Vad får vi göra?

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Åkte idag på E4an förbi köerna på vägrenen och fick syn på 2 polisbilar längre fram. Börja fundera på om det om det va ok att åka som jag gjorde eller om ja skulle bli stoppad o bötad. Fortsatte hur som haver och polisen gjorde ingenting.

Undrar därför vad får vi egentligen göra? Får vi passera bilar i köer i mitten eller vägrenen etc?

på vägrenen får man väl ändå inte köra. Men får man plats att köra om bilar utan att korsa heldragna linjer borde det väl vara okej? Sålänge man kör lugnt och försiktigt så man inte riskerar nått.

Vägrenen är inte ok, mellan filer utan att korsa heldraget och framfört på ett säkert sätt är ok.

Last edited:
Ok tack för snabba svar! Då var det mest en fråga om att konstaplarna inte orkade eller hade annat planerat, för åkte förbi på vägrenen.

Ok tack för snabba svar! Då var det mest en fråga om att konstaplarna inte orkade eller hade annat planerat, för åkte förbi på vägrenen.

Väggrenen är väl o tänja på gränsen, men bussfil däremot tycker jag är ok, även om det egentligen ska vara tilläggstavla att det även gäller MC om man ska vara laglydig.

Som sagt, vägren är förbjudet, bussfil utan tilläggstavla är samma sak (annars kan man ju ta bilen där också, det stör ju ingen?), och man får egentligen bara köra om bilar i samma fil till vänster om bilen. Men det är nog få som skulle börja bråka om man flyttar hojen 1dm åt vänster och hamnar lite i fel fil... :rolleyes:

Vad man får göra och vad man kan komma undan med är två helt olika saker.
Jag har sökert blivit sedd av civilare massor med gånger när jag kört i vägrenen i tunnelns på Klarastrandsleden men eftersom trafiken står helt still och jag kör rätt sakta så är det knappast någon trafikfara.
Å andra sidan så kommer det en dag när det är en riktig jäkla paragrafryttare i Polisbilen och då är det ju bara att betala :crash
Samma sak med bussfilen.

Men om man regelbundet använder vägrenen för att höja tempot på E4an så är det nog bara en tidsfråga innan man får böter.

Vägren är till för ambulanser/räddningstjänst vid kö (olycka) :tummenupp

Fast MC har mer o göra i en bussfil än en bil. Dels är det inte alls lika många som kör hoj och dels så är en hoj smidigare. När man väl kommer till ett rödljus eller stopp så slinker man bara in i vanliga filen, medans en bil står kvar och blockerar bussfilen.

Så jag UPPMANAR alla att köra bussfil ALLTID, till slut så får vi en lagändring och vi får brassa fritt där :)

Som sagt, vägren är förbjudet, bussfil utan tilläggstavla är samma sak (annars kan man ju ta bilen där också, det stör ju ingen?), och man får egentligen bara köra om bilar i samma fil till vänster om bilen. Men det är nog få som skulle börja bråka om man flyttar hojen 1dm åt vänster och hamnar lite i fel fil... :rolleyes:

Nej numer får du köra om både till höger och vänster på flerfilig väg dock självklart inte på vanlig landsväg!

Fast MC har mer o göra i en bussfil än en bil. Dels är det inte alls lika många som kör hoj och dels så är en hoj smidigare. När man väl kommer till ett rödljus eller stopp så slinker man bara in i vanliga filen, medans en bil står kvar och blockerar bussfilen.

Så jag UPPMANAR alla att köra bussfil ALLTID, till slut så får vi en lagändring och vi får brassa fritt där :)

kan säga att i GBG blir du garagterat stoppad om du kör i bussfilen, om du inte blir överkörd av en buss innan då... är absolut aldrig tillåtet utanför tokholm :p

Nej numer får du köra om både till höger och vänster på flerfilig väg dock självklart inte på vanlig landsväg!

Om det är skyltat 70km/h eller lägre, annars bara till vänster
Edit: kom på migsjälv att jag nog har fel där, 70km/h eller lägre får man köra om i högra filen vid flerfilig väg, men TROR omkörning i SAMMA fil endast får ske till vänster

Last edited:
Efter att ha pratat med några trafikpoliser ang detta i sommras så sa de
"Det är förbjudet att köra om köerna i vägrenen, i bussfil (som inte har mc skylt) och till höger om fordon i samma fil."
"MEN"
"iom att det är säkrare för både motorcyklister och övriga trafikanter, brukar vi se mellan fingrarna då hojåkare använder vägrenen/bussfil. Bättre att ni är där(vägrenen) än kryssandes mellan bilarna"

Kollade upp lite vad som lagligt gäller o ser tyvärr ut som trafikpoliserna hade rätt
Omkörning får endast ske till vänster i samma fil eller till höger i annan fil om det är 70 eller lägre.

Så.... nej man får inte köra om i vägrenen ... men polisen skiter (oftast/alltid??) i det, pga att det är säkrare för alla trafikanter. Fast det är klart ... har nån polis PMS eller inte fått ligga på hålet och är därmed skitsur kan man nog bli stoppad o få böter.

Som tidigare nämnts, gör man det när det är långsamma köer eller tvärstopp i filerna lär inte polisen ingripa. Men om man blåser på på vägrenen/bussfilen när trafiken flyter någorlunda normalt, då kan man nog räkna med att bli stoppad.

I vilket fall som helst, sköt det snyggt så att dom inte får en anledning att ändra sin (faktiskt) givmilda attityd :tummenupp

Körde förbi en större poliskontroll på Norr Mälarstrand imorse. Blev inte stoppad, så de poliserna kan inte haft många synpunkter vare sig på mitt kryssande i kön eller på mina xenonlampor....

Back