Vad gör behållaren under bensinkranen?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Halloj!

Då skulle man ut och glida på en schysst tur men resulterade i fyra oplanerade stopp och runt 30-40 kicks för att få igång hojen.

Mitt batteri är kasst, har inte hunnit byta bara så vi har detta klart för oss. Det är också väldigt lite bensin i tanken.

1: kickar igång hojen med full choke och väntar lite för att sedan trycka in choken. Upplever att hojen har bra tomgång.

2: åker iväg med hojen och efter ett par minuter så dör den när jag trycker in kopplingen.

3: Glömmer chocke och kickar 35ggr utan framgång

4: Drar full choke och den startar. Dock går den rätt kasst och gasar knappt när jag vrider på rullen för att dö igen vid rondell där jag måste använda koppling. Känns som det är något med bränslet helt klart.

5: Får igång hojen med choke, går illa och dör
10m innan bensinstationen.

6: Tankar i 8l och kickar igång den med choke igen. Nu varvar jag som en galning för att kunna köra hem hojen. Kul körning med koppling inne och broms samtidigt som jag måste varva den så den inte dör. Urk!

Känns som jag chokat för mycket eller min andra teori att soppan faktiskt höll på att ta slut i tanken.

Jag försöker google på om man flödat förgasare men blir inte klok på vad det är för bränslebehållare jag har på min hoj under bensinkranen.

Någon som vet vad denna burk gör?
 

Bifogat

  • D9996308-113E-4C0B-ABCF-6DF200DD1792.jpeg
    D9996308-113E-4C0B-ABCF-6DF200DD1792.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 136

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ett soppafilter. Det kan sättas igen av rost från tanken och behöver bytas med jämna mellanrum.

Biltema har filter som har både 6 och 8 mm anslutning på ett och samma filter. Soppafilter är riktningsberoende - mest för att du inte ska f*cka till det och vända ett använt filter åt fel håll.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Aha. Där fick man lära sig något nytt. Tack. Men det ska väl alltid vara typ hälften fullt med bensin då förgasarna sugen bensin ifrån ”filter burken” istället för direkt från bensintanken?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förgasarna "suger" ingen bensin från tanken. Det är gravitationen som ordnar det och förgasarna har en nålventil som säger "stopp" när flottörhuset är tillräckligt fyllt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ok. Men risk för att låta dum. Ser slangen ok ut på min bild? Efter filtret är det som ett U innan den kopplas mot förgasarna. Kanske tillräckligt tryck ändå att pusha igenom soppa genom kröken på slangen i botten?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ok. Men risk för att låta dum. Ser slangen ok ut på min bild? Efter filtret är det som ett U innan den kopplas mot förgasarna. Kanske tillräckligt tryck ändå att pusha igenom soppa genom kröken på slangen i botten?
Inga konstigheter där
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det verkar vara bränsleslang av Tygon. Den tål inte att klämmas speciellt hårt. Reguljär slangklamma inte att tänka på. Enbart den här typen rekommenderas:
71ciLeXY+VL._AC_SL1000_.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Yepp! Helt klart. Som tur var kom jag till macken och kunde hälla i 7-8L. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Soppafilter är riktningsberoende - mest för att du inte ska f*cka till det och vända ett använt filter åt fel håll.

Finns en anledning till:

För att man skall kunna se från utsidan när filtret börjar grumsa till sig.

...och filtret på bilden ser onekligen ut att vara felmonterat.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Yepp, tycker det saknas ett filter i behållaren. Det är ju bara en burk utan filter i?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ägaren innan hade ju kört helt utan problem. Men jag vill ju ha grejorna rätt monterade och nu så finns det ju ingen poäng med en tom burk utan filter i :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag blir också galen på bensinkranen!
Jag tolkar det som att det är den kortare delen av ”knappen” som indikerar vald position. Men det som är galet är att ”On” är längst nere och dit kan jag inte ens vrida kranen. Kan bara välja ”Fuel”, ”Res” och ”Pri”. ”On” som är i botten kan jag inte markera. Jag antar att ”Fuel” är samma som ”On” men jävligt lustig switch om jag får säga mitt.
 

Bifogat

  • D7B6F0E4-BE6C-4B40-AE22-37464D7EC451.jpeg
    D7B6F0E4-BE6C-4B40-AE22-37464D7EC451.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 33

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
När du startar motor kan kranen stå på Pri.
Sedan har du kranen på Fuel.
Res är reserv.
Kasta bränslefiltret åt helvete! Jag har då bara dåliga erfarenheter av sådana.
I regel är de avsedda för bilar med pump som trycker bränsle genom filtret.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag blir också galen på bensinkranen!
Jag tolkar det som att det är den kortare delen av ”knappen” som indikerar vald position. Men det som är galet är att ”On” är längst nere och dit kan jag inte ens vrida kranen. Kan bara välja ”Fuel”, ”Res” och ”Pri”. ”On” som är i botten kan jag inte markera. Jag antar att ”Fuel” är samma som ”On” men jävligt lustig switch om jag får säga mitt.
Min soppakran ser i princip likadan ut, och det är den långa delen som pekar mot inställda lägen. Rakt ner, kranen öppnar av vakumslangen kopplad till ett insugsgummi. Rakt bakåt så står den på pri, den släpper då igenom bränsle till förgasarna utan vakum så att man kan fylla flottörhuset, annars får man nöta länge på startmotorn innan den får så mycket bränsle att den går igång. Reserv samma som run fast den tar inte bränslet från ett "periskop" på kranen, vilket gör att man får ur det sista ur tanken. Fast på min blev det en "åka på ångorna till macken"-upplevelse när jag testade, visade sig att min kran inte har något periskop så den tar allt bränsle på run och det finns ingen reserv.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Eftersom du har ett PRI-läge på din kran kan man ju anta att det är en vakuumkran. Du skulle kunna kolla att du får flöde i kran i FUEL-läget genom att kontrollera vakuumslangen


Edit: Är du alldeles säker på att du läser av kranläget korrekt? FUEL kan ju oxå vara en text som beskriver vad den är till för. Det betyder att den står i ON-läge på din bild.

Edit Edit: Fan att man ska vara så långsam i fingrarna att någon annnan hunnit före :giggle:
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Yepp, tycker det saknas ett filter i behållaren. Det är ju bara en burk utan filter i?


Det tror jag inte.
Det skall sitta en filterelement som en veckad kon inuti.

Inflödet skall nå utsidan av konen, och grumset lägger sig då på utsidan, mot det normalt sett genomskinliga ytterhöljet och avslöjas när man böjer sig ner och tittar.
Även ett hölje som är opak som ditt avslöjar föroreningar som en mörkare skugga.
Nackdelen med den mjölkigare plasten är att man inte närmare kan bestämma vad för gegga man har att göra med.

...om man nu vänt filtret rätt. Om inte, så fastnar skräpet på insidan av konen och kan fylla hela tratten utan att det syns utåt.

Jag tycker absolut du skall behålla filter på slangen, men byta ut det du har där för att eliminera en felkälla.
Någon satte dit det på grund av en anledning. Denne någon kanske var en idiot eftersom det möjligen monterades bakfram, men ändå - där har säkert varit problem tidigare.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Just det - att köra omkring med ett batteri som är så dåligt att du inte kan köra startmotorn är ingen bagatell.

Generatorn producerar fortfarande full ström, men är inte batteriet i skick att ta hand om strömmen så måste den brännas bort som värmeförlust i spänningsregulatorn.
Allt tar stryk: gamla kablar, oxiderade kontakter, själva spänningsregulatorn - du riskerar dyra och besvärliga följdskador genom att köra med ett dåligt batteri.

Brand ligger faktiskt med i den bortre delen av riskspektrat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top