Vätternrundan

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Jag har blivit ilurad att cykla vättern i sommar. Någon här som har gjort det och kan dela med sig?
 
Trampa ofta, mycket och länge :hihi

Skämt åsido, det är förbannat kul, men se till att ha ordning på allt innan, framför allt ha cykeln injusterad och va hyggligt tränad själv. På den tiden tränade jag inte alls på samma sätt som idag, men jag tog mig runt på 11,5h med 23 mil i benen innan, så med tjockt pannben går det! Mitt största problem var en axel som gjorde herrejössesjävlaront :mad:

Hur van cyklist är du och vad ska du ha för cykel?
 
jag är rätt ovan cyklist, eller jag fick styret i magen och spräckte levern en gång om det räknas.
Har läst att man ska ha minst 100 mil under försäsongen så det är bara att sätta igång.
Cykeln är ingen renodlad räcer. Styret på bilden kan jag inte ha då slangarna inte räcker och jag pallar inte byta bromssystem. Tänkte köra vanligt rakt styre och sen ett sånt där man kan vila underarmarna i så man kan avlasta handlederna lite då och då. Tjejen som cyklat lite tyckte att man använder ju ändå knappt nedre delen av box-styret? Kan det gå?
Tänkte köra cross-camelbagen för vätska, bra eller dum idé?
 

Bifogat

  • 402421_10151275405920858_739685857_23121333_1526002711_n.jpg
    402421_10151275405920858_739685857_23121333_1526002711_n.jpg
    100 KB · Visningar: 130
Provade, fullföljde inte :tummenupp Kan skylla på förkylning bäst jag vill men jag var kort och gott för dåligt tränad, utan förkylningen kanske jag hade stått ut några mil till men jag tror inte jag hade fullföljt oavsett. Cyklade söderstråket (tror jag det hette) på 10 mil veckan innan och bara det var tungt.

Hur som helst, arangemanget är väldigt trevligt, fick bra service överallt, glada människor och trevlig utekväll både före och efter loppet. De som kan det där med hela varvet säger att det är lättrampat ner till Jönköping och sedan är det helvetesbacke efter helvetesbacke, uppför vill säga :tummenupp Jag hade storsatsat med ljusramp på styret, tre lysen som lyste upp den nattliga starten riktigt bra, genom Gränna är det någon km kullersten och sedan hade jag ingen ljusramp längre.


  • 100-mila tipset som minimum innan är nog ett bra tips
  • Jag införskaffa en cyklocross = skivbroms är trevligt men just den var i tyngsta laget
  • Om du har någon jämlik att växla med underlättar det mycket
  • Skit i energipåsar/drycker till höger o vänster, russin, nötter och vatten duger gott för en glad amatör, råder ingen brist på proviant vid depåstoppen
  • Träna på att byta slang, lagning av slang är inget man roar sig med
 
jag är rätt ovan cyklist, eller jag fick styret i magen och spräckte levern en gång om det räknas.
Har läst att man ska ha minst 100 mil under försäsongen så det är bara att sätta igång.
Cykeln är ingen renodlad räcer. Styret på bilden kan jag inte ha då slangarna inte räcker och jag pallar inte byta bromssystem. Tänkte köra vanligt rakt styre och sen ett sånt där man kan vila underarmarna i så man kan avlasta handlederna lite då och då. Tjejen som cyklat lite tyckte att man använder ju ändå knappt nedre delen av box-styret? Kan det gå?
Tänkte köra cross-camelbagen för vätska, bra eller dum idé?

Aerobar-bågar och "åka-fort-pinnar" brukar inte vara tillåtna enligt reglerna, folk vinglar så förbannat när dom är trötta och styr med armbågarna så det är upplagt för klungkrash.

Läs på innan.

Går inte bromshantagen att lirka förbi bocken, för ett rakt styre behöver ju lika långa slangar som om du sätter handtagen på den raka delen av bockstyret.
 
Har kört 7 vätternrundor.

Faktiskt riktigt kul och trevligt, men det är roligare om man har tränat ordentligt innan, så gärna 100 mil, men når du inte det så är alltid 50 mil bättre än 25 :-)

Kul att ligga och dra i klungor men undvik dom största där det är flera cyklar i bredd, räcker med att någon vinglar till för att den blir masskrasch. Kör på låga växlar, glöm inte att ha kul och njut av en vacker färd. Kör inte på för höga växlar, då lägger knäna ofta av under sista tio milen vilket inte är kul. Ha dubbla flaskhållare så kan du välja om du ska hoppa över depåer, speciellt på slutet ligger dom väldigt tätt.

Och för helvete. Sov minst 6 timmar innan du sätter dig bakom ratten om du hade tänkt köra därifrån. Många har känt sig pigga när dom har kommit i mål och försökt köra hem med katastrofalt resultat.
 
Aerobar-bågar och "åka-fort-pinnar" brukar inte vara tillåtna enligt reglerna, folk vinglar så förbannat när dom är trötta och styr med armbågarna så det är upplagt för klungkrash.

Läs på innan.

Går inte bromshantagen att lirka förbi bocken, för ett rakt styre behöver ju lika långa slangar som om du sätter handtagen på den raka delen av bockstyret.

självklart chefen, jag ska läsa på innan, ursäkta. Har lirkat och haft mig med handtagen men dom hamnar inge bra alls på styret, är ju en annan typ av handtag också. Tycker också att man behöver lika långa slangar men grejen är att slangen ut från bromsen pekar rakt fram eller rakt upp med box-styret vilket gör att dom inte räcker.

Tack för info brute force!

Och för helvete. Sov minst 6 timmar innan du sätter dig bakom ratten om du hade tänkt köra därifrån. Många har känt sig pigga när dom har kommit i mål och försökt köra hem med katastrofalt resultat

Jag har hört om detta, blir att sova ordentligt efter loppet.
 
Last edited:
Vättern är oprövad, men väl andra långlopp. (längre, men inte lika backiga)

100 mil ÄR en bra tumregel. Har du inte kört alls innan nu (inomhus kanske?) så börja köra 3-7 mil flera ggr i veckan tills du får lite uthållighet. Sätt ett bra grundtempo direkt och öka distansen. När du är lite inkörd (ska gå rätt snabbt) så skulle jag varva en längre tur nån gång/vecka med 4-6 mil och sen nån dag/vecka backträning. Hitta en brant och låååång backe, trampa för livet - bromsa dig ner och vila ut - trampa för livet - bromsa ned och vila ut osv..

Några dar innan (eller helgen innan normalt eftersom man sällan har tid) kör du en jämförbar långtur. Närmare 15-20 mil iaf. Ett intensivpass (kort med fort) under veckan efter det och mest vila. Kolhydratladda dagen innan sa man för 10 år sen, kanske är motbevisat nu men det känns logiskt. Och som sagt, se till att ha grejerna, logistiken och "planen" i ordning. Få saker förstör för en som stress och oro för omständligheter utanför själva uppgiften.

Lycka till!
 
Bar-ends :)


Stämmer det att dom inte spärrar av vägarna för vätternrundan?

Blir kul att se vad du får för tid. Jag kollade på vätternrundan förra året, men det var redan fullt. Samma sak nu :banana
 
självklart chefen, jag ska läsa på innan, ursäkta. Har lirkat och haft mig med handtagen men dom hamnar inge bra alls på styret, är ju en annan typ av handtag också. Tycker också att man behöver lika långa slangar men grejen är att slangen ut från bromsen pekar rakt fram eller rakt upp med box-styret vilket gör att dom inte räcker.

Tack för info brute force!

Se till att ha lätta godkända lysen, reflexer och annat också, dom besiktar cyklarna innan start.

Byt till mekaniska bromsok med wire inför vättern då, bromsar minst lika bra och är ofta lättare också.

Billiga Tectro-ok bromsar fullt tillräckligt på en räcer där man egentligen mest ska justera hastigheten lite.

Jag är egentligen lite emot skivbroms då hela systemet är tyngre än en bra racerbroms, och på landsvägscyklar behöver man inte bettet i en skiva.

Men det är ju skönt att man inte behöver byta klossar så ofta.

Serva cykeln ordentligt i god tid innan vättern så att du upptäcker eventuella saker som inte är helt 100 efter service och så att eventuellt bytta wires hinner töjja sig färdigt.
 
Bar-ends :)


Stämmer det att dom inte spärrar av vägarna för vätternrundan?

Blir kul att se vad du får för tid. Jag kollade på vätternrundan förra året, men det var redan fullt. Samma sak nu :banana

Nej det är inte fullt, inte för ett litet tag sen iaf.
Men vad säger ni om box-styre, är det nödvändigt eller klarar man sig utan? Tjejen cyklade på 9h50m så hur det än går så får jag nog stå i skamvrån, haha

tack för tips agile, hittade träningschema inför vättern jag tänkte använvända mig av delvis iaf

Se till att ha lätta godkända lysen, reflexer och annat också, dom besiktar cyklarna innan start.

Byt till mekaniska bromsok med wire inför vättern då, bromsar minst lika bra och är ofta lättare också.

Billiga Tectro-ok bromsar fullt tillräckligt på en räcer där man egentligen mest ska justera hastigheten lite.

Jag är egentligen lite emot skivbroms då hela systemet är tyngre än en bra racerbroms, och på landsvägscyklar behöver man inte bettet i en skiva.

Men det är ju skönt att man inte behöver byta klossar så ofta.

Serva cykeln ordentligt i god tid innan vättern så att du upptäcker eventuella saker som inte är helt 100 efter service och så att eventuellt bytta wires hinner töjja sig färdigt.

Har vanliga bromsar liggandes men ingen fästpunkt bak, och det känns väldigt vanskligt att borra upp hål för dessa.
 
Nej det är inte fullt, inte för ett litet tag sen iaf.
Men vad säger ni om box-styre, är det nödvändigt eller klarar man sig utan? Tjejen cyklade på 9h50m så hur det än går så får jag nog stå i skamvrån, haha

tack för tips agile, hittade träningschema inför vättern jag tänkte använvända mig av delvis iaf



Har vanliga bromsar liggandes men ingen fästpunkt bak, och det känns väldigt vanskligt att borra upp hål för dessa.

Först, det heter Bock-styre, sen, cyklar hon på 9.50 så kan du komma långt efter utan att skämmas, 9.50 är en mycket respektabel tid, ska man lyckas med det ska man nog lägga upp en depå-strategi och ha egna langare av flaskor och käk för att slippa köer.

Nej, du ska inte borra, sätt på vanlig broms fram och ett mekaniskt ok till skivbromsen bak.

Det är ovärderligt att kunna krypa ner i bocken vid motvind, träna på att hålla in armbågar och göra dig liten också

Vänd gärna upp styrstammen om du tycker att det blir för lågt ner till bocken, det är bättre att det blir en bra körställning och att uprätt blir ännu mera upprätt.
 
Stirra er inte blinda på cykeln och det mekaniska.

Jag skulle nog vara mest orolig för skavsår i baken. Har inte cyklat längre än 8 mil mountainbike och det räckte för skavsår. Sen skulle jag nog ha med mig mat och äta lite hela tiden. När energidepåerna tar slut känns det som att gå in i en vägg. Vet att eliten inte brukar äta vare sig under vätternlopp eller vasalopp men dom jobbar på betydligt högre puls än vad vi dödliga orkar under så många timmar. Så åtminstone min mage fungerar då fortfarande vid de pulsnivåer jag skulle snitta på under en vätternrunda.
 
Stirra er inte blinda på cykeln och det mekaniska.

Jag skulle nog vara mest orolig för skavsår i baken. Har inte cyklat längre än 8 mil mountainbike och det räckte för skavsår. Sen skulle jag nog ha med mig mat och äta lite hela tiden. När energidepåerna tar slut känns det som att gå in i en vägg. Vet att eliten inte brukar äta vare sig under vätternlopp eller vasalopp men dom jobbar på betydligt högre puls än vad vi dödliga orkar under så många timmar. Så åtminstone min mage fungerar då fortfarande vid de pulsnivåer jag skulle snitta på under en vätternrunda.
För att undvika skavsår är det vadderade cykelbyxor som gäller, gärna nyrakat och byxfett, och framför allt, inga kalsingar! Jag har aldrig fått skavsår i röven, men däremot har det väl hänt att pungkulorna har varit på väg att ramla ut :gnissla

Har man 10h effektiv cykeltid och kadens på 90, så blir det ~110 000 gnussningar (600min * 90 * 2 ben) i skrevet! :näsblod

Vissa får ju problem med domnad k*k också, vilket man sällan märker på kortare träningspass på 2-3h, men på 10h kan det ge vissa problem, så prova ut sadeln innan! En mjuk sadel gör det svårare att få rätt sadelhöjd eftersom den flexar efter för mycket, en hårdare sadel, som passar just dig, ger bättre respons och gör att all kraft går ner i tramporna.

Nu såg det ut som att du hade Shimano A520-trampor, annars är minst clips väldigt bra, helst SPD/SPD SL så att man bara kan trampa, fötterna sitter alltid rätt och all kraft går till att få cykeln framåt.
 
Nu såg det ut som att du hade Shimano A520-trampor, annars är minst clips väldigt bra, helst SPD/SPD SL så att man bara kan trampa, fötterna sitter alltid rätt och all kraft går till att få cykeln framåt.

Förklara gärna, det är vanliga trampor på ena sidan och andra sidan är det för att fästa skor, tror jag.
 
Förklara gärna, det är vanliga trampor på ena sidan och andra sidan är det för att fästa skor, tror jag.
Har man SPD (vanligast på MTB och spinningcyklar) eller SPD-SL (vanligast på racer) så har man en klack under skon som man klickar fast i trampan. Den sitter tillräckligt för att du ska kunna hänga uppochner i tramporna :tummenupp Då kan du rundtrampa, dvs trampa ner, dra bak, lyfta upp och skjuta fram, dessutom sitter foten alltid perfekt, dvs du kan stänga av allt nedanför naveln mentalt och bara låta benen trampa på på egen hand. Allt skumpande mm är helt verkanslöst, du kan bara trampa på som om inget hade hänt, foten kommer aldrig glida omkring och du kan tack vare rundtrampet utnyttja alla benmuskler, inte bara framsida lår och säte. Det ska väl dock tilläggas att det tvistas lite om det där, eller det finns olika skolor. Vissa menar att det är bättre att använda alla muskler, vissa menar att det är bättre att enbart fokusera på "vanligt tramp".

För egen del cyklar jag helt klart fortare med SPD än med vanliga trampor, och känner mig betydligt mycket tryggare när jag sitter fast i cykeln. Men det är ju en vanesak att lära sig komma loss fort :rolleyes:

Kuriosa: Det finns grövre skor med SPD-stöd, SPD-SL är enbart racerskor, dvs omöjliga att gå i. Dessutom finns det bara kombi-trampor med SPD-fäste, dvs såna för vanliga skor på ena sidan och SPD-fäste på den andra, tex Shimano A520, perfekta att ha på MTB'n som både är pendlarcykel året runt, semestercykel sommartid och träningscykel vintertid :tummenupp
 
Har cyklat 2 vändor och kör nu den tredje i år. Är långt ifrån nån träningsfreak själv... Hade ca 30 träningsmil i kroppen inför loppen. Det bästa tipset jag kan ge dig är att åtminstone ge dig ut på en riktigt ordentlig vända på ca 10-15 mil. Det är först då du känner om du sitter riktigt bra. Stirra dig inte blind på mtrlet, du kommer ändå bli omcyklad av ett gäng seniga gubbar med cyklar från sent 70 tal...
 
Stirra er inte blinda på cykeln och det mekaniska.

Tro mig, JAG är absolut ingen prylbög när det kommer till cyklar, men ett bockstyre är att föredra, och bromsar måste man ha, det var bara den problematiken jag försökte lösa.

SPD pedaler såg jag på bilden, och i övrigt kan man cykla på vad som helst.
 
jag är rätt ovan cyklist, eller jag fick styret i magen och spräckte levern en gång om det räknas.
Har läst att man ska ha minst 100 mil under försäsongen så det är bara att sätta igång.
Cykeln är ingen renodlad räcer. Styret på bilden kan jag inte ha då slangarna inte räcker och jag pallar inte byta bromssystem. Tänkte köra vanligt rakt styre och sen ett sånt där man kan vila underarmarna i så man kan avlasta handlederna lite då och då. Tjejen som cyklat lite tyckte att man använder ju ändå knappt nedre delen av box-styret? Kan det gå?
Tänkte köra cross-camelbagen för vätska, bra eller dum idé?

Men helvete vilken extrem körställning. Vättern runt på den måste ju leda till ett par besök hos kiropraktorn.
 
Back
Top