Köpte mig en gammelviffer, Rc 24 '87, enligt säljaren har den stått i 2 år. Den startar OK, och går hyfsat, men bara upp till 4000 rpm ungefär, då börjar den bluddra ock hacka och tappar all kraft. Går dock att tvinga upp till 10 000, men det känns som misshandel.
Bytte till nya tändstift - ingen skillnad.
Åkte till Hela Hojen, en herre provkörde och sa att med högsta sannolikhet har den en eller flera kassa tändspolar.
Köpte 4 begagnade med tändkablar och bytte fram och tillbaka - ingen skillnad.
Skaffade verkstadshandbok och mätte primärlindnigen på alla 8 spolar, ska vara 2,61-3,19, min multimeter säger 0
Mätte och sorterade ut 4 tändkablar.
Kollade bensinpumpen - funkar.
Köpte Red Line förgasarrengöring, dyr som maltwhisky, häll i, körde 15 mil - ingen skillnad.
Vad jag förstår kan det vara vakuumläckage, osynkade/skitiga förgasare, tändning, ventil(spel) etc, tänkte kolla om någon här kanske har haft samma problem, att den går OK till 4000 rpm tycker jag är ganska konkret symptom
Bytte till nya tändstift - ingen skillnad.
Åkte till Hela Hojen, en herre provkörde och sa att med högsta sannolikhet har den en eller flera kassa tändspolar.
Köpte 4 begagnade med tändkablar och bytte fram och tillbaka - ingen skillnad.
Skaffade verkstadshandbok och mätte primärlindnigen på alla 8 spolar, ska vara 2,61-3,19, min multimeter säger 0

Mätte och sorterade ut 4 tändkablar.
Kollade bensinpumpen - funkar.
Köpte Red Line förgasarrengöring, dyr som maltwhisky, häll i, körde 15 mil - ingen skillnad.
Vad jag förstår kan det vara vakuumläckage, osynkade/skitiga förgasare, tändning, ventil(spel) etc, tänkte kolla om någon här kanske har haft samma problem, att den går OK till 4000 rpm tycker jag är ganska konkret symptom