Vibrationer i styret, GSX-R 750

Bertilson

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
Aprilia RSV Mille
Har en GSX-R 750 -98 som jag bygger till streetfighter.

Har monterat ett cross styre på risers från biltema bultade direkt i orginal styrkrona.

Nu när jag fick på backspeglar så märks vibrationerna i styret väldigt tydligt. Runt 100km/h och uppåt vibrerar det så mycket att man inte ser någonting i speglarna.

Hur löser jag detta?

Antar att det inte ä obalans-annars balansera hjulet. Vibrationer i speglarna få du nog leva med. Styrändsvikter skall väl hjälpa lite.

Verkar vara motorvibrationer som fortplantar sig upp genom styret.

Gör styrändsvikterna verkligen någon skillnad?? Jag har aldrig märkt någon direkt skillnad på tidigare hojjar.

Nja dom är väl tänkta för det iallafall . Har aldrig egentligen testat med olika. Så jag kan inte säga varken bu eller bä. Men som sagt det var väl tanken med dom iallafall.
Det man bör är väl försöka att få motorn så bra justerad som möjligt
Annars är det nog bara att leva med det.

Last edited:
Är framdäcket slitet, vågigt, monterat åt rätt håll,balanserat,rätt tryck?
Kolla styrlager åxå.
Om du kopplar ur i 100km/h och rullar, så slutar det vibrera(med tanke på att du trodde det var motorvibrationer)?

Upplever att "riktiga" styrändsvikter gör ordentlig skillnad (har testat på biltemastyre på en er6:a). Lätta aluvikter med skumma mönster som mest är till för styling brukar dock inte göra ngn större nytta.

Riktiga styrändsvikter gör styret tyngre vilket sänker självsvängningsfrekvensen. Vilket innebär att över en viss hastighet eller motorvarv så försvinner vibrationerna.
Ett enkelt sätt göra styret tyngre kan vara att fylla det med vatten/glykol/olja. Men styret ska inte vara helfullt.
Ofta bäst halvfullt ute vid ändarna på styret så vätskan kan röra sig och dämpa vibrationerna.

Är det så att vibrationerna börjar vid en viss hastighet kan det tyda på obalans i hjul eller något annat som påverkas av hastigheten, inte motorns varvtal.

Last edited:
Upplever att "riktiga" styrändsvikter gör ordentlig skillnad (har testat på biltemastyre på en er6:a). Lätta aluvikter med skumma mönster som mest är till för styling brukar dock inte göra ngn större nytta.

Antar att det satt rikigt vikter på när jag köpte den ;)

Vibrationerna kommer även vid låga hastigheter och högt varv, samt försvinner när jag kopplar.

Skall försöka få dit mina styrvikter på biltema styret då.

framdäck som är ojämnt slitet pga för lågt lufttryck eller vurpa kan ge liknande tendenser. Är däcket slitet skulle jag testa att byta det. Kolla hjullager och styrlager samtidigt.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort