken du skall ha kolla vad som passar ditt huvud, sen färgsättning kan ju bara du igentligen säga vad du tycker e snyggt, med tanke på att alla säger olika...

Här e en ny modell för i år som jag tycker är väldigt fräsh...

Bifogat

• xr-1000.bmp
    xr-1000.bmp
    71.7 KB · Visningar: 55
  • starthelm_neu.jpg
    starthelm_neu.jpg
    17.6 KB · Visningar: 477
Jag har en mattsvart Warrior-hjälm. Personligen tycker jag den ligger jävligt högt på fräckhets-skalan. På skydds-skalan är den nog standard. På ljud-skalan är den undermålig. Låter utav helvete i den...

FÖRGÖRAREN

Både Arai och Shoei har ju svarta hjälmar och de är bra mycket billigare än de lackade men samma skydd!

OGK FF4 GP hjälme kan köpes på nettet til 2995 Dkr :) [url]www.mconline.dk[/url]
Normal pris 5995 skr kolla [url]www.mitonga.se[/url]

[IMG]http://web.mitonga.se/bilder/hjalmar/gp_black_stor.jpg

Last edited:
lilltryne skrev:
Du kan lugnt köpa en av de billigare Arai:erna, de prutar inte på säkerheten utan det är finesser och annat som gör prisskillnaden, de har inga plasthjälmar t ex.

Här är min störtkruka (Doohan replika) :Bugar

qf_doohan_reggae_lrg.jpg

Last edited:
Jag köpte en KBC idag, 2500:- tycker jag e ett bra pris och vad jag har läst och hört så är det bra hjälmar! Och den sitter riktigt bra på mitt huvud!

Bifogat

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    50.2 KB · Visningar: 90
Sundance Kid skrev:
Jag köpte en KBC idag, 2500:- tycker jag e ett bra pris och vad jag har läst och hört så är det bra hjälmar! Och den sitter riktigt bra på mitt huvud!

Ser riktigt schysst ut :tummenupp

Back