Uppkörning, revansch

Bgrn

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2022
Hoj
Bobber, MT-09
Hej!

Jag kuggade min första uppkörning av en (vad jag tycker) personlig åsikt. Läraren tyckte att jag låg för nära en lastbil, det var allt. Han berömde t.om mig efter att han sa att det inte var godkännt. Vilket också är väldigt skumt. jag ogillar att det är den mänskliga faktorn i uppkörningen som spelar roll.

Hur som helst, jag har bokat ny tid, fast denna gången privat och nu sitter jag här och är mitt jävla nervösaste, om någon kuggar mig för en sån "tänk-på-detta-när-du-är-ute-i-trafiken" grej, tänker mig att han slaktar mig direkt när jag är privatist.

Har ni några erfarenheter gällande privat / skola gällande uppkörning?
Internet säger att det är tuffare privat..

Bonus fråga: Hur fan slappnar jag av inför provet, mer nervös rond 2 än första.

Funfact:
I och med att skolan inte ville boka på annan plats än där dom alltid är, så fanns det 0 tider, väntat en månad nu.. Så, jag gick och köpte en liknande hoj som vi har på skolan, och byggde ett program till datorn som kollar tider på 10 är mina närmsta städer (ganska långt bort..) och vipps, fick jag tid direkt.

Skulle någon vara intresserad av detta program så skulle vi nog kunna lösa att jag lägger upp det på någon Heroku eller något i framtiden.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej!

Jag kuggade min första uppkörning av en (vad jag tycker) personlig åsikt. Läraren tyckte att jag låg för nära en lastbil, det var allt. Han berömde t.om mig efter att han sa att det inte var godkännt. Vilket också är väldigt skumt. jag ogillar att det är den mänskliga faktorn i uppkörningen som spelar roll.

Hur som helst, jag har bokat ny tid, fast denna gången privat och nu sitter jag här och är mitt jävla nervösaste, om någon kuggar mig för en sån "tänk-på-detta-när-du-är-ute-i-trafiken" grej, tänker mig att han slaktar mig direkt när jag är privatist.

Har ni några erfarenheter gällande privat / skola gällande uppkörning?
Internet säger att det är tuffare privat..

Bonus fråga: Hur fan slappnar jag av inför provet, mer nervös rond 2 än första.

Funfact:
I och med att skolan inte ville boka på annan plats än där dom alltid är, så fanns det 0 tider, väntat en månad nu.. Så, jag gick och köpte en liknande hoj som vi har på skolan, och byggde ett program till datorn som kollar tider på 10 är mina närmsta städer (ganska långt bort..) och vipps, fick jag tid direkt.

Skulle någon vara intresserad av detta program så skulle vi nog kunna lösa att jag lägger upp det på någon Heroku eller något i framtiden.
Om provledaren uppskattade din körning utan det som fällde dig, så vet du ju vad du ska göra, alltså precis lika men se till att håll det jävla avståndet till fordonent framför.
Kommer gå skitbra så lycka till?.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Stort lycka till! Kan du uppskatta ungefär hur nära du låg lastbilen? Kan vara bra att veta när det är dags för min uppkörning...
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nej du blir inte automatiskt kuggad som privatist, tror de är precis lika petiga/drömmande oavsett skola eller privat.
Jag körde upp privat och kuggades inte. Men jag körde hela tiden med insidan av huvudet och visade tydligt med både placering och huvud att jag var/är riksmedveten.
En grej som jag är säker på att många inte tänker på är just det du kuggades på - man ligger för nära fordonet framför. 8 av 10 fordonsförare verkar tro att de själva har någon form av überförmåga då det gäller deras reaktionstid (lite raljerande).
Märks väldigt tydligt i stockholmstrafiken att många helt saknar verklighetsförankring!

Nervositeten - du körde ju enligt provförättaren riktigt bra, gör likadant igen men håll alltid minst tre sekunder till fordonet framför.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Stort lycka till! Kan du uppskatta ungefär hur nära du låg lastbilen? Kan vara bra att veta när det är dags för min uppkörning...

