Vilka däck passar mig bäst??

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Hej,jag vet att det finns massor av trådar men jag hittar inte just det svaret jag behöver.Jag undrar vilka däck jag ska välja till min banhoj,jag ska köra mycket bana men det kan hända att jag kör på gatan också.Så då har jag tänkt mig skurna slicks.Om jag tar ut hojen på gata då blir det inte här i Sverige utan i södra Kroatien många kurviga vägar och högt asfalt temp.Jag har tänkt mig Michelin Power race medium/soft fram och medium/soft bak eller bara medium bak.Någon som kan ge mig tips på bättre däckval eller duger dessa,priset och livslängden spelar inte så stor roll bara jag har grepp.Tacksam för svar

de nya contidäcken skall vara bra, körde visserligen bara ett pass på de men fick upp bra temp o grepp på de

Conti Race Attack däcken. Medium fram och Endurance bak.

Verkar vara riktigt bra däck. End, håller länge men har trots detta riktigt bra grepp från början till slut enligt uppgift från annan tråd.

Läste för en tid sedan att Continental däck är riktigt hala...eller detta är något nytt

Last edited:
Läste för en tid sedan att Continental däck är riktigt hala...eller detta är något nytt

vet att ett par som klaga på hala däck hade alldeles för högt kalltryck, ca 1.8-1.9 men det verkar som om 1,6 är mer optimalt och det är vad conti rekommenderar

min erfarenhet av conti är att de är jävligt hala kalla, men de är väl mer eller mindre alla racedäck. Men med rätt temp så är de bra grepp.

om man jämför med michelin så är contin lika hala men oruggade vill de liksom inte stanna upp när de är kalla och börjar släppa.michelin är ju med min erfarenhet livsfarliga då de inte säger när de ska släppa,de bara gör det.
säger samma.medium fram och endurance bak för livslängd,för grepp gå ner en hårdhet.bättre kallgrepp så är det supercorsa etta fram och 2:a bak du är ute efter.

körde ett pass med contidäcket endurance på knutstorp o höll på att kasa av men då hade ja 2,0 i kalltryck:confused: skall man verkligen ha 1,6:confused:

min erfarenhet av conti är att de är jävligt hala kalla, men de är väl mer eller mindre alla racedäck. Men med rätt temp så är de bra grepp.

Jag tycker metzler K0 och/eller K1 funkar jävligt bra kalla...
Kom på nu att jag inte minns vilken blandning jag körde på förra våren. Men dom funka i alla fall toppen även utan värmare med 5 grader i backen, på någon träning tidigt den våren.

om man jämför med michelin så är contin lika hala men oruggade vill de liksom inte stanna upp när de är kalla och börjar släppa.michelin är ju med min erfarenhet livsfarliga då de inte säger när de ska släppa,de bara gör det.
säger samma.medium fram och endurance bak för livslängd,för grepp gå ner en hårdhet.bättre kallgrepp så är det supercorsa etta fram och 2:a bak du är ute efter.

Vad menar du med supercorsa etta och 2a?Menar du Pirelli Supercorsa Sc1/Sc2?

Någon som kan uttala sig om dessa Michelin däck?
Ja, du ska inte ha Power Race såvida du inte kommer över dem riktigt billigt. Du ska ha de nya som ersätter dessa, Power One. Gissning är att du ska ha A/A eller A/B. De är mönstrade men låt dig inte luras av det. Enbart 16,5-tums slicksen saknar mönster, 17-tums racedäcken har lite mönster för att vara DOT-godkända :)

Alt. nåt annat märke, det är vilket som. Pirellli SuperCorsa var det visst nån som nämnde.

Skurna slicks är f ö inte godkända för gatbruk och saknar tillsatser för att klara lösningsmedel = du sabbar dem om du kör in på macken och nån spillt diesel eller bensin.

Last edited:
Last edited:
körde ett pass med contidäcket endurance på knutstorp o höll på att kasa av men då hade ja 2,0 i kalltryck:confused: skall man verkligen ha 1,6:confused:

Jag körde med 1,85 varmt bak på Anderstorp nu i helgen och jag tyckte det var gott grepp (iaf för mina tider). Kändes som man kunde pusha betydligt hårdare än va jag gjorde. Hade endast ett litet fint och mjukt bakhjulssläpp, däcket talade om va det pysslade med och det var inga problem att bara släppa lite på gasen och sedan fullt igen :rolleyes: .

men hände dig det när det varmt eeler kallt? krya på dig.

Japp (bak)

Kan min handled och lårbenshals intyga :näsblod

står inte så mkt på din hemsida:krama va kör du för tider på anderstorp? var det med endurancedäcket?:yoparty

Jag körde med 1,85 varmt bak på Anderstorp nu i helgen och jag tyckte det var gott grepp (iaf för mina tider). Kändes som man kunde pusha betydligt hårdare än va jag gjorde. Hade endast ett litet fint och mjukt bakhjulssläpp, däcket talade om va det pysslade med och det var inga problem att bara släppa lite på gasen och sedan fullt igen :rolleyes: .

Last edited:
Vad menar du med supercorsa etta och 2a?Menar du Pirelli Supercorsa Sc1/Sc2?
Ja, det är jag nästan 100% på att han menar.
...själv kan jag inte uttala mig, kör bridgestone soft fram o medium bak funkar kanon oxå med super grepp men rätt högt slitage
Högt slitage med Bridgestone? Deras däck håller ju nästan hur länge som helst enligt mig och många andra.

Ja, du ska inte ha Power Race såvida du inte kommer över dem riktigt billigt. Du ska ha de nya som ersätter dessa, Power One. Gissning är att du ska ha A/A eller A/B. De är mönstrade men låt dig inte luras av det. Enbart 16,5-tums slicksen saknar mönster, 17-tums racedäcken har lite mönster för att vara DOT-godkända :)

Alt. nåt annat märke, det är vilket som. Pirellli SuperCorsa var det visst nån som nämnde.

Skurna slicks är f ö inte godkända för gatbruk och saknar tillsatser för att klara lösningsmedel = du sabbar dem om du kör in på macken och nån spillt diesel eller bensin.

Vad betyder A/A A/B?

Back