Val av R1a

Micke_dee

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Är på jakt efter en R1 -99 till -02.

Är 4500mil mycke för en sån?

Finns de några grejer jag ska se upp med på 99an? Är de bättre å satsa på en nyare? Personligen tycker jag -99an ser snyggare ut än -00 till 02an.

Om de är många ägare på den, ska man se upp el bara ta de med nypa salt med tanke på att försäkrigen är rätt dyr så folk bytt ägare bara för därför.

Tacksam för svar.

Jag brukar ta reda på i alla fall 2 av föregående ägare och slå dem en pling och fråga lite om hojen. Dem brukar vara glad i att berätta om den. Vad som är bytt, om nåt krånglat osv. Många ägare kan ju även vara pga firmor som ägt den emellan brukarna.

Lycka till :)

Kolla allmänskickat på dom, är du ny på hoj ta med en kompis som kan lite mer.

Några grejer med dom äldre r1:orna är:
Negativt:
Dom dricker i regel olja.
Trassel med växellådorna
Ofta hårt körda
Dom börjar bli ganska gamla nu.
Priset
Kopplingen kan vara känslig för fel olja

Positivt:
Förbannat roliga hojar att köra
Lättmekade
Håller sig onekligen ganska bra i pris

som sagt, det finns nog tusen trådar o dom gamla r1:orna jag har själv haft 3 st 98,99,00 men jag hade nog valt att lägga till lite pengar o skaffa en nyare sporthoj än o köpa en sådan igen.
/Per

Jag skulle inte säga att 4500 mil är mycket
Tar du det på 9 år så är det 500 mil/säsong, vilket är ett rätt bra snitt på vad folk åker (sen finns det naturligtvis folk som åker mer/mindre)

Många ägare är nog inte heller ett problem, är servicen gjord regelbundet ska det inte vara några problem, sen kan man beställa besiktningspapper för att se om den felat på något flera gånger.

De har då sett bra ut de jag sett, men priset på den ligger nästan på 45000. Tycker de är lit mycke.

Men 99an har ju mycke finare färgsättning. Rekomenderas styrdämpare på den?

Jag skulle inte säga att 4500 mil är mycket
Tar du det på 9 år så är det 500 mil/säsong, vilket är ett rätt bra snitt på vad folk åker (sen finns det naturligtvis folk som åker mer/mindre)

Många ägare är nog inte heller ett problem, är servicen gjord regelbundet ska det inte vara några problem, sen kan man beställa besiktningspapper för att se om den felat på något flera gånger.

De har då sett bra ut de jag sett, men priset på den ligger nästan på 45000. Tycker de är lit mycke.

Men 99an har ju mycke finare färgsättning. Rekomenderas styrdämpare på den?
Med tanke på att jag köpte en 02:a för 46,000 + depåstöd, med 3000 mil på räknaren, samt fullstämplad serveicebok, så tycker jag det är dyrt

Kolla hur eloxeringen ser ut runt styrhuvudet, svinginfästningen, runt svetsfogar på ramen. Eloxeringen är hårdare än alut i ramen så har ramen rört sig det minsta så krackelerar eloxeringen vilket syns som ljusa streck "hudbristningar". Då kan hojen med stor sannolikhet varit omkull.

Har själv en R1.a och har haft den i 3 år nu. Helt sjukt nöjd med den.
Dricker ingen olja alls.
Sjukt nöjd med den och jag kommer aldrig sälja min iaf, köper hellre en ny och behåller den.

Har ingen styrdämpare och har inte upplevt något direkt farligt i det, ska dock köpa.

Har själv en R1.a och har haft den i 3 år nu. Helt sjukt nöjd med den.
Dricker ingen olja alls.
Sjukt nöjd med den och jag kommer aldrig sälja min iaf, köper hellre en ny och behåller den.

Har ingen styrdämpare och har inte upplevt något direkt farligt i det, ska dock köpa.

Det är ju givetvis beroende på hur man kör med den.
Jag har haft 3 och samtliga har druckit olja, en har rasat växellådan och alla har varit livsfarliga att köra utan styrdämpare.
Men om jag hade kört dom tre hojarna idag så hade dom nog fungerat bättre.
Mvh G. ammal

Till trådskaparen; Du är medveten om att -02:an är en nyare modell med insprut osv va? 98-01 är i princip samma hoj, minus ett par uppdateringar inför -00:ans (?) modell. Snackar vi samma pris för -02:an som för -99:an hade jag valt -02:an rakt av, just p.g.a. det är en nyare modell.

//Morphine

Okej går insprutaren nå bättre än förgasarmodellerna?

Skönt å slippa choka:) Hade en 03 r6 förut men kompisens 00 r6 gick en aningen fortare ändå..

Till trådskaparen; Du är medveten om att -02:an är en nyare modell med insprut osv va? 98-01 är i princip samma hoj, minus ett par uppdateringar inför -00:ans (?) modell. Snackar vi samma pris för -02:an som för -99:an hade jag valt -02:an rakt av, just p.g.a. det är en nyare modell.

//Morphine

Min 01a är utan styrdämpare och har gått 5400 mil. Den kommer nog att implodera snart. Tror jag.

tror du kan leka mer med förgasarna det är ganska billigt , är väl jämnare gång med sprut vet inte riktigt vad kostnaden är om man ska trimma osv

Va inte rädd för milen, va rädd för klåpare som inte servat sin 2000mils retta.
Fattar inte varför folk stirrar sig blinda på mil räknaren.

Hade en 03 r6 förut men kompisens 00 r6 gick en aningen fortare ändå..

Har man så lika hojar så måste det vara hur du som förare handskas med hojen som avgör! :D:tummenupp

Det finns de som kör åttor med sin 600cc kring vissa som kör 1000cc! Och DET är coolt om inget annat! :tummenupp :yoparty

"It is not how you stand beside your bike, but how you drive it" :tungan

Back