Vad kan förhindra mc-olyckor?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Satt och läste gamla länkar, reportage och diskussioner i brist på annat. Det finns ju hur mkt som helst ang mc-olyckor, riskgrupper (ålder) olika typer av motorcyklar, div omständigheter osv samt olyckstyper.

Med respekt för alla som gjort sig illa, samt omkomit. Så följer lite reflektioner och tankar, samt förslag på saker som kan göra åkningen säkrare generellt. Fyll på massor, sen kan vi kopiera allt å spamma vägverket.

Dom klassiska olyckorna är ju köra-landsväg-för-fort samt bilar-svänger-utan-blinkers ...långt innan jag börja köra hoj, så hörde man om den farliga vänstersvängen. Redan som moppefucko så körde man aldrig om en bil som ens hade möjlighet att svänga vänster. Följer samma grundregel idag, kan en bil svänga vänster så låter jag bli att köra om.

Jätte-enkelt, tycker man ju *peppar peppar* ..men trots det, hör man om åtskilliga dödsolyckor varje år, där en bil svängt vänster under en mc's pågående omkörning & = död.

Sen den andra klassikern, komma-för-fort-in-i-kurva ..klassiskt val, lägga ne mer, eller åka ut i skogen. Ta t ex generator-böjen på bogesund. Hur många olyckor har hänt bara i år som man läst om? 5? 10? 15? kanske 20, personligen känner jag 3-4 pers som åkt av där. Visserligen är vägen lurig, men man ser att den nyper. Redan då man kommer ut vid ängen så ser man att kurvan nyper om man håller blicken högt.

Således, finns även olyckor som sker pga av föraren kör utan komplett skyddsutrustning inkl "skiter i ryggplattan, ska bara ner på stan". En kompis kompis blev förlamad i somras på Hornsgatan.. Ingen ryggplatta... Sen alla de som åker utan hjälm narkotikapåverkade etc.

Tankar kring detta, lder in på att man känner sig odödlig då man har komplett skyddsutrustning, kör inte om bilen framför om denne kan svänga utan blinkers, samt ha i åtanke att anpassa farten till kommande kurva eller kika högt, hur står träden långt bort intill vägen = då borde man ju överleva..?

Går man tillbaks till våren. Så åkte några polare av, trots erfarenhet. Trolig orsak; grus / kall asfalt, samt ringrostighet - spolar vi fram till hösten, samma sak exkl ringrostighet, vilket lyfts upp av högre hastigheter istället.

Ökar man sina chanser om man hela tiden har allt detta i åtanke?

Eller är varje olycka helt unik? ...utöver erfarenhet, beror allt på otur?

Eller finns det andra faktorer som spelar in?

Under de 7 åren jag åkt hoj, så känner jag att man kunnat peka ut folk som tar risker. Oavsett deras erfarenhet. Somliga tycks vara mer risktagande än andra, somliga tycks vilja ha mer uppmärksamhet än andra. Somliga tycks inte förstå begreppet "gasa på rätt ställe" trots många års erfarenhet.

Vilket får mig att associera till tallang / genetik. Kan detta spela någon roll? Personligen så tror jag mkt väl att personlighet eller beteende i vardagen speglar en mcförares trafikbeteende. Problemet med att tala om tallang i samband med motorcyklar, är att folk dör..

Tar vi fotboll, så var jag ingen tallang på bollplanen. Jag va dock ok målvakt som 7-åring. Sen la jag ner. Jag va inte ledsen för det. Där var det ingen tabu att prata om tallang eller bollkänsla. Vissa hade "det" andra inte. De som inte platsade fick lägga ner självmant.

På sätt och vis tycker jag det är samma sak med mc-körkort eller hojåkning. Det finns så många utan tallang, som trots efter flera år aldrig lär sig, som verkligen borde pyssla med annat. Kontra de som tycks ha skills att köra skickligt, men som ständigt gör det på fel ställen. 200 blås på sveavägen, mellan bilar, på slangen, stoppies osv, visst ser fint ut, men ingen vidare kontroll på sin omgivning.

Råkade ut för en situation som speglar stycker ovan... -åkte sveav en sommar ef. från norrtull, skulle vidare mot rosenhill. får uppslutning vid sveav, en ball kille i jeans hakar på...vidare ut på nynäsvägen, ville denne "rejsa" - först den till "trånkan" i tät trafik. Visst sick-sackar jag själv, 1-2-3 han stack! så in i helvete, krysssa mellan bilar, väggren, etc. Helt utan kontroll. Jag låg kvar i trafiktempot, bara skaka på huvet. Vid trånkan så låg han längst till höger, och gestikulerade som någon slags vinnare. Jag gestikulera tillbaks att jag skulle vidare ...kom sen fram till tungelsta, vidare mot bulten. Åkte cruising tempo, efter 4 kurvor va han borta. Framme vid rosenhill väntade jag 3-4 min, sen kom han, skakade på huvet redan innan han stanna, han tyckte jag va dum i huvet. Vem hade egentligen riskerat andras liv eller sitt egna mest:va

Liknande historier finns i all oändlighet. I alla dess former. Dygnet runt. I alla åldrar.

Något säger mig att vägverket borde börja med någon form av "samtal med psykolog" ... starta en ny form av "trafik-psykologer" som kan luska reda på personligheter, beteende, behov av upmärksamhet etc. För alla nya som kommer ge sig ut i trafiken.

För de som redan har a-kort, är det svårare. Hur tusan ska man förändra attityd, personlighet och beteende hos alla som redan har a-kort. En förare utan tallang idag som haft kort å hoj i 5 år idag, kanske har flyt i 1-4 år framöver, men förr eller senare :död ...kikar man statistik är det skrämmande, tar man de i ens närhet med sunt förnuft kontra de lite knasiga hojåkarn man känner, och drar ut det på en 10-årsperiod så ser det inte bra ut alls..

Att förändra körkortssystemet idag, kanske alltså ger resultat om 10 år. Resultat som kanske rör hälften..Vilket inte ens går att sätta tummen på. Ser jag mig själv som inblandad i en olycka, så skulle jag själv se 3 zoner; antingen pga bristande erfarenhet, otur eller avsaknad av tallang. Jag tror, efter att kikat på alla statistiker, efter olyckor som rört bekanta etc, att minst 70% av olyckorna går till 1) eller 3) dvs bristande erfarenhet eller avsaknad av tallang.

Ang tallang, så är det ett starkt ord. Fine...men det är samma sak med vilken hobby som helst, alla är inte lämpade för att spendera tid i trafiken. Inte minst på hoj. Vissa är bra på schack, andra är duktiga på boll andra är skickliga pokerspelare. Alla kan dock hur lätt som helst ta a-kort, sen köpa en nyare 1000cc hoj å köra helvete.........

:huvet

vad tycker ni ?

får ta och läsa ditt inlägg imorgon. :pannkyss Hur orkar du ens skriva ett så långt inlägg mitt i natten. :confused:

EDIT: Ett sätt att få ner dödstalen är ju förståss att göra det så dyrt så ingen har möjlighet att köra hoj. Skitbra!. :rolleyes: På så vis är bara dom bästa förarna kvar i trafiken. :crash :rolleyes:

Last edited:
philsson skrev:
2538380 får ta och läsa ditt inlägg imorgon. :pannkyss Hur orkar du ens skriva ett så långt inlägg mitt i natten. :confused:

EDIT: Ett sätt att få ner dödstalen är ju förståss att göra det så dyrt så ingen har möjlighet att köra hoj. Skitbra!. :rolleyes: På så vis är bara dom bästa förarna kvar i trafiken. :crash :rolleyes:
Visst kan man höja alla avgifter...men jag mena mer på hur man kan -antingen utbilda rätt, eller sålla bort fel personer.

För som det är nu kan vilket fucko som helst ta kort å köra helvete. Iofs kör de som vill ändå.

Svårt läge ..de som sköter sig vill inte betala för idiots, samtidigt som andra hederliga fuckon fuskar med halvförsäkringen.

Det är en soppa alltihop :tummenupp :huvet

Tycks vara väldigt få ärliga hojåkare %'entuellt av hela gänget. Hälften av de homboys jag åker med - halvförsäkrar, varför skam an betala mer, när man kan anmäla stulen om man kör sönder hojen ..sälja i delar, flytta över, fiffla, köpa ram, grejja å dona under vintern.

Det är en sanslös soppa alltihop om man tänker efter...... Hojjar.

Last edited:
IronMike skrev:
2538382 Visst kan man höja alla avgifter...men jag mena mer på hur man kan -antingen utbilda rätt, eller sålla bort fel personer.

För som det är nu kan vilket fucko som helst ta kort å köra helvete. Iofs kör de som vill ändå.

Svårt läge ..de som sköter sig vill inte betala för idiots, samtidigt som andra hederliga fuckon fuskar med halvförsäkringen.

Det är en soppa alltihop :tummenupp :huvet

Tycks vara väldigt få ärliga hojåkare %'entuellt av hela gänget. Hälften av de homboys jag åker med - halvförsäkrar, varför skam an betala mer, när man kan anmäla stulen om man kör sönder hojen ..sälja i delar, flytta över, fiffla, köpa ram, grejja å dona under vintern.

Det är en sanslös soppa alltihop om man tänker efter...... Hojjar.

Ska också försöka ta till mig det du skrev mike...

Kom just själv hem från att ha krockat med en taxi på ulvsundavägen/flygplatsinfarten igår.. Mne jag lever och hojen är skrot...
Hur kunde man ha förhindrat den olyckan.. ?
Genom att taxin hade följt trafikreglerna och inte kör mot rött...

Jag hade tur att jag såg att han var på väg ut i korsningen och jag hann börja bromsa men med kalla däck och ett kallt underlag så...

Inledningsvis ska man nog ställa sig frågan vilka det är som kör motorcykel... Jag tror ofta det är människor som värderar frihet, gillar att köra på våra vägar, men även är riskbenägna till viss del (och ibland extremt). Nu är det ju så att då motorcyklar är små i storlek orsakar de oftast inte så mycket skada på omgivningen. Hade dock personer med SUV:ar varit av samma skrot och korn som hojåkare, då hade nog dessa foron varit förbjudna för länge sedan.

Angående talang har jag dock lite invändningar. Nästan alla, om inte alla som kör hoj, gör detta på något sätt för att de gillar detta sätt att transportera sig. Många som däremot kör bil, där jag kan hålla med om att det finns många "talanglösa" människor, där tar många kortet och köper bil av bekvämlighet, för de är detta ett nödvändigt ont, vilket speglas i deras sätt att köra. Såg bara häromdan en kvinna som körde en svindyr bil, som rökte, pratade mobiltelefon och läste karta samtidigt som försökte hitta. Sedan helt utan förvarning kastade hon sig in till kanten och gjorde den taffligaste parkering jag sett på länge. Hojåkare tror jag alla har ett intresse, vilket även jag ser som en talang, för jag tror att alla som vill också kan. Vill man däremot inte, då blir man aldrig bra.

Att köra hoj ställer höga krav på föraren, och de flesta som kör hoj är jag övertygad om är bättre förare än många som tar sig fram på fyra hjul, med ett undantag; benägenheten att ta risker. Men visst, när det gäller skicklighet vinner nog de flesta hojåkare över bilisterna, frågan är bara om det bara är skicklighet som räknas. För helt ärligt, gör man ett mindre misstag med bilen, brukar det som värst sluta i diket. Men för en motorcyklist räcker det med otur för att man ska tillhöra historien. Detta verkar många glömma bort, framförallt när man har adrenalin i kroppen och får för sig att slanga i 140. Att det kommer förekomma olyckor ligger tyvärr nog i sportens natur, dels pga av adrenalinet, dels pga att man är såpass oskyddad. Och jag är övertygad om att om någon skulle pausa tiden precis innan någon får för sig att slanga i 140 med mycket trafik runtom, och berätta för honom att om du gör detta ökar dina risker RADIKALT för att du ska sätta livet till, då tror jag att många skulle skita i det. Tyvärr är ju framförallt vi killar inte kända för att alltid ta rationella beslut, hur många gånger har man inte i efterhand exemeplvis när det gäller brudar I EFTERHAND tänkt att "det där var ju inte så begåvat". Skillnaden i detta fall, även om hormonerna adrenalin och testosteron spelar en avgörande roll, är att döden kan bli ögonblicklig.

I syvende och sist är man själv ansvarig för hur man lever sitt liv, och alltså hur man kör. Det finns inga garantier, man kan mista livet på de mest triviala sätt, men självklart kan man försöka eliminera onödiga risker. Och angående de kära bilisterna har jag bara ett tips:Utgå ifrån att alla bilister är som Berra jag faktiskt hjälpte polisen att haffa för några veckor sedan. Denna man i övre 50-årsåldern som bor i Östberga...
...kör ALLTID på fyllan
...utan körkort
...helt oförutsägbart (anledningen till att jag lade märke till honom var att han gjorde en u-sväng på Huddingevägen och körde mot färdriktningen)
...enligt polisen är det typ 30:e gången de haffar honom, sedan januari

Och vi vet nog alla på detta forum att det finns de som kör ungefär lika illa, nyktra. Vi kommer aldrig kunna elininera risker helt, men jag tror att den bästa lösningen stavas s-ä-k-e-r-h-e-t-s-m-a-r-g-i-n-a-l. För att det kommer alltid finnas möjlighet att köra fort, slanga, göra stoppies osv, men så länge man använder huvudet kan man nog minimera risken att behöva göra den ultimata uppoffringen, och sätta livet till, och kanske klara sig undan med lite frakturer...

Och ni behöver inte fråga hur jag orkar skriva så långt på natten; jag får betalt för det

vad tycker ni ?[/QUOTE]

Jag tycker det du skriver är jättevettigt vad skönt att höra att det finns de som kör med huvudet. Jag har inte haft kortet så länge och känner mig inte så säker än. Va ute häromdan med fyra andra och körde, de fick typ vänta på mig flera gånger, jag ville inte bli hetsad eller pressa mig själv, man måste lära sig att inse sin förmåga, det tycker jag är ett tecken på mognad och "talang" att man kan inse sina begränsningar. Sen att inte använda skydd är ju ren idioti, jag har hört att det finns airbags för mc, som en ryggsäck man har på magen med en kolsyra patron som fästs i hojen och när den rycks av blåses kuddar upp runt ryggrad och nacke. Ska man ligga och köra långt och fort kan en sån vara nåt att fundera på:)

Jag håller med i mycket du skriver men tyvärr är det så mycket annat som spelar in också. Vi sporthojsåkare (okej jag är föredetta då...) är ett risktagande släkte och i och med farten och leken på vägarna så tillkommer risken för vänstersvängande billister, missbedömning av kurvor och liknande i en ganska markant dos. Visst, jag har också som du säger sett att vissa borde nog ta sig en funderar på om deras val av hobby är helt rätt val. Vissa klarar sig i stället ifrån allt, det är konstant incidenter runt omkring dom men de går oftast helskinnade ut. Det borde ju tyda på att en viss kunskap ligger bakom som räddar upp de situationer de hamnar i.
Men att börja sortera folk och ta ifrån vissa rättigheten att köra motorcykel, nja, då är vi inne på storebrorsbeteenden som jag avskyr. Jag tror istället på att fostra de nya som kommer in. Om de som anses som ballast i gruppen tar ett större ansvar och sätter lite gränser så skulle vi kunna få ner skadorna på klass 7 kraftigt. Väldigt mycket skador är pga Allan ballan-mentalitet från färskingar som inte lärt sig sina begränsningar.

Men det intressantaste med den här tråden är väll initiativet bakom den. Har du druckit nått eller? Nu känner inte jag dig och har aldrig kört med dig men den bild du målat upp kring dig på forumet är ju den där hetsporren som skiter i allt för du är ändå bäst. Har du gått och blivit sentimental på sentimmarna :)

The Duck skrev:
Angående talang har jag dock lite invändningar. Nästan alla, om inte alla som kör hoj, gör detta på något sätt för att de gillar detta sätt att transportera sig.
Med risk för att bli sågad till tusen imorrn ... men jag åker inte hoj för att transportera mig. Jag åker för att komma först fram, för att non-stop åka såfort jag kan. Jag åker aldrig lugnt. Utan såfort jag kan hela tiden.

Men jag bedömmer risker urifrån omgivning. Inte skyltar.

Kommer jag till en korsning där det är tomt med folk, men rött -jag åker. MEN är det grönt, är jag minst lika försiktig på att det kan komma någon från sidan. Jag tar aldrig för givet att det är fritt fram bara för att man har grönt...

Har varit nära att smälla flera gånger, då bilar kört mot rött etc ..men jag tror aldrig att jag åker igenom en korsning riskfritt bara för att jag har grönt.

Jag tar rödljus med en nypa salt - vad som visar för färg. Jag kikar mer på vad det är för fordon i närheten........

Rätt eller fel.

Jag går rakt av efter överlevnadsinstinkt i trafiken, inte trafikregler som är tillämpade svennson eller tant agda som ser i syne.

M:et skrev:
i och med farten och leken på vägarna så tillkommer risken för vänstersvängande billister, missbedömning av kurvor och liknande i en ganska markant dos.
Men om man ger tusan i att bryta dessa livsuppehållande regler?

Inte har jag hört om en enda dödsolycka i år, där man gasat helvete på motorvägen. Så farten dödar tydligen inte - bara på landsväg om man tar risker eller är o-rutinerad eller kör om en bil på tveksamt ställe?

Eller kan man örväntas omkomma när som helst då man minst anar det..

Med all respekt för allt som hänt.

Men jag tycker måga förklaringar är finmålade t ex, "han åkte bara rakt fram i 80, någonting hände, han landa på ett räcke eller emot ett träd - men dog lycklig"

I min mening så har man då kört slangen, gått ner i 150 snett, fått wobbel ..eller så har kejan gått av i 220+.

Finns mkt att reda ut här, på gott & ont.

Men det intressantaste med den här tråden är väll initiativet bakom den. Har du druckit nått eller? Nu känner inte jag dig och har aldrig kört med dig men den bild du målat upp kring dig på forumet är ju den där hetsporren som skiter i allt för du är ändå bäst. Har du gått och blivit sentimental på sentimmarna :)
Nej jag har däremot förlorat nära & kära i år...samt flertalet som skadats allvarligt, pajjat ryggar osv.

Blir själv knäsvag efter denna sommaren :(

Samt satsar det mesta på bana nästa år......tänkte köra rookie1000 :)

Last edited:
Last edited:
2538400 Hur stämmer det med innehållet i dina filmer som du länkat till i signaturen då? Där visar du ju tex prov på omkörning på bakhjulet på övergångsställe och omkörning på 2 filig väg på bakhjulet vilket borde kunna anses som hyffsat riskfulla äventyr...
Misstolka mig rätt, jag är ingen ängel i trafiken och jag fördömmer inte det men jag tycker det rimmar illa med det du predikar... Lite som när svarten gastar om trafiksäkerhet, det känns inte riktigt genuint:rolleyes:
Det ser värre ut än det är ..det är inga korsningar, utan gång-överställen för fotgängare ....påväg till & från bulten - raksträcka, samt att jag plocka upp hojen med vetenskap att ingen fotgängare kommer korsa en bit fram :) för billister är det raka, ingen vägtrafikkorsning...

Visst kör man inspirerat, men inte riskfyllt.

Det var ju förvisso exakt det jag menade; jag tror ingen åker hoj uteslutande för att transportera sig (det finns andra sätt), istället är det underhållning i en av sina finaste former.
Jag tror många både gör och resonerar som dig, och jag är nog inte annorlunda. Men som du säger, vill man riskera sitt liv, fine, men lek inte med andras. Men åter till frågan för tråden ang säkerheten. Jag vidmakthåller; kan man låta bli att tänka med hjärtat i vissa situationer, och kanske låta bli att slanga i en skymd kurva, där det kan komma ett pucko till bilist i omkörningsfilen som du måste väja för, vafan, låt bli. Hur snygg polarens slangning än var tio sekunder tidigare... Jag tror inte det skadar att kanske försöka dämpa den förbannade tävlingsinstinkten som, framförallt hos oss killar verkar vara så förbannat djupt rotad...

Mycket bra tankar Iron Mike.
Jag ska ta körkort nästa år och önskar ju att utbildningen innehöll mer av det du skriver om. Jag har än så länge bara erfarenhet av hojåkning från bönpallen, men man lär sig en himla massa av det också faktiskt.
Bl a har jag för länge sen insett att det kommer ta mig minst 5 år att lära mig köra hoj när jag har fått mitt körkort.
Vi kör ofta i ett rätt "inspirerat" tempo när vi är ute, men jag litar på Yoshi till 100%. Jag är dock väldigt medveten om att det kan sluta illa men är faktiskt beredd att ta den risken.
Nåt jag fått order om att lära mig är just bankörning, det kommer bli minst 3-4 turer för mig på bana innan jag får ge mig ut i trafiken. Jag kommer få skaffa nån gammal halvtrött skorv som inte längre är så het på gröten men som jag kan lära mig trafiken på.
Enligt lagen kan jag ju trots allt ta ut 1000 kubikaren (eftersom jag är väldigt gammal) och köra med. Om jag gör det så vet jag mycket väl redan nu att jag troligtvis inte ens överlever första turen. Det krävs en himla massa av en förare för att klara av en sån hoj och ingen som just har fått sitt kort har den kunskapen och vanan. 5 år med mc-kort borde vara en bra gräns innan man får ge sig på värstingar, inte som nu att man ska uppnå en viss ålder.
Bankörningar borde också finnas med som obligatoriskt utbildning/test, bara för att visa att man verkligen klarar av hojen när det svänger.
En annan sak som jag har märkt när jag sitter bakpå är att ljudet på hojen har stor betydelse för hur vi märks.
Eftersom dom flesta bilister använder sina backspeglar endast när dom ska just backa så är skillnaden enorm om man kommer på en tyst hoj jämfört med en som för oväsen. Detta är också det man hör mest då kompisar gnäller över hojåkare, dom ser inte när hojen kommer förrän den passerar i full fart.
Sen finns det ju dom som varken ser mer än två meter framför bilen eller hör om det kommer utryckningsfordon, men dom är inte så himla många som tur är.
//Bara lite tankar från en som egentligen inte kan nåt, men som ska lära sig

Vad gäller talang så håller jag med om att det skiljer MEN talang att KÖRA hoj hjälper inte om man inte kör med insidan. Talang att läsa trafiken, bedömma risker mm kan däremot förebygga olyckor.
I stort sett alla som tagit sitt körkort är så pass duktiga på att köra att de kan framföra en MC på ett säkert sätt om de bara inser sina egna begränsningar och kör därefter.
Att missbedömma sin egen kompetens (vad gäller omdömme, risktagande, talang, färdighet att köra och att bedömma omgivningen mm) är dock väldigt lätt gjort eftersom det är så oerhört komplexa frågor och dessutom är så svårt att analysera sig själv. Som IronMike skrev så ser man ofta att andras beteende är riskfyllt utan att de själva vill kännas vid det.

Att man skönmålar en dödsolycka här på forumet är inte särskilt konstigt, det är en del av sorgearbetet för de som står närmast. Det är de ganska många icke-dödliga olyckorna vi kan börja nysta upp och lära oss av. VV får ta på sig att utreda de med dödlig utgång.

Att förändra beteende är inte lätt men med attitydförändring kan man komma en bit på vägen, både vad gäller hojåkare och bilister.

Bara ett kort inhopp!

Tog mitt kort nyligen och vägverket har faktiskt precis börjat med en anpassad plan för dom som kör! Jag var bland dom första som fick fylla i den typen av utbildningsplan! Nu är det ju som med allt annat! Är man inte ärlig när man fyller i utvärderingen för planen så är det ju inget som stämmer! Och personligen när jag fick frågan skiter du i alla andra och kör som du själv vill?

Hur många svarar ja på en sådan typ av fråga när körskoleläraren sitter bredvid?

I övrigt så fanns det ett inlägg högre upp som skrev att om man höjer alla premier och kostnader så får man rätt folk kvar på gatan!

På körskolan så hade vi en kille från centrala stockholm med backslick och allt! Hans pappa pröjsade hans försäkring på hojen 18500/ per månad han sket i allt och alla. Är det rätt typ som ska vara kvar på vägen?

Till skillnad mot den som älskar sin pärla vårdar den ömt och av den anledningen tar det lite lugnare!

Och varför har Italien så mycket mindre olyckor på två hjul än oss när dom har en betydligt större skara av två hjulingar! Jo för att trafiken där handlar mer om att anpassa sig efter trafiksituationen än att åka in i finkan för att man kört mot rött!

slut NOT: Sveriges trafiklagar suger, storebrors hysteri är vad det är!

För övrigt så känner jag verkligen med er som förlorat nära och kära! Min lillebror dog för 3 år sen i en bil olycka. Dom var 4 stycken som satt i bilen 200km/timmen rakt in i ett träd! Samtliga reste sig och gick ur bilen utom min bror!

Last edited:
IronMike skrev:
2538364 Satt och läste gamla länkar, reportage och diskussioner i brist på annat. Det finns ju hur mkt som helst ang mc-olyckor, riskgrupper (ålder) olika typer av motorcyklar, div omständigheter osv samt olyckstyper.

Med respekt för alla som gjort sig illa, samt omkomit. Så följer lite reflektioner och tankar, samt förslag på saker som kan göra åkningen säkrare generellt. Fyll på massor, sen kan vi kopiera allt å spamma vägverket.

Dom klassiska olyckorna är ju köra-landsväg-för-fort samt bilar-svänger-utan-blinkers ...långt innan jag börja köra hoj, så hörde man om den farliga vänstersvängen. Redan som moppefucko så körde man aldrig om en bil som ens hade möjlighet att svänga vänster. Följer samma grundregel idag, kan en bil svänga vänster så låter jag bli att köra om.

Jätte-enkelt, tycker man ju *peppar peppar* ..men trots det, hör man om åtskilliga dödsolyckor varje år, där en bil svängt vänster under en mc's pågående omkörning & = död.

Sen den andra klassikern, komma-för-fort-in-i-kurva ..klassiskt val, lägga ne mer, eller åka ut i skogen. Ta t ex generator-böjen på bogesund. Hur många olyckor har hänt bara i år som man läst om? 5? 10? 15? kanske 20, personligen känner jag 3-4 pers som åkt av där. Visserligen är vägen lurig, men man ser att den nyper. Redan då man kommer ut vid ängen så ser man att kurvan nyper om man håller blicken högt.

Således, finns även olyckor som sker pga av föraren kör utan komplett skyddsutrustning inkl "skiter i ryggplattan, ska bara ner på stan". En kompis kompis blev förlamad i somras på Hornsgatan.. Ingen ryggplatta... Sen alla de som åker utan hjälm narkotikapåverkade etc.

Tankar kring detta, lder in på att man känner sig odödlig då man har komplett skyddsutrustning, kör inte om bilen framför om denne kan svänga utan blinkers, samt ha i åtanke att anpassa farten till kommande kurva eller kika högt, hur står träden långt bort intill vägen = då borde man ju överleva..?

Går man tillbaks till våren. Så åkte några polare av, trots erfarenhet. Trolig orsak; grus / kall asfalt, samt ringrostighet - spolar vi fram till hösten, samma sak exkl ringrostighet, vilket lyfts upp av högre hastigheter istället.

Ökar man sina chanser om man hela tiden har allt detta i åtanke?

Eller är varje olycka helt unik? ...utöver erfarenhet, beror allt på otur?

Eller finns det andra faktorer som spelar in?

Under de 7 åren jag åkt hoj, så känner jag att man kunnat peka ut folk som tar risker. Oavsett deras erfarenhet. Somliga tycks vara mer risktagande än andra, somliga tycks vilja ha mer uppmärksamhet än andra. Somliga tycks inte förstå begreppet "gasa på rätt ställe" trots många års erfarenhet.

Vilket får mig att associera till tallang / genetik. Kan detta spela någon roll? Personligen så tror jag mkt väl att personlighet eller beteende i vardagen speglar en mcförares trafikbeteende. Problemet med att tala om tallang i samband med motorcyklar, är att folk dör..

Tar vi fotboll, så var jag ingen tallang på bollplanen. Jag va dock ok målvakt som 7-åring. Sen la jag ner. Jag va inte ledsen för det. Där var det ingen tabu att prata om tallang eller bollkänsla. Vissa hade "det" andra inte. De som inte platsade fick lägga ner självmant.

På sätt och vis tycker jag det är samma sak med mc-körkort eller hojåkning. Det finns så många utan tallang, som trots efter flera år aldrig lär sig, som verkligen borde pyssla med annat. Kontra de som tycks ha skills att köra skickligt, men som ständigt gör det på fel ställen. 200 blås på sveavägen, mellan bilar, på slangen, stoppies osv, visst ser fint ut, men ingen vidare kontroll på sin omgivning.

Råkade ut för en situation som speglar stycker ovan... -åkte sveav en sommar ef. från norrtull, skulle vidare mot rosenhill. får uppslutning vid sveav, en ball kille i jeans hakar på...vidare ut på nynäsvägen, ville denne "rejsa" - först den till "trånkan" i tät trafik. Visst sick-sackar jag själv, 1-2-3 han stack! så in i helvete, krysssa mellan bilar, väggren, etc. Helt utan kontroll. Jag låg kvar i trafiktempot, bara skaka på huvet. Vid trånkan så låg han längst till höger, och gestikulerade som någon slags vinnare. Jag gestikulera tillbaks att jag skulle vidare ...kom sen fram till tungelsta, vidare mot bulten. Åkte cruising tempo, efter 4 kurvor va han borta. Framme vid rosenhill väntade jag 3-4 min, sen kom han, skakade på huvet redan innan han stanna, han tyckte jag va dum i huvet. Vem hade egentligen riskerat andras liv eller sitt egna mest:va

Liknande historier finns i all oändlighet. I alla dess former. Dygnet runt. I alla åldrar.

Något säger mig att vägverket borde börja med någon form av "samtal med psykolog" ... starta en ny form av "trafik-psykologer" som kan luska reda på personligheter, beteende, behov av upmärksamhet etc. För alla nya som kommer ge sig ut i trafiken.

För de som redan har a-kort, är det svårare. Hur tusan ska man förändra attityd, personlighet och beteende hos alla som redan har a-kort. En förare utan tallang idag som haft kort å hoj i 5 år idag, kanske har flyt i 1-4 år framöver, men förr eller senare :död ...kikar man statistik är det skrämmande, tar man de i ens närhet med sunt förnuft kontra de lite knasiga hojåkarn man känner, och drar ut det på en 10-årsperiod så ser det inte bra ut alls..

Att förändra körkortssystemet idag, kanske alltså ger resultat om 10 år. Resultat som kanske rör hälften..Vilket inte ens går att sätta tummen på. Ser jag mig själv som inblandad i en olycka, så skulle jag själv se 3 zoner; antingen pga bristande erfarenhet, otur eller avsaknad av tallang. Jag tror, efter att kikat på alla statistiker, efter olyckor som rört bekanta etc, att minst 70% av olyckorna går till 1) eller 3) dvs bristande erfarenhet eller avsaknad av tallang.

Ang tallang, så är det ett starkt ord. Fine...men det är samma sak med vilken hobby som helst, alla är inte lämpade för att spendera tid i trafiken. Inte minst på hoj. Vissa är bra på schack, andra är duktiga på boll andra är skickliga pokerspelare. Alla kan dock hur lätt som helst ta a-kort, sen köpa en nyare 1000cc hoj å köra helvete.........

vad tycker ni ?

Jag tycker faktiskt att du Ironmike måste komma till självinsikt och inse att du är en stor bidragande orsak till olyckor, tyvärr! Många yngre sitter faktiskt och beundrar folk som kör som "idiot"fort o skryter om sub 5 etc och laddar upp filmer, och inte förstår alla ggr när folk spär på extra och är ironiska

För att inte ta "mytomspunna" Boggesund, hur många åker inte dit för att minsann visa att man också kan köra skitfort, och folk tar sig vatten över huvudet.

Alla bör föregå med exempel, är man på turkörningar, be folk hålla igen farten, be dem inte ta onödiga risker, locka folk på bankörningar istället.

Tycker liksom du är fel person att starta denna debatt:va Om du tar bort några av dina wannabee filmer, så tycker jag du till att börja med gör ett steg i rätt rikting, det kanske kan spara en olycka, ett liv

Forumet med moderatorer med kanske bör stänga "skrytar-fort-åka trådar" etc som tyvärr lockar oerfarna piloter att göra samma sak.

Men för att kunna genomföra detta så bygger det på personlig mognad, kommer man till denna punkten, och man kan sprida en god sfär bland sporthojsfolk, då kan man rädda liv.

Jag kanske låter som en töntig moraltant? Då får jag väl vara det, personligen så kommer jag hålla en säkrare profil i trafiken, och även uppmana folk jag åker med, och nyinvigda i detta med mc, att tänka sig för, och inte driva någon "hets".

kort å enkelt svar...

..använd omdömme och betrakta ALLT i trafiken som FARA.

Det tar tid att lära sig trafikfaror, ha fantasi om vad som KAN hända....

Bara att ta det lugnt i början, kört hoj i över 30 år, det hände mycket knasiga grejor första åren, men trafikbilden var annan åxå.

Nuförtiden är det fan rent livsfarligt att köra hoj...fullt med idioter i bilar som gör allt annat än kör bil....listan är oändlig på vad folk gör i sina plåtlådor.

Sen är vägarna sämre, i alla fall de mindre och läs, ROLIGARE.

Hojarna bättre, finns nästan ingen gräns vad man kan göra med en stabil hoj med bra frädring och ett enormt motorregister.

En kawa 900 anno 1973, wibbelstaket utan dess like, men man vande sig med en gummiram, fronten åt ena hållet å bakdelen en annan väg...:tummenupp

Hur svårt är det då att hantera en ny gixxer eller retta....den gör ju precis det vi vill och gärna lite till.

Så vi själva är en stor del i att vi måste ha den attityden vi vill att andra ska ha.....självransakning.

Att hylla folk utan körkort, ingen påställd hoj, köra utan skyllt å dra snuten i en tråd, för att i nästa tycka att olyckor är fans straff.....tja tänk efter själva.

Gemene svensson, polisen och våra makthavare har oss hela tiden i sina sikten.

Inte undra på att det skriks om lagar, kontroller å förbud....

Finns alltid omogna å arroganta snorungar som vet allting bäst, men som samtidigt förstör så mycket för de som länge jobbat för att få ha våran hobby kvar och få köra hoj utan denna JAKT på oss hela tiden, vilket åxå har ökat mycket de sista året.

Det får man väl tacka för, :pannkyss .

ATTITYDSFÖRÄNDRING, men det är nog ingen ide ens att ta upp, vi får bli behandlade som vi förtjänar i mc kollektivet.

Kawakex skrev:
Jag tycker det du skriver är jättevettigt vad skönt att höra att det finns de som kör med huvudet.

Mike lite senare...

IronMike skrev:
2538396 Med risk för att bli sågad till tusen imorrn ... men jag åker inte hoj för att transportera mig. Jag åker för att komma först fram, för att non-stop åka såfort jag kan. Jag åker aldrig lugnt. Utan såfort jag kan hela tiden.

:hihi

----------------------------------------------------------------------------------------
IronMike skrev:
2538396 Kommer jag till en korsning där det är tomt med folk, men rött -jag åker. MEN är det grönt, är jag minst lika försiktig på att det kan komma någon från sidan. Jag tar aldrig för givet att det är fritt fram bara för att man har grönt...

Men wtf? Du åker mot rött som standard OCH beklagar dig över olyckor?
Allt sånt där utgår ju från att man själv tror att man har bättre koll än andra.

IronMike skrev:
Har varit nära att smälla flera gånger, då bilar kört mot rött etc ..men jag tror aldrig att jag åker igenom en korsning riskfritt bara för att jag har grönt.

Tror du inte att bilarna också kollat att det är fritt innan dom kört mot rött?
Sånt där leder till medelhavstrafik.

Last edited:
duckie skrev:
2538701 Äh, tio st "VIF" så kan man lägga nya bombrepor på Bulten sen.

Bra idé. Jag har aldrig VIF-at tidigare, så jag lägger 10 på raken till vilken "nära och kära" som helst faktiskt. :tummenupp

VIFVIFVIFVIFVIFVIFVIFVIFVIFVIF. Sådär ja!

Back