Vad ska man kontrollera i en förgasare? [Bilder]

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Min gamla Honda CB 650c -1980 ville inte riktigt vara med för säsongen. Innan jag plockar ihop förgasarna så vill jag ha hjälp med att peka ut vilka saker som kan vara bra att kontrollera. Har inte så stor erfarenhet själv!

Vill ni läsa om grundproblemet så beskriver jag det i den citerade texten längst ner.

IMG_20120601_205908.jpg IMG_20120601_205834.jpg
IMG_20120601_210050.jpgIMG_20120601_210108.jpg
IMG_20120601_211604.jpg
Bild 1, Bränslemunstycket? inga problem att blåsa genom det.

Bild 2, samma där. Inga problem att blåsa igenom.

Bild 3, flottörerna verkar röra sig fint.

Bild 4, Luftskruv? Påverkar? Alla är lika inställda.

Bild 5, Stiftet i en av cylindrarna blir ganska omgående sådär. (choken ligger inte på)

1) En förgasare flödar över.

2) Kolsvart stift i en av 4 cylindrar.

3) Vill inte gå igång på första cylindern.

Har just nu isär förgasarna och har kikat en del utan att se något uppenbart.

Problem 1 och 2 har jag haft tidigare men hojen har fungerat bra ändå. Förgasaren brukar sluta flöda över efter lite trilskande.
Det kan väl inte vara något annat än flottörnålen (namn?) som inte stänger igen ordentligt? Det konstiga är att när jag nu har isär och testar genom att vinkla förgasarna så rör sig flottörhusen fint och stänger även till. Testat genom att blåsa i bränsleslangen.

Det jobbigaste just nu är att ena cylindern inte vill hoppa igång. Finns gnista på stiftet. Kolven rör sig.

Jag utgår från att problem 1-3 alla gäller 1:ans cylinder...

Jag skulle börja med att kolla flottörnivån. Har du ingen spec är det bara att ställa den lika som de övriga.

Mest troligt att nålen är skadad, precis som du testat.
Prova att putsa spetsen med lite fin smärgelduk. Läcker den ändå skaffar du en nytt set med nål, säte och o-ring.

Det sitter två munstycken i en förgasare. Ett lågfartsmunstycke (tomgång) och ett högfartsmunstycke (huvudmunstycke, det du har skruvat ur på bilderna).
Har du blåst rent båda eller missade du lågfartsmunstycket?

Jag skulle satsa på en rejäl rengöring av delen på bild 2. Dom små hålen på sidorna av röret ska släppa in luft, är dom täta går motorn fett enligt stiftet du visar,

Självklar ska du göra det andra tipset du fått också.

Mats

Det kan bygga upp som kristaller i munstyckena, som är svåra att få bort. Använd dock inget vasst föremål, det är mjuka grejer som lätt blir skadade, och då fungerar fuggarna ännu sämre.

Jag utgår från att problem 1-3 alla gäller 1:ans cylinder...

Jag skulle börja med att kolla flottörnivån. Har du ingen spec är det bara att ställa den lika som de övriga.

Mest troligt att nålen är skadad, precis som du testat.
Prova att putsa spetsen med lite fin smärgelduk. Läcker den ändå skaffar du en nytt set med nål, säte och o-ring.
Faktiskt så har det vara olika förgasare som flödar över. Nu är det någon månad sen jag rev skiten men nästan säker på att det var den 2:a förgasaren från vänster som flödade över.
Men som sagt det brukar ge sig =)

Det värsta är att hojen aldrig ville hoppa igång på första cylindern och att stiftet blir svart (tredje cylindern).

Flottörnivån försökte jag justera i somras. Det är väl det här man ska mäta och justera genom att böja eller? (ritat i rött) IMG_20120601_210050.jpg
Det sitter två munstycken i en förgasare. Ett lågfartsmunstycke (tomgång) och ett högfartsmunstycke (huvudmunstycke, det du har skruvat ur på bilderna).
Har du blåst rent båda eller missade du lågfartsmunstycket?
Lågfartsmunstycket vet jag inte vilket det är? Bild nummer fyra? Tomgången är annars bra när hojen väl går.

Det kan bygga upp som kristaller i munstyckena, som är svåra att få bort. Använd dock inget vasst föremål, det är mjuka grejer som lätt blir skadade, och då fungerar fuggarna ännu sämre.

Vad rekomenderar du att göra rent med?

Lågfartsmunstycket vet jag inte vilket det är? Bild nummer fyra? Tomgången är annars bra när hojen väl går.

Jag tänkte på det att den inte startar på första cylindern... Är lågfart(tomgångs)munstycket igentäppt lär den inte starta så bra.

Bild 4, den delen du markerat med ett gult streck och siffran 4, borde vara lågfartsmunstycket.
Hålet är så litet så det knappt syns.

När jag gjorde rent min fugge så blåste jag rent munstycken och kanaler med Bräkleen. Men akta så det inte kommer på några gummidetaljer, för de mår nog inte så bra av det.

Faktiskt så har det vara olika förgasare som flödar över. Nu är det någon månad sen jag rev skiten men nästan säker på att det var den 2:a förgasaren från vänster som flödade över.
Men som sagt det brukar ge sig =)

Det värsta är att hojen aldrig ville hoppa igång på första cylindern och att stiftet blir svart (tredje cylindern).

Flottörnivån försökte jag justera i somras. Det är väl det här man ska mäta och justera genom att böja eller? (ritat i rött) View attachment 364342

På förgasaren som flödar över så ska du kolla nålventilen.
Det är den lilla grejen som sitter fast på flotören och öppnar och stänger bränsletilförslen.
Om den är utsliten eller det sitter minsta lilla skitkorn på den så kan den inte stänga ordentligt vilket gör att förgasaren flödar över.

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort