pobin
Medlem
- Gick med
- 18 May 2007
- Hoj
- Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Min gamla Honda CB 650c -1980 ville inte riktigt vara med för säsongen. Innan jag plockar ihop förgasarna så vill jag ha hjälp med att peka ut vilka saker som kan vara bra att kontrollera. Har inte så stor erfarenhet själv!
Vill ni läsa om grundproblemet så beskriver jag det i den citerade texten längst ner.

Bild 1, Bränslemunstycket? inga problem att blåsa genom det.
Bild 2, samma där. Inga problem att blåsa igenom.
Bild 3, flottörerna verkar röra sig fint.
Bild 4, Luftskruv? Påverkar? Alla är lika inställda.
Bild 5, Stiftet i en av cylindrarna blir ganska omgående sådär. (choken ligger inte på)
Vill ni läsa om grundproblemet så beskriver jag det i den citerade texten längst ner.

Bild 1, Bränslemunstycket? inga problem att blåsa genom det.
Bild 2, samma där. Inga problem att blåsa igenom.
Bild 3, flottörerna verkar röra sig fint.
Bild 4, Luftskruv? Påverkar? Alla är lika inställda.
Bild 5, Stiftet i en av cylindrarna blir ganska omgående sådär. (choken ligger inte på)
1) En förgasare flödar över.
2) Kolsvart stift i en av 4 cylindrar.
3) Vill inte gå igång på första cylindern.
Har just nu isär förgasarna och har kikat en del utan att se något uppenbart.
Problem 1 och 2 har jag haft tidigare men hojen har fungerat bra ändå. Förgasaren brukar sluta flöda över efter lite trilskande.
Det kan väl inte vara något annat än flottörnålen (namn?) som inte stänger igen ordentligt? Det konstiga är att när jag nu har isär och testar genom att vinkla förgasarna så rör sig flottörhusen fint och stänger även till. Testat genom att blåsa i bränsleslangen.
Det jobbigaste just nu är att ena cylindern inte vill hoppa igång. Finns gnista på stiftet. Kolven rör sig.