Vad är det här för gänga?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad är det för gänga till höger?
Till vänster ser man en M6 skruv och båda hålla ca 5.8 mm i diameter.
Gissningsvis är det en tumgänga men i så fall vilken, och hur bra skulle det bli om man drar över den med ett M6-snitt?
Det behöver inte hålla för nåt större moment.

1717959850367.png

Det är den här delen och jag behöver en distans där gängorna tar slut


1717960155301.png
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ser ut vara liknande stigning?

1717963440316.png


Enda stället i byn som verkar ha sådana muttrar är biltema och då får jag köpa en hel sats som jag troligen inte kommer att få nytta av i övrigt men det må väl vara hänt. Brickorna lär gå åt om inget annat
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Grandell har gjort en fin uppsats om gängor, kanske han tittar in i tråden
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Din fråga nr2, jag du kan men nej du ska inte dra ett gängsnitt på en skruv med annan gänga. Bortsett från att du förstör skruven så förstör du även hålet där du drar in skruven sen.

Om det är M6x0.75 så är ytterdiametern 6mm och sätter du skjutmåttet på 7.5mm så ska du kunna räkna till exakt 10 gängor på den längden.

UNF 1/4" har 28 gängor per tum, och så lån är nog inte skruven men på 1/2" = 12.7mm ska du ha exakt 14 gängor, eller på längden 1/4" = 6.35mm ska du alltså ha exakt 7 gängor ooch ytterdiametern på UNF 1/4" är också 6.35mm.

EDIT:
Jag räknade 15 gängor på skruven till vänster som jag antar är en vanlig M6 och har 1mm stigning, alltså 15mm och den längden verkar den högra ha 20 gängor. 15mm/20 = 0.75 mm/gänga.

Det faktum att gängan sitter på ett Japantillverkat fordon gör nog också att man med 99.999% säkerhet kan utesluta tumgängor.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om det är M6x0.75 så är ytterdiametern 6mm och sätter du skjutmåttet på 7.5mm så ska du kunna räkna till exakt 10 gängor på den längden.
Det är för övrigt exakt samma stigning som en standard M5 har så man använda en M5 skruv som gängtolk. Gängorna ska passa exakt mot varandra.

UNF 1/4" har 28 gängor per tum, och så lån är nog inte skruven men på 1/2" = 12.7mm ska du ha exakt 14 gängor, eller på längden 1/4" = 6.35mm ska du alltså ha exakt 7 gängor ooch ytterdiametern på UNF 1/4" är också 6.35mm.

M5 har 0,8 i stigning... Man kan ha de som en c;a mått iaf..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det faktum att gängan sitter på ett Japantillverkat fordon gör nog också att man med 99.999% säkerhet kan utesluta tumgängor.
Vajern i sig lär vara gjord i USA så det är därför jag misstänker tum.
Det är alltså ingen original-del

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag inte minns helt fel så jävlades jag med att få till en egen tillverkad gasvajer till en Mikuni VM förgasare till gammel Everesten, där var det M6 fingänga i förgasaren och jag hade problem med att hitta en vajerjusterare. Jag skulle tro att det är M6 fingänga om det är gasvajer.

Biltemas gängsats duger endast i metallåtervinningen, helt värdelös. Duger inte ens att rensa gängor med. Völkel tycker jag är väl ett vettigt budgetalternativ till Dormer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vajern i sig lär vara gjord i USA så det är därför jag misstänker tum.
Det är alltså ingen original-del


Den ska väl ändå passa ihop med ett japanskt fordon?


Två olika bud beträffande kvaliteten på biltemas gängverktyg.
Jag vet i alla fall att är det något man verkligen inte vill göra i verkstan så är det att dra sönder en gängtapp i ett hål på någon pryl.
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Ytterdiametern vet du, om du mäter hur långt det är mellan 11 gängtoppar så kan vi nog lura ut stigningen om det är tum eller millimeter. Vi får hoppas på det senare så slipper du förvirringen.

Det nämndes om en text jag skrivit och jag hittade den, skrev den för 4 år sen och jag tror det var ett av de sista numrena av Classic Bike. Här kommer den.


Räkna med bråk

”Bra gjort att dom gjort alla skruvar med varsin dimension & varsin gängning… Så blandar man inte ihop dom så lätt” Citat från Bjarne och Bempa blir bikers, troligen världens bästa serie som publicerats och i detta fall MCM nr 2 1992. Joakim Lindengren som gjorde denna serie är en idol för en sån som mig. Han hör till den lilla skara serietecknare som vet hur mekanik ska ritas.

