IronMike
Guest
Satt och läste gamla länkar, reportage och diskussioner i brist på annat. Det finns ju hur mkt som helst ang mc-olyckor, riskgrupper (ålder) olika typer av motorcyklar, div omständigheter osv samt olyckstyper.
Med respekt för alla som gjort sig illa, samt omkomit. Så följer lite reflektioner och tankar, samt förslag på saker som kan göra åkningen säkrare generellt. Fyll på massor, sen kan vi kopiera allt å spamma vägverket.
Dom klassiska olyckorna är ju köra-landsväg-för-fort samt bilar-svänger-utan-blinkers ...långt innan jag börja köra hoj, så hörde man om den farliga vänstersvängen. Redan som moppefucko så körde man aldrig om en bil som ens hade möjlighet att svänga vänster. Följer samma grundregel idag, kan en bil svänga vänster så låter jag bli att köra om.
Jätte-enkelt, tycker man ju *peppar peppar* ..men trots det, hör man om åtskilliga dödsolyckor varje år, där en bil svängt vänster under en mc's pågående omkörning & = död.
Sen den andra klassikern, komma-för-fort-in-i-kurva ..klassiskt val, lägga ne mer, eller åka ut i skogen. Ta t ex generator-böjen på bogesund. Hur många olyckor har hänt bara i år som man läst om? 5? 10? 15? kanske 20, personligen känner jag 3-4 pers som åkt av där. Visserligen är vägen lurig, men man ser att den nyper. Redan då man kommer ut vid ängen så ser man att kurvan nyper om man håller blicken högt.
Således, finns även olyckor som sker pga av föraren kör utan komplett skyddsutrustning inkl "skiter i ryggplattan, ska bara ner på stan". En kompis kompis blev förlamad i somras på Hornsgatan.. Ingen ryggplatta... Sen alla de som åker utan hjälm narkotikapåverkade etc.
Tankar kring detta, lder in på att man känner sig odödlig då man har komplett skyddsutrustning, kör inte om bilen framför om denne kan svänga utan blinkers, samt ha i åtanke att anpassa farten till kommande kurva eller kika högt, hur står träden långt bort intill vägen = då borde man ju överleva..?
Går man tillbaks till våren. Så åkte några polare av, trots erfarenhet. Trolig orsak; grus / kall asfalt, samt ringrostighet - spolar vi fram till hösten, samma sak exkl ringrostighet, vilket lyfts upp av högre hastigheter istället.
Ökar man sina chanser om man hela tiden har allt detta i åtanke?
Eller är varje olycka helt unik? ...utöver erfarenhet, beror allt på otur?
Eller finns det andra faktorer som spelar in?
Under de 7 åren jag åkt hoj, så känner jag att man kunnat peka ut folk som tar risker. Oavsett deras erfarenhet. Somliga tycks vara mer risktagande än andra, somliga tycks vilja ha mer uppmärksamhet än andra. Somliga tycks inte förstå begreppet "gasa på rätt ställe" trots många års erfarenhet.
Vilket får mig att associera till tallang / genetik. Kan detta spela någon roll? Personligen så tror jag mkt väl att personlighet eller beteende i vardagen speglar en mcförares trafikbeteende. Problemet med att tala om tallang i samband med motorcyklar, är att folk dör..
Tar vi fotboll, så var jag ingen tallang på bollplanen. Jag va dock ok målvakt som 7-åring. Sen la jag ner. Jag va inte ledsen för det. Där var det ingen tabu att prata om tallang eller bollkänsla. Vissa hade "det" andra inte. De som inte platsade fick lägga ner självmant.
På sätt och vis tycker jag det är samma sak med mc-körkort eller hojåkning. Det finns så många utan tallang, som trots efter flera år aldrig lär sig, som verkligen borde pyssla med annat. Kontra de som tycks ha skills att köra skickligt, men som ständigt gör det på fel ställen. 200 blås på sveavägen, mellan bilar, på slangen, stoppies osv, visst ser fint ut, men ingen vidare kontroll på sin omgivning.
Råkade ut för en situation som speglar stycker ovan... -åkte sveav en sommar ef. från norrtull, skulle vidare mot rosenhill. får uppslutning vid sveav, en ball kille i jeans hakar på...vidare ut på nynäsvägen, ville denne "rejsa" - först den till "trånkan" i tät trafik. Visst sick-sackar jag själv, 1-2-3 han stack! så in i helvete, krysssa mellan bilar, väggren, etc. Helt utan kontroll. Jag låg kvar i trafiktempot, bara skaka på huvet. Vid trånkan så låg han längst till höger, och gestikulerade som någon slags vinnare. Jag gestikulera tillbaks att jag skulle vidare ...kom sen fram till tungelsta, vidare mot bulten. Åkte cruising tempo, efter 4 kurvor va han borta. Framme vid rosenhill väntade jag 3-4 min, sen kom han, skakade på huvet redan innan han stanna, han tyckte jag va dum i huvet. Vem hade egentligen riskerat andras liv eller sitt egna mest
Liknande historier finns i all oändlighet. I alla dess former. Dygnet runt. I alla åldrar.
Något säger mig att vägverket borde börja med någon form av "samtal med psykolog" ... starta en ny form av "trafik-psykologer" som kan luska reda på personligheter, beteende, behov av upmärksamhet etc. För alla nya som kommer ge sig ut i trafiken.
För de som redan har a-kort, är det svårare. Hur tusan ska man förändra attityd, personlighet och beteende hos alla som redan har a-kort. En förare utan tallang idag som haft kort å hoj i 5 år idag, kanske har flyt i 1-4 år framöver, men förr eller senare
...kikar man statistik är det skrämmande, tar man de i ens närhet med sunt förnuft kontra de lite knasiga hojåkarn man känner, och drar ut det på en 10-årsperiod så ser det inte bra ut alls..
Att förändra körkortssystemet idag, kanske alltså ger resultat om 10 år. Resultat som kanske rör hälften..Vilket inte ens går att sätta tummen på. Ser jag mig själv som inblandad i en olycka, så skulle jag själv se 3 zoner; antingen pga bristande erfarenhet, otur eller avsaknad av tallang. Jag tror, efter att kikat på alla statistiker, efter olyckor som rört bekanta etc, att minst 70% av olyckorna går till 1) eller 3) dvs bristande erfarenhet eller avsaknad av tallang.
Ang tallang, så är det ett starkt ord. Fine...men det är samma sak med vilken hobby som helst, alla är inte lämpade för att spendera tid i trafiken. Inte minst på hoj. Vissa är bra på schack, andra är duktiga på boll andra är skickliga pokerspelare. Alla kan dock hur lätt som helst ta a-kort, sen köpa en nyare 1000cc hoj å köra helvete.........
vad tycker ni ?
Med respekt för alla som gjort sig illa, samt omkomit. Så följer lite reflektioner och tankar, samt förslag på saker som kan göra åkningen säkrare generellt. Fyll på massor, sen kan vi kopiera allt å spamma vägverket.
Dom klassiska olyckorna är ju köra-landsväg-för-fort samt bilar-svänger-utan-blinkers ...långt innan jag börja köra hoj, så hörde man om den farliga vänstersvängen. Redan som moppefucko så körde man aldrig om en bil som ens hade möjlighet att svänga vänster. Följer samma grundregel idag, kan en bil svänga vänster så låter jag bli att köra om.
Jätte-enkelt, tycker man ju *peppar peppar* ..men trots det, hör man om åtskilliga dödsolyckor varje år, där en bil svängt vänster under en mc's pågående omkörning & = död.
Sen den andra klassikern, komma-för-fort-in-i-kurva ..klassiskt val, lägga ne mer, eller åka ut i skogen. Ta t ex generator-böjen på bogesund. Hur många olyckor har hänt bara i år som man läst om? 5? 10? 15? kanske 20, personligen känner jag 3-4 pers som åkt av där. Visserligen är vägen lurig, men man ser att den nyper. Redan då man kommer ut vid ängen så ser man att kurvan nyper om man håller blicken högt.
Således, finns även olyckor som sker pga av föraren kör utan komplett skyddsutrustning inkl "skiter i ryggplattan, ska bara ner på stan". En kompis kompis blev förlamad i somras på Hornsgatan.. Ingen ryggplatta... Sen alla de som åker utan hjälm narkotikapåverkade etc.
Tankar kring detta, lder in på att man känner sig odödlig då man har komplett skyddsutrustning, kör inte om bilen framför om denne kan svänga utan blinkers, samt ha i åtanke att anpassa farten till kommande kurva eller kika högt, hur står träden långt bort intill vägen = då borde man ju överleva..?
Går man tillbaks till våren. Så åkte några polare av, trots erfarenhet. Trolig orsak; grus / kall asfalt, samt ringrostighet - spolar vi fram till hösten, samma sak exkl ringrostighet, vilket lyfts upp av högre hastigheter istället.
Ökar man sina chanser om man hela tiden har allt detta i åtanke?
Eller är varje olycka helt unik? ...utöver erfarenhet, beror allt på otur?
Eller finns det andra faktorer som spelar in?
Under de 7 åren jag åkt hoj, så känner jag att man kunnat peka ut folk som tar risker. Oavsett deras erfarenhet. Somliga tycks vara mer risktagande än andra, somliga tycks vilja ha mer uppmärksamhet än andra. Somliga tycks inte förstå begreppet "gasa på rätt ställe" trots många års erfarenhet.
Vilket får mig att associera till tallang / genetik. Kan detta spela någon roll? Personligen så tror jag mkt väl att personlighet eller beteende i vardagen speglar en mcförares trafikbeteende. Problemet med att tala om tallang i samband med motorcyklar, är att folk dör..
Tar vi fotboll, så var jag ingen tallang på bollplanen. Jag va dock ok målvakt som 7-åring. Sen la jag ner. Jag va inte ledsen för det. Där var det ingen tabu att prata om tallang eller bollkänsla. Vissa hade "det" andra inte. De som inte platsade fick lägga ner självmant.
På sätt och vis tycker jag det är samma sak med mc-körkort eller hojåkning. Det finns så många utan tallang, som trots efter flera år aldrig lär sig, som verkligen borde pyssla med annat. Kontra de som tycks ha skills att köra skickligt, men som ständigt gör det på fel ställen. 200 blås på sveavägen, mellan bilar, på slangen, stoppies osv, visst ser fint ut, men ingen vidare kontroll på sin omgivning.
Råkade ut för en situation som speglar stycker ovan... -åkte sveav en sommar ef. från norrtull, skulle vidare mot rosenhill. får uppslutning vid sveav, en ball kille i jeans hakar på...vidare ut på nynäsvägen, ville denne "rejsa" - först den till "trånkan" i tät trafik. Visst sick-sackar jag själv, 1-2-3 han stack! så in i helvete, krysssa mellan bilar, väggren, etc. Helt utan kontroll. Jag låg kvar i trafiktempot, bara skaka på huvet. Vid trånkan så låg han längst till höger, och gestikulerade som någon slags vinnare. Jag gestikulera tillbaks att jag skulle vidare ...kom sen fram till tungelsta, vidare mot bulten. Åkte cruising tempo, efter 4 kurvor va han borta. Framme vid rosenhill väntade jag 3-4 min, sen kom han, skakade på huvet redan innan han stanna, han tyckte jag va dum i huvet. Vem hade egentligen riskerat andras liv eller sitt egna mest

Liknande historier finns i all oändlighet. I alla dess former. Dygnet runt. I alla åldrar.
Något säger mig att vägverket borde börja med någon form av "samtal med psykolog" ... starta en ny form av "trafik-psykologer" som kan luska reda på personligheter, beteende, behov av upmärksamhet etc. För alla nya som kommer ge sig ut i trafiken.
För de som redan har a-kort, är det svårare. Hur tusan ska man förändra attityd, personlighet och beteende hos alla som redan har a-kort. En förare utan tallang idag som haft kort å hoj i 5 år idag, kanske har flyt i 1-4 år framöver, men förr eller senare

Att förändra körkortssystemet idag, kanske alltså ger resultat om 10 år. Resultat som kanske rör hälften..Vilket inte ens går att sätta tummen på. Ser jag mig själv som inblandad i en olycka, så skulle jag själv se 3 zoner; antingen pga bristande erfarenhet, otur eller avsaknad av tallang. Jag tror, efter att kikat på alla statistiker, efter olyckor som rört bekanta etc, att minst 70% av olyckorna går till 1) eller 3) dvs bristande erfarenhet eller avsaknad av tallang.
Ang tallang, så är det ett starkt ord. Fine...men det är samma sak med vilken hobby som helst, alla är inte lämpade för att spendera tid i trafiken. Inte minst på hoj. Vissa är bra på schack, andra är duktiga på boll andra är skickliga pokerspelare. Alla kan dock hur lätt som helst ta a-kort, sen köpa en nyare 1000cc hoj å köra helvete.........

vad tycker ni ?