Vilken Fazer?

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Tjena

Behöver lite råd. Tänkte köpa mig en Fazer 600 och funderar lite.
Skall man köpa den "gamla" modellen med två fyrkantiga ljus som gått få mil, t.ex. Fazer -01

ELLER

skall man satsa på en av den nyare modellen med cateyelysen som rullat ett fler mil?
T.ex.
Fazer -02

Vad anser ni annars vara lagom körsträcka för en hoj i den prisklassen?

Om det bara är utseendet som du är ute efter ska du självklart köpa den nyaste modellen.

Hade själv en Fazer 600-00 som första hoj och tyckte den var trevlig, smidig men kanske inte så räjsig.

Bytte sedan till en 1000cc med cateyes upplevde självklart mer kraft men det kan ju varit så att det var de extra 400cc som gjorde det. Men annars tar den nya kåpan vinden bättre.

Om miltalen så kan du hitta många gamla 600 som inte gått speciellt lång, varför vet jag inte. Men max på en säsong bör väl inte vara mer än 800mil... men om det är det kolla så att den är väl servad då gör det kanske inget.

Nyckelorden är väl få ägare med få mil.

Tack för ditt svar Nypan83. Har en bandit 600 utan kåpor, tycker den är rätt lagom med effekt för min körning. Därför blir nog en Fazer 600 också lagom.

Hur länge bör drivpaketet hålla på en Fazer?
Har hittat en 02:a som rullat 1550 mil. Hos handlare för 44 000:-.

Gå på utseendet om du tycker det. Hållbarheten är inget problem. Jag körde 3000 mil med min första (Fazer600, 00:a). Aldrig något som gick sönder. Lämnade bara in den på de normala servicarna.

Drivpaketet hade inte något direkt synlig slitage efter 3000 mil (spetsiga, böjda taggar), men kedjan behövde spännas med allt tätare intervaller. Du kan nog räkna med ungefär den livslängden.

Själv tycker jag den första modellen med de fyrkantiga lysena är fräckare. Den har en mer egen design. Den senare ser ju ut som vilken modern hoj som helst.

Gillar denna bäst:
candy-fazer02b.jpg

Renå skrev:
Tjena

Behöver lite råd. Tänkte köpa mig en Fazer 600 och funderar lite.
Skall man köpa den "gamla" modellen med två fyrkantiga ljus som gått få mil, t.ex. Fazer -01

ELLER

skall man satsa på en av den nyare modellen med cateyelysen som rullat ett fler mil?
T.ex.
Fazer -02

Vad anser ni annars vara lagom körsträcka för en hoj i den prisklassen?

Jag tycker faktiskt den nyare är snyggare men den äldre har ju en del extragodis....och 650 mil är ju ingenting. Oavsett vilken du väljer så är det en riktigt bra hoj (bra mkt roligare och rappare än Bandit 600) utan modelltypiska fel. Mkt hoj för pengarna är ju en fet klyscha men på Fazern stämmer det.

Körsträckan är svårt att sia något generellt om. En 500-600 mil per säsong är väl något slags riktmärke.

Last edited:
Back