Varför funkar inte mina datorer ihop?

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Ja varför får jag inte igång mitt lilla hemnätverk med 2 st datorer, jag ansluter till nätet via min stationära burk och vill kunna sitta i soffan och slösurfa på den bärbara.
Men när jag kört alla dessa guider för att konfigurera nätverk så säger den bärbara att nätverksanslutningen är begränsad eller att det inte finns nån anslutning mellan burkarna alls!!
Jag blir hulken om jag inte får det att funka snart, och jag har kollat brandväggar och shit. (tror jag) Jag kör zonealarm.......

HAde samma problem med min laptop, formaterade och la in XP Pro (hade Home, vet ej om det hade nån betydelse, men jag formaterade datorn i varjefall) då hittade laptopen nätet direkt utan konfiguration. Tyvärr enda svaret jag har

jag kör xp pro på "moderburken" men home på laptopen, undrar om det kan vara nåt tjall där då?!?

Hur har du kopplat ihop det? Om du kopplar alla datorerna till en internetrouter, t ex D-link 604 för 350:-, och sedan kopplar den till internet så fungerar allt, då får du en extra brandvägg också.

Hur kopplar du ihop burkarna?
Du ansluter båda burkarna till den router du har?
Båda burkarna kör DHCP mot routern?

Lista upp exakt vad du har för prylar, eventuella fasta IP-adresser, ISP etc. Även mjukvaror och nätverksprotokoll.

andersbrink skrev:
Hur kopplar du ihop burkarna?
Du ansluter båda burkarna till den router du har?
Båda burkarna kör DHCP mot routern?

Lista upp exakt vad du har för prylar, eventuella fasta IP-adresser, ISP etc. Även mjukvaror och nätverksprotokoll.

Det är så enkelt att jag har 2 st nätverkskort i desktopen och ansluter bara via en nätverkskabel. Jag har ingen Router eller nåt sånt.
Det lustiga är att det funkade klockrent att dela internetanslutningen för 3 veckor sedan, helt plötsligt så har jag ingen anslutning från laptopen.

Du kan inte använda vanlig kabel mellan två kort, du måste ha en korsad. Du måste ha program för delning igång på datorn med två kort vilket suger om du inte vill ha båda igång. Köp en router är mitt råd.

Ninjaboy skrev:
Du kan inte använda vanlig kabel mellan två kort, du måste ha en korsad. Du måste ha program för delning igång på datorn med två kort vilket suger om du inte vill ha båda igång. Köp en router är mitt råd.

Jag har korsad kabel, men det vill sig icke. Nej nu går jag och köper en router....!

Netgear RP614 och D-link 604 är motsvarande produkter och kostar runt 350:- inklusive 4-portars 10/100 switch. Netgear är lite coolare då den har embedded Linux och kan syslogga till en Unix-burk. :)

Ninjaboy skrev:
Netgear RP614 och D-link 604 är motsvarande produkter och kostar runt 350:- inklusive 4-portars 10/100 switch. Netgear är lite coolare då den har embedded Linux och kan syslogga till en Unix-burk. :)

Hahaha tackar så mycket, jag tar ett par såna och ett par hamplar åsså, med extra ost.....!

Det funkar med korskopplad kabel om du anger fasta IP-adresser, t.ex. 192.168.0.1 i den ena adapterns TCP/IP och 192.168.0.2 i den andra. Dvs använd inte DHCP.

andersbrink skrev:
Det funkar med korskopplad kabel om du anger fasta IP-adresser, t.ex. 192.168.0.1 i den ena adapterns TCP/IP och 192.168.0.2 i den andra. Dvs använd inte DHCP.

Det ska provas senare, tackar så länge!

för mig var det som "plug-and-play", jävligt enkelt och bekvämt.

starclassic skrev:
Ja varför får jag inte igång mitt lilla hemnätverk med 2 st datorer, jag ansluter till nätet via min stationära burk och vill kunna sitta i soffan och slösurfa på den bärbara.
Men när jag kört alla dessa guider för att konfigurera nätverk så säger den bärbara att nätverksanslutningen är begränsad eller att det inte finns nån anslutning mellan burkarna alls!!
Jag blir hulken om jag inte får det att funka snart, och jag har kollat brandväggar och shit. (tror jag) Jag kör zonealarm.......

Kjører du Zonealarm på begge klientene?
Om du kjører Norton Internet Security på den ene klienten, så må du først inn å slå av Windows brannmur, så åpner du NIS og merker "Personlig Brannmur", gå så inn på konfig. og velg fanen hvor det står "Nettverk".
Her angir du Ip'en til de klienter som skal ha tilgang til nettet.

Halvkass på sånt här men lite nörd ändå... Har en trådlös Netgear WGT634U. Har letat och letat men hur kommer jag åt konfiguration m.m. textbaserat och inte via webgränssnitt på en sån här?

Ninjaboy skrev:

Nicke skrev:
Halvkass på sånt här men lite nörd ändå... Har en trådlös Netgear WGT634U. Har letat och letat men hur kommer jag åt konfiguration m.m. textbaserat och inte via webgränssnitt på en sån här?

Manualen til Netgear WGT634U har du her. :)

Tack men det står inte där. Vill kunna låtsas att jag är värsta hackern och köra textbaserat istället för via webgränssnitt. Skadad? Jag? :)

GSXR-Norway skrev:
Manualen til Netgear WGT634U har du her. :)

Back