Vad fick dig att le idag?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar) && äventyrsskramlaha (mer eller mindre i bitar)
Jo, det kan jag förstå. Har jag ekonomin till det så lämnar jag helst också bort krångliga jobb. Inte nog med att det är jobbigt/tråkigt, risken är ju att man gör fel och sen får man pröjsa för att någon ska rätta till skiten ändå... Men skillnaden är ju att även om ett jobb är krpngligt/tråkigt så kan det ju faktiskt gå att utföra själv på en personbil, medan samma jobb ofta är smått omöjligt att utföra själv på en lastbil enbart på grund av delarnas dimensioner. Lycka till med att ens skifta hjul utan en dedikerad hjullyft som får skiten på plats på axeln liksom :hihi
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag jobbade på lastbilsverkstad på 80 talet, vi hade lyftgafflar till hjulen, men alla använde hyttspaken istället för att få och hämta en lyftgaffel.

Samma sak med bromstrummelyftar och fjäderstockslyftar, dom skulle parkeras i en speciell del av verkstaden, och ingen gick och hämtade dom utan alla slet med kroppen istället.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
Visst går det, men vid det här laget har jag oräkneliga dagliga arbetsskaderelaterade krämpor som ingen tackat mig för ännu. Vill helst inte ådra mig ännu fler. Visst kan många problem lösas med improvisation eller genom att man tar i för kung och fostervatten, men vetefan om det är värt en trasig rygg, dåliga knän, trasiga axlar etc för resten av livet... Jag är dum nog i mitt hobbyutövande och skadar mig titt som tätt, men det gör jag ju iallafall på frivillig basis. Att riskera att skada sig i tjänsten är bara dumt, för du får varken tack eller mer betalt för det.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
Jag jobbade på lastbilsverkstad på 80 talet, vi hade lyftgafflar till hjulen, men alla använde hyttspaken istället för att få och hämta en lyftgaffel.

Samma sak med bromstrummelyftar och fjäderstockslyftar, dom skulle parkeras i en speciell del av verkstaden, och ingen gick och hämtade dom utan alla slet med kroppen istället.
Delar din erfarenhet, och varför? Får man något tack för det när man står där och försöker göra anspråk på arbetsplatsens skadeförsäkring tro? Nä, du får mest troligt höra att du varit korkad och blir sedermera nekad ersättning för att erfordliga hjälpmedel fanns på plats men inte användes. Kanske med all rätt, för varför slita ut kroppen när man kan slita ut verktygen istället? Lat man dör långsamt.

Nyheter
Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Albin Elowson vann Novemberkåsan 2022

Under helgen avgjordes Nove...

Indiska rupier lyfter MV Agusta

Österrikiska Pierer Mobilit...

Shoppa loss hos XL Moto under Black Week!

Sponsrat inlägg. Nu star...

Streetfighter-bagger från Honda

Nya Honda CMX1100T är en ba...

Kryssning till finska hojmässan

Hoj-X 2023 blir SMC.s sexto...

Pierer Mobility investerar i MV Agusta

MV Agusta och PIERER Mobili...

Hardnine Choppers bygger om Scout Rogue

Samtidigt som 2023-års nya ...

Ny glidare från Royal Enfield

Till 2023 har Royal Enfield...