Vet någon om en sådanhär lyser bra?

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
bonde456 skrev:
Varför skulle Led kräva ett batteri?
LED ska väll va med likström och jag har växelström? Ksk har fel men flera har sagt det till mig.


Har aldrig hört talas om växelström på fordon. Så vad är det för moppe? Äldre fordon har ofta 6 volt, nuförtiden är det nästan alltid 12 volt, lastbilar 24volt.
//Per
 

DieselSverige

Sporthojsnörd
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India

LED ska väll va med likström och jag har växelström? Ksk har fel men flera har sagt det till mig.


Har aldrig hört talas om växelström på fordon. Så vad är det för moppe? Äldre fordon har ofta 6 volt, nuförtiden är det nästan alltid 12 volt, lastbilar 24volt.
//Per
Inte ovanligt med en enkel växelströms-spole för belysning på en del äldre (enklare/mindre) tvåhjulingar.
Typ så här:
1631598251307.png
En spole för tändning, en spole för belysning.
Ett fordon som inte har blinkers kan lika gärna driva belysningen med växelström vilket sparar in lite komponenter = billigare.
Och dessutom slipper man de effektförluster som alltid uppstår i reglerade/likriktade system.
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Okay, ingen kommer posta något på forumet alls innan detta är avklarat, så jag tar en för teamet.

Ja, självklart kan du justera ljusbilden.
Antingen på det eleganta viset genom ställskruvar som kan vara dolda på baksidan, eller på det brutala sättet med träkilar, suddegummin och avbrutna glasspinnar.

Allt går.

Men, innan du ger dig på detta - kolla så själva glödlampan sitter korrekt monterad i strålkastaren och lyser som den skall.

Har någon klåpare varit där och bara lobbat in lampan på måfå så får du en ljusbild som är helt ding.

Ta lite bilder och lägg upp så kan vi se om något är uppenbart fel.
Imorgon kan ja skicka bilder. Tack för svaret.
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro

LED ska väll va med likström och jag har växelström? Ksk har fel men flera har sagt det till mig.


Har aldrig hört talas om växelström på fordon. Så vad är det för moppe? Äldre fordon har ofta 6 volt, nuförtiden är det nästan alltid 12 volt, lastbilar 24volt.
//Per
Jag har beta rr 50 2007
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Ja, den lyser bra under förutsättning att:
1: Det finns tillräcklig EFFEKT att driva lampan
2: Lampan monteras och riktas vettigt

Men som tidigare sagts i tråden: Om det inte finns nog med effekt att driva lampan så spelar det ingen som helst roll hur kraftig lampa du hänger dit, det är så att säga "vattenkranen" som är begränsande för hur snabbt du kan fylla upp hinken...om liknelsen är begriplig. :)


Det som begränsar i ditt fall är generatorn.
Du kan hänga på en lampa på 100W, men den kommer inte lysa särskilt kraftigt för generatorn kan bara lämna kanske 20-30-40W eller något sådant.
Du kan aldrig få ut mer effekt än vad generatorn kan producera.


Jag ska komma med ett konkret (och billigt) tips så att du kan testa, mäta och kanske lära lite på vägen:

View attachment 463982
Köp en sån här lampa. Det är i princip samma lampa som du visar bild på.
Koppla in den (en vanlig "sockerbit" kan användas som anslutning) och så tar du fram voltmetern och MÄTER spänningen med motorn igång. Du ska mäta precis ute vid lampan.

Om spänningen är 12-14V när du har "arbetsvarvtal" på motorn, GRATTIS, du har tillräckligt med effekt från generatorn för att driva en 20W lampa!

Om spänningen är högre kommer du att bränna sönder lampan väldigt fort.
Byt till en lampa med högre effekt (mer watt) och mät igen.

Om spänningen är lägre kommer lampan att lysa svagare.
Byt till en lampa med lägre effekt och mät igen.


Såna här lampor finns i många olika effekter, från 10W till 50W.
Eller testa med vanliga 21W bakljus lampor, 55W halogenlampa till bil osv.
Du har säkert lite olika lampor liggande.
Koppla in, gasa, mät.

Nu vet du hur mycket effekt generatorn kan leverera.
Då är det dags att börja fundera över vilka lampor som kan tänkas passa och var man får tag i sådant till vettiga pengar.


Det här med belysning kan bli väldigt bra, men också väldigt dyrt.
Därför är mitt räd att börja med billiga grejor och prova dig fram, lär dig på vägen liksom.


Så gjorde jag på min moped på den tid det begav sig.
Över 30 år sedan nu, men jag lärde mig en hel del...även om jag nog aldrig fick någon riktig fart på belysningen.
Men å andra sidan gick det sällan så fort att det behövdes så kraftfullt ljus... :)



View attachment 463983
Bild lånad från mo-ped.se
Tack för svaret! Jag ska se vad jag testar!
 

DieselSverige

Sporthojsnörd
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kanske räcker med en tråd:
 
Nyheter
Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Rapport från MotoGP på Misano

Efter tre års väntan på sin...

Höst-event på Triumph Stockholm Norr!

Sponsrat inlägg. Första ...

Yamaha R-Series World GP 60 Anniversary

För att fira Yamahas långa ...

Välbesökt klassmöte

Mötet om Supersport 300-kla...

Moto Guzzi V100 Mandello

Moto Guzzi firar 100 år. Fö...

Roadracing SM, final

Tätstrid i Superbike-klasse...

Nya Triumph Speed Triple 1200 RR!

Efter flera veckors tissel ...

MotoGP-rapport från Aragon

Efter en trio av andraplats...

Top