Kör enligt tre sekunders regeln, mycket enklare än att gissa lämpligt avstånd i meter beroende på hastighet.
Då jag kör själv på landsväg utan någon provförättare brukar jag ha tre reflexstolpar mellan mig och fordonet framför, ibland färre men aldrig mindre än tre sekunder till framförvarande fordon.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Förr skulle det vara 3 sekunder till framförvarande fordon. Idag tyck det vara en sekund. Då sätter jag farthållaren på skyltad hastighet eftersom jag är en sur gammal gubbe.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håll gärna extra avstånd till fordon som potentiellt kör med last. De kan tappa något, och på hoj har du inte en stålbur som skydd. Förutom det kan det ligga något skit på asfalten som kastas upp i luften när deras hjul passerar över det och du får en jävla smäll när du kör rakt in i den flygande prylen. Det finns *riktigt* läskiga videos på just det där en bräda eller stålpinne skickas som ett spjut genom framrutan på bilar, eller där sopsäckar ramlar av ett släp rakt framför en hoj som inte kan undvika och kraschar.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Bokade min uppkörning privat och klarade på första försöket.

Provförättaren kollar på helheten, oavsett om du kör privat eller med skolan.
Tänk er själva om ni var provförättare, hade ni godkänt en som inte håller 3-sekundersregeln men kör problemfritt annars?
Sånna förare har en tendens att köra stressad och tränga sig osv, utan att tänka på andra.
Genom att bli kuggad så får man en tankeställare för att förstå riskerna.

Du kan hålla 4 sekunder ifrån för att vara på säkra sidan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Många bra svar i denna tråden.

Läraren tyckte att jag låg för nära en lastbil, det var allt. Han berömde t.om mig efter att han sa att det inte var godkännt.
Vad gäller generell bromsberedskap, så anser jag att man behöver ännu längre avstånd till fordon man inte kan se förbi, som lastbilar, bussar, skåpbilar etc. Du har helt enkelt inte en chans att se en eventuell trafiksituation samtidigt som föraren av lastbilen/bussen/skåpbilen, du är helt beroende av din egen reaktionsförmåga när bromsljusen tänds.

Motorcyklister behöver ännu längre avstånd än bilar. Förutom att man sitter oskyddad och bromsar sämre, så finns det en till väldigt god anledning; skräp på vägbanan. När du plötsligt ser en stor sten dyka upp mellan bakhjulen på framförvarande bil så ska du hinna se den, hinna reagera och hinna göra en snabb undanmanöver som är så säker att du inte svajar in i ett vägräcke eller bilen i filen bredvid. Tänk på att skräp på vägbanan inte bara döljs bakom höga bilar, utan även tät trafik i högre tempo, t ex en flerfilig 70-väg runt en storstad. I rusningstrafik kör bilarna så pass tätt att vägbanan blir svår att skanna av.

Det krävs nästan att man upplever det ett par gånger för att det ska sätta sig. Vill du testa, så hitta ett industriområde eller annan ödslig plats där du kan öva med en vän. Låt din vän rita upp ett stort märke med krita mitt i vägen någonstans som du inte vet. Kör sedan bakom och se hur lätt/svårt det är att göra en undanmanöver när märket dyker upp bakom din väns bil. Experimentet blir bättre med en hög bil så man inte råkar se märket framför bilen.


Bonus fråga: Hur fan slappnar jag av inför provet, mer nervös rond 2 än första.
Öva mer, för att det är kul och för att du blir bättre. Inte som en prestation eller måste inför uppkörningen. Öva på att vara avslappnad och bekväm i din körning. Sätt inte ribban så högt att du spänner dig. Mer övning ger mer erfarenhet och mindre att oroa sig för.

Jobba med ditt mindset när du övar. När du sätter dig på hojen och övar så ska du vara fokuserad och närvarande i vad du gör. Du vill att din körning ska bli en mental plats som bara handlar om din körning och inget mer. Målet är att när du sätter dig på hojen på uppkörningen, så ska du komma in i rätt mindset där stressen får ge vika för ditt fokus.

Så länge kan du utmana din oro, låt dina värsta katastroftankar spinna loss. Vad är det absolut värsta som dina tankar kan hitta på? Att du får köra upp en tredje gång, en fjärde? När du gett dina tankar tid att hitta på det värsta tänkbara scenariot ett par gånger, så är nästa övning att försöka lägga dem åt sidan med gott samvete. Du har redan grubblat igenom detta, du har tänkt på allt som kan hända. Mer oro tar dig längre från ditt mål nu, inte närmre.

Om du ändå måste grubbla mer, bestäm dig för att göra det mellan 19:00 och 19:30 ikväll. Inte innan, inte efter. Våga tappa kontrollen och släppa det precis just nu. Det är faktiskt inte bråttom att oroa sig. Du ska öva mer, du ska köra upp igen. Allt är i sin ordning.

jag ogillar att det är den mänskliga faktorn i uppkörningen som spelar roll.
Visst är det obekvämt? Försök se på det objektivt, det kan slå åt båda håll.

Om din tidigare uppkörning gick bra med precis allt förutom avstånd till framförvarande bil, så kommer troligen allt gå bra vid nästa försök. Du vet vad problemet var och du vet att resten är okej.

När jag körde upp bommade jag uppkörningen att jag saktade ner för sent/hårt inför en väjningsplikt. I övrigt fanns det inget att anmärka på utöver spårval i en rondell (vilket jag var tvärsäker på inte stämde). Då allting var i sin ordning i övrigt grubblade jag fram och tillbaka. Hade jag verkligen gjort inbromsningen illa? Var det mänskliga faktorn? Kunde jag gjort något mer som vägt över detta till att bli godkänt? Det där spårvalet i rondellen, hade han sett fel? Sa han det bara för att det inte bara skulle hänga på en inbromsning?

När jag hade grubblat klart och känt mig sämst på planeten tog jag fram telefonen, ringde och frågade efter uppkörningstider, trots att det borde varit helt kört den 30e Oktober. Men jag hade tur, någon hade avbokat sin tid och jag fick göra nästa uppkörning dagen efter. När jag såg att det var samma provförrättare som dök upp kom stressen som ett brev på posten. Kommer han godkänna mig idag när han underkände mig igår? Ogillar han mig och inte min körning? Är jag körd nu? Tänk om jag missar uppkörningen och kommer få honom en tredje gång. Måste jag boka upp i en annan stad? Ska jag ge upp allting?

När stressen lagt sig så gjorde jag min uppkörning. Allting gick lugnt och bra. Jag fick mitt körkort.

Så här i efterhand tror jag att den mänskliga faktorn är gynnande vid den andra uppkörningen. Har man bommat på en specifik sak men resten av körningen gick bra, så kan provförrättaren kolla extra noga på det man bommat och känna sig trygg i att resten av uppkörningen nu granskats två gånger utan stora brister.

Har ni några erfarenheter gällande privat / skola gällande uppkörning?
Internet säger att det är tuffare privat..
Det är lätt att tycka saker på internet. När saker inte går som folk vill gillar de att hitta en anledning som ligger utanför dem själva.

Fråga dig själv, hur många är det som faktiskt vet vad de pratar om? Jag litar på det påståendet när en lärare från trafikskola fört statistik över hundratalet personer som han/hon lärt upp privat respektive i yrket.

Att Nisse som tränat privat med sin pappa Bosse misslyckas på grund av att han var privatist, det har jag inte mycket för. Hur vet Nisse det? Var det för att han klarade bilkortet på första försöket 10 år tidigare? Är det relevant?

Personligen finner jag arbetsmoral viktigt. Jag hade inte kunnat sitta och bittert behandla privatister hårdare år in och år ut. Hur länge hade du själv tyckt det var kul att vara dryg mot vissa kunder? Knappast hela livet. Sjävklart finns det några rötägg som gör så, men vi får hoppas att majoriteten av provförrättare faktiskt bryr sig mer om hur du kör och din säkerhet än att vara bitter över vem du övat med.

Skulle någon vara intresserad av detta program så skulle vi nog kunna lösa att jag lägger upp det på någon Heroku eller något i framtiden.
Jag är intresserad. Kommer bli användbart om min elev bommar sin uppkörning.
Forumtråd, githublänk och Heroku. Kör!
 
Last edited:

Bgrn

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2022
Hoj
Bobber, MT-09
Sniglom, tack för ett sjukt bra inlägg.

Du har såklart helt rätt, jag låg förmodligen för nära och det är ju faktiskt farligt, jag fick bita i det sura äpplet helt enkelt och kamma mig.

Jag har kört väldigt mycket och övat färdigt, det känns som att det inte ge mer. När jag sätter mig på hojen så går det mesta av det nervösa bort och jag är trygg i min körning, det är när jag inte sitter på hojen det känns jobbigt. Jag är av personen som har blivit dömd av mitt utseende väldigt mycket och därav kommer de negativa tankarna om att jag redan har failat och är dömd, det har blivit bättre med tiden iof.

Jag har bokat i ny stad och ny uppkörningsperson, så det är högst oklart om det är så att hen vet att detta är min andra gång och vad jag bommade på, jag kan inget annat än att göra mitt bästa.

Stressen grundar sig mest i att jag verkligen vill ha lappen nu till Semestern nästa vecka och jag ser detta som min "sista chans" innan sem. Självklart kommer jag inte att ge upp om jag bommar denna gången, då bootar jag upp min app och bokar nästa lediga tid på annan plats, repeat tills det är färdigt.

ang. min applikation så ska jag se om jag kan fixa ett simpelt UI till det med.

Tack igen Sniglom, det känns, faktiskt, mycket bättre. Kloka ord.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Uppkörningen bedöms av en människa. Du ska på något sätt övertyga denna människa att du är trygg i din hojkörning och att du inte kommer skada dig själv eller andra. Du behöver inte vara felfri men du får inte ses som en fara.

Se det som ett skådespel där du ska hålla denna fasaden av fläckfrihet under två timmar-ish. Du är trevlig, ödmjuk men samtidigt säker. Detta plus att du följer körskolans alla regler under körningen. Det kan även hjälpa mot nervositeten att gå in i en roll. Fake it til’ you make it.

Min uppkörning var allt annat än perfekt men jag klarade den utan anmärkning. För bil körde jag upp fem gånger. Dyngnervös varje gång och kunde inte, om sanningen ska fram, framföra bilen på ett säkert sätt. Jag bokade uppkörningar istället för körlektioner, typ samma kostnad då. Mellan första och femte uppkörningen körde jag inte bil en enda gång förutom uppkörningarna.

Det riktiga lärandet börjar efter man fått kortet. Du kommer fixa detta, det gör alla.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har kört väldigt mycket och övat färdigt, det känns som att det inte ge mer.
Där hoppas jag innerligt att du har fel.

Jag har haft kortet i 9 år och jag upplever fortfarande att jag lär mig när jag är ute och kör. Är det inte oväntade trafiksituationer, så är det bättre spårval, bättre blick, mer trygghet, bättre körställning eller att tvingas arbeta på mina felaktiga panikresponser.

Du kanske inte märker att du blir bättre på lågfartsbanan, placering eller vägmärken, men du kommer bygga ut dina förväntningar kring trafiksituationer som kan uppstå. Du kommer få snabbare responser om något händer, du kommer öka din stresstålighet och förmåga att hantera hojen medan annat stör.

Nu senast mötte jag ett rådjur på en plats där jag inte alls förväntade mig det. En sådan sak påverkar mer än man tror. Inte bara kommer jag justera hastighet på just den platsen, jag kommer också justera hastigheten på liknande platser.

Tidigare under året har jag flertalet gånger förvånats över allt från plankor, sten, spännband och byggmaterial mitt i vägbanan. Det har gjort mig mer vaksam, trots att jag redan trodde jag var det. Det har också påminnt mig om vikten av längre avstånd, även om jag tyckte jag höll bra avstånd. Jag har vid flera tillfällen varit med om folk som snabbt byter fil, utan att se sig om. Det har gjort mig bättre på att känna igen trafikmönstret hos irrationella förare, men också påminnt mig om att jag alltid ska köra som att jag var osynlig och alla vill döda mig.

Med största sannolikhet kommer inget av det jag skrev ovan att hända på din uppkörning. Det kommer inte heller göra dig teoretiskt bättre inför en uppkörning, men det påverkar hur du uppfattar situationer, vilken hastighet och vilket avstånd du anser lämpligt, även i nya situationer. Det är skillnaden mellan att se bilen framför, tänka "någon har sagt 3 sekunder, så jag räknar till det och placerar mig här så får jag godkänt" mot att instinktiv känna "här vill jag vara, det känns rätt". Minnesregler för uppkörningen försvinner lätt när man har tagit kortet, medan en inlärd känsla av vad som är tryggt/rätt kommer följa med dig i all körning.

Mitt bästa tips är alltså att du mängdtränar mer om du har möjlighet att göra det med handledare. Inte för att klara körkortet, utan för att ha kul och samtidigt få mer erfarenhet.

Jag är av personen som har blivit dömd av mