Vad är viktigt att tänka på med hoj som stått länge?

Mojfen

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Hoj
05 GSX´R Jubeleum
Hej jo de är så att jag snart ska ta mig hem till sverige efter att
varit i australien ett år.
Innan jag åkte ställde jag bara in min GSXR750 05
i ett varmföråd på jobbet utan att byta olja eller nått.
den har nu stått där i ett år och jag tänkte dra igång
den när jag kommer hem igen.
Men är de nått jag bör göra innan start?
Tänkt byta olja och filter,även tömma tanken på soppa och hälla i ny.

Tack på förhand

Micke

Olja, filter & soppa borde väl täcka det hela.
Kolla nivån på kylar/broms-vätskan när du ändå håller på och ta det lugnt första milen pga. eventuellt hårda däck.

har hört nånting om att de kan vara rost i cylindrarna
på en hoj som stått ett tag.
stämmer de?
vill inte gärna paja motorn :)

Svårt att tro att en Gixxer -05:a skulle rosta i cylindrarna på 1 år.
Men visst får du in fukt/vatten så kan det väl hända. För att det skall hända krävs det ju att någonting är sönder eller att det är öppet någonstans. T.ex. att den stått utan tändstift i hällregn.

I ditt fall är jag ganska säker på att det inte är något problem.

Kolla så att gaffel tätningarna inte har torkat fast på gaffelbenen,.
Efter 1 år är det nog inga problem med någonting.
De brukar komma efter 10 år ...

tack för svaren.
skönt att höra att de inte ska vara så komplicerat
att ha igång gumman :)

Ett års förvaring är ingen längre tid om hojen stått i ett varmförråd. Har den bara ställts undan driftvarm och torr borde det inte uppstått några problem. Batteriet däremot bör ha tagit stryk om det inte laddats upp och kopplats ur eller blivit satt på underhållsladdning.

Vanlig bensin håller vad jag förstått ungefär ett år i sluten förvaring även nu efter att man tillsatt etanol. Förutsätter kanske att man fyllt upp tanken innan förvaringen så att mindre syre och kondens bildas. Skulle inte tro att bensinen är något problem egentligen. Du märker om den har blivit dålig.

Olja och filter samt bromsvätska hade jag nog bytt samt sett över däcken hur de tagit förvaringen samt letat efter eventuella läckage på stötdämpare och från motor.

Kolla batteriet. Är spänningen under 13,0 Volt skulle jag koppla batteriet till en batteriladdare.
Avsedd för MC, dvs högst 1A laddström. Och ladda till ca 14,4Volt.
Tex med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
plus
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Om laddaren inte sköter detta själv :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/

Jag brukar alltid byta olja och filter innan "vintern" så det bara är att köra.
Gjorde inte du det kanske det är dags för oljebyte i varje fall. Om den rullat mer än 200 mil på gamla oljan.
Som jag ser det. Oljan jag och många andra på SH använder.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Finns eller kan tas hem på din lokala SWEDOL butik.

Och när kollade du kedjan sist?
Behöver den spännas?
Är den inoljad?

Känner inte heller igen 13.0 volt.. Under 12.2v så brukar jag ladda över natten, vilket brukar räcka.
Men jag kan instämma annars. Batteriet borde laddas innan du drar igång hojen.

Jag hade innan start
*bytt Motorolja + filter
*Kontrollerat bromsvätska, kylvätska samt däckstryck.
*smörj pistongen och gaffelbenen med en liten mängd wd-40 eller 5-56 närmast packningen medan en polare håller upp fjädringen. minskar torrslitaget på packningarna.

Bensinen borde klarat sig.. Jag har dragit igång bilar med 2år gammal soppa, inga problem.
Man kan också duscha i en mindre mängd wd-40 eller 5-56 i insuget om du kommer åt det innan du startar första gången. Ger lite olja direkt i cylindrarna. Drivgasen brukar också göra att motorn startar snällt.

Vill man vara riktigt seriös så kan man dra runt motorn på startmotorn i 10-15 sekunder med tändstiften urkopplade för att få runt motoroljan, men det brukar krävas ett hjälpbatteri då.

Jag hade nog bara bytt olja+filter och kollat resten, sen dragit igång den efter att ha sprutat lite 5-56 i insugen.

Eh, va? :va Jag har då aldrig fått upp mina batterier över 12,7V även då de är nya.
Från Haynes till min fd Suzuki: Batterispänningen ska vara 13,0 -13,2 Volt.
Praktiskt efter kört sukkan. Nästa dag 13,6V efter en vecka 13,0Volt, efter 3 månader (vinter) 12,9Volt. Hojen startar inte. Laddar batteriet (Biltema) och hojen startar. Har haft ett enda batteri som funkat med spänningar under 13Volt. Ett Yuasa på mopeden Yamaha Spider. Det gav inte mer än 12,7Volt fulladdat. Det var helt slut efter 2 år och ersattes med ett Biltema.
Moderna "underhållsfria" är gjorda med kalciumbly och ger högre spänning än de gamla bly batterierna.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!