Varför är det glykol överallt ?

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Idag kände jag mig modig och bultade på bensintanken, fyllde upp olja och slog i glykol.

Tryckte lite på startknappen, men batteriet kändes lite trött så jag kickade istället. Ett par kick sedan så gick bettan lite o sedan dog hon.

Noterade nått vitt klet i insuget så började ana oråd. Gjorde rent o kickade igång en gång till o såg att det komm rinnandes ifrån hålet i ramen till avluftningen. Tittar på oljenivåglaset, och allt ser ut som tvål.

Suck, nått är kapitalt fel iaf. Så nu är frågan vart sjutton läcker det igenom tro? Toppackningen eller runt vattenpumpen ? Funderar på om det kan va så illa att det inte var glykol i dunken jag tog, färgen stämde o det luktade inte spolarvätska iaf. Men det jag tömde ur känns inte som olja/vatten utan mer som tvål o bensin eller nått. Kan inte riktigt placera doften, men det är väldigt smetigt och har en blå/grön/vit färg och inte klassiska grädde som brukar vara...

Hur många liter glykol är det i en 450?

Om någon i Vätsterås/Örebro/Eskilstuna trakten vill tjäna en slant på o plocka ner o ihop maskinen så är jag inte omöjlig... Den är ganska billig ifall nån vill köpa den oxo..
 
Last edited:
Tog faktiskt dunken som var nästan full och märkt Glykol från biltema.

Däremot gick det o hälla i 5 liter kylarvätska... Känns som lite mycket..
 
5 liter?????

I alla hojar jag haft har det varit 1.0 - 1,2 liter kylarvätska.

Är det så att hojen stått still en längre stund behöver inte "lite vitt" i oljan göra så mycket. Kan vara kondens som kokar bort när oljan blivit ordentligt varm.
 
Hur länge har hojen stått? Nu vet jag ju inte om det är som på en tvåtaktare att vattenpumpaxeln gärna rostar och river sönder packboxarna. Det kanske kan vara steg 1 i felsökningslistan.
 
Om det är Husan vi pratar om så har du fyllt HELA motorn med kylarvätska. Kylsystemet rymmer ca 1 liter... Min gissning är att o-ringen bakom vänster kåpan antingen är trasig eller ramlat bort.
 
Hur länge har hojen stått? Nu vet jag ju inte om det är som på en tvåtaktare att vattenpumpaxeln gärna rostar och river sönder packboxarna. Det kanske kan vara steg 1 i felsökningslistan.

Motorn har stått ett år kanske, men på bänken i garaget utan vätskor i.

Om det är Husan vi pratar om så har du fyllt HELA motorn med kylarvätska. Kylsystemet rymmer ca 1 liter... Min gissning är att o-ringen bakom vänster kåpan antingen är trasig eller ramlat bort.

Ja, det slog mig igår natt att den där o-ringen kan vara boven.

Så hur gör man rent motorn enklas nu? Sänker ner den i bensin och låter den torka rent eller måste allt isär?
 
Motorn har stått ett år kanske, men på bänken i garaget utan vätskor i.



Ja, det slog mig igår natt att den där o-ringen kan vara boven.

Så hur gör man rent motorn enklas nu? Sänker ner den i bensin och låter den torka rent eller måste allt isär?
Skulle du haft sönder tätningen vid vattenpumpen så rinnner det i skvallerhålet.Jag hade gjort ett par täta oljebyten för att skölja ur motorn bara.
 
Tippar på att det var o-ringen mellan kopplingskåpan och blocket. Den var helt borta :) Provade lite med att hälla vatten genom och se att det rann vid vattenpumpen och inte ner i blocket ;)
 
Ja, det slog mig igår natt att den där o-ringen kan vara boven.

Så hur gör man rent motorn enklas nu? Sänker ner den i bensin och låter den torka rent eller måste allt isär?

Vi tömde ut eländet, tog bort tändstiftet och kickade långsamt några gånger för att få ut eventuell olje/vattenblandning i förbränningsutrymmet, fyllde i ny olja, kickade långsamt några gånger, tömde ur oljan, fyllde i ny olja o.s.v. Gjorde en 4-5 oljebyten (billig olja funkar) på raken utan att starta hojen. Fyllde på den vanliga sortens olja, startade och körde runt lite för att få upp värmen i motorn. Det tog väl 20-30 minuter innan avgaserna återfick sin normala färg... :gnissla
 
Den stora fördelen med liten, o då menar jag liten, mängd vatten i oljan är ju den att vatten dunstar...

Jag hade bytt olja, kört 1h sen bytt olja igen.
Sen är det bara o panga på.
 
Kan ju vara smart att på förhand ta reda på hur mycket kylarvätska systemet rymmer? Tanken slog inte dig att det var väldigt mycket kylarvätska efter 4:e litern? :)

\Masonit
 
Så som jag blivit upplärd är att vatten i oljan gör i princip ingenting. Kokar bort direkt när motorn blir varm.

Glykol/vatten blandning däremot är inte bra då den "spär" ut oljan. Oljan tappar sin smörjförmåga.

Jag hade tappat i billig mineral olja (Biltema, Lidl....babbe shop?) startat i ett par minuter, tappat ur. Gjort 2 såna byten. Sen ut och kört 1 h som nämnt ovan. Sen full rulle!
 
Jo det är det jag tänkte... Tänkte köpa en 20L dunk och göra enligt proceduren, hälla i olja, köra en stund, hälla ut chokladen tills det inte ser allt för illa ut ;)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top