Tillbaka Bjarne och hans Triumph, det ska enligt expertisen som kan detta med engelska cyklar ha tillverkats Trajor med fem stycken olika gängsystem. Nu snackar vi inte om hela produktionen från 1902 och framåt utan enkom en modell. Min gissning är att Schradergängan på innerslangarna inte räknats med i den summan. UNC, UNF, Whitworth, Cycle och BSF borde de fem vara och av dessa har alla sin logik men allt är inte helt logiskt. Whitworth, W, har även en rörgänga och gängsnitten brukar beteckningen R i Sverige men även G, finns det ett T efter de sistnämnda är de koniska. Om dessa tre är lika är fortfarande en okunskap hos mig, hittar olika bud på denna åsikt.

Om du skulle förklara hur millimetergängorna är uppbyggda för en som inte vet så är chansen stor att du lyckas. Decimalsystemet är inte att förakta helt enkelt för att det just är det, enkelt. Ytterdiameter på skruven samt stigningen räknas antal toppar per millimeter. Om du inte har gängmall så kan det med fördel räknas på en centimeter och delas med en tia. Låt oss säga att jag behöver en icke standard variant som M173 x 1,75 så kan jag plocka fram min Martinsvarv från verktygslådan. Svarvar till en diameter på 173 mm och ställer in stigningen på 1,75 och sätter igång. Inte mycket att fundera på där inte.

Med bråkgängorna däremot är det knappt någon idé att fundera överhuvudtaget, du måste veta hur de olika systemen är funtade, med vinklar och profiler och personligen har jag gett upp. En sak tror vi är konstant och det är stigningen, antal gängor per tum räknas oavsett bråksystem. Diametern däremot är baserad på helt andra premisser. Rörgängans ytterdiameter baseras om jag fattat detta rätt på de rör som ska gängas, men det är hålets storlek som räknas. Halvtumsvarianten har alltså inte en halvtums diameter, godstjockleken i ett standard engelskt rör ska läggas till, två gånger till och med. UNF och UNC baseras ibland diametern på vilken gänga i ordningen det är, UNF 8-32 är den åttonde diametern i ordningen och har 32 gängor per tum. Åttan är i detta fall en kvarts tum, 6,35mm. UNC varianten torde heta UNC 8-20 men det är inget som verkar finnas. Cycle är enklare, en entums cykelgänga är om detta har förståtts rätt baseras på diameter i tum och igen antal toppar per tum. Men för att förvirra eller förenkla så har detta som översatts till millimeter, exempelvis 25,4x32 men detta verkar inte ha slagit igenom bland de som skruvar med slikt.

Utöver detta är det muttrarnas nyckelvidd. En halvtumsnyckel kan ha det måttet men den kan även vara sisådär en 23.33mm eller 11/12 tum om den hör till en rörgänga. Vidden baseras på vilken gänga den hör till, säkert enkelt att förstå om du är rörmokare men för oss andra lite mer konfunderande.

Min egen kunskap om bråkgängorna var under en viss förvirrad kontroll innan detta skrevs. Men nu, efter att ha försökt att grotta ner mig i ämnet under ett par timmar är endast förvirringen kvar, om det finns felaktigheter i texten ovan må det vara hänt.

Slutligen ett annat seriecitat från den tappra Obelix från albumet då han och Asterix far till England ”De e inte kloka, de där britterna”
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ska väl ändå passa ihop med ett japanskt fordon?


Två olika bud beträffande kvaliteten på biltemas gängverktyg.
Jag vet i alla fall att är det något man verkligen inte vill göra i verkstan så är det att dra sönder en gängtapp i ett hål på någon pryl.
Jag har ett kit från Biltema som inte varit några problem med, men Biltema har ju problemet med extremt varierande kvalitet på sina prylar.

Jag hade ett kit ringnycklar som skulle vara gjorda av CrV som jag kunde böja med bara händerna, och jag har andra verktyg som är av okej kvalitet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Biltemas gängsats duger endast i metallåtervinningen, helt värdelös. Duger inte ens att rensa gängor med. Völkel tycker jag är väl ett vettigt budgetalternativ till Dormer.

Ibland är det tacksamt att vara norrbottner, för det verkar som att både Laitis och Swedol har bestämt sig för att köra stora delar av Dormers program. Jag har handlat en massa snabbstålsborrar och även gängverktyg, försänkare, skavstål med mera på kort tid. Renoverar man några gamla Yamaha snöskotrar där tunneln sitter fast med ungefär en miljard av värsta sortens Avdel Stavex popnitar...så lär man sig ganska fort vad som menas med livslängd hos en borrspets...och då handlar man Dormer från Laitis.
 
Nyheter
Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Top