Jushi
Ny medlem
Hallå i stugan. 2 frågor har jag som jag hoppas kunna få svar på. Jag håller på att renovera vattenpumpen på hojen då det börjat droppa ur skvallerhålet. När jag öppnade upp hela pumpen märker jag först att det det saknas delar. "innerkåpan" som sitter i direkt anslutning till pumphuskåpan. samt två stycken kopparbrickor, en bakom axeln och en längst ut. Sedan var axeln duktigt misshandlad. En kugg var sned och sprucken rakt genom. Så fråga ett. Vad kan ha orsakat detta på axeln/kuggen? Det är onekligen ingen liten smäll den fått. Kan det bara vara så enkelt det beror på klanten som tidigare ägt hojen och uppenbarligen fick i sig för många öl när han skulle renovera pumpen som glömt skruva tillbaka vissa delar?

Fråga två. Jag kom över en bild på internet på en öppnad vattenpump, likadan cross och samma årsmodell. På den bilden ser det lurt ut att det sitter ett lager bakanför axeln. Bifogar en bild på den med en röd pil markerat. Så om någon vet om det ska sitta ett lager där eller om bilden bara luras en aning vore jag inte gladare. Kan påpeka att sprängskissen jag har över pumpen visar inget lager. Tänkte mer ifall den hör till "motorns" delar och inte finns med på den skissen. Vill bara vara på den säkra sidan och få det ordentligt gjort.
Oerhört tacksam för svar

Fråga två. Jag kom över en bild på internet på en öppnad vattenpump, likadan cross och samma årsmodell. På den bilden ser det lurt ut att det sitter ett lager bakanför axeln. Bifogar en bild på den med en röd pil markerat. Så om någon vet om det ska sitta ett lager där eller om bilden bara luras en aning vore jag inte gladare. Kan påpeka att sprängskissen jag har över pumpen visar inget lager. Tänkte mer ifall den hör till "motorns" delar och inte finns med på den skissen. Vill bara vara på den säkra sidan och få det ordentligt gjort.
Oerhört tacksam för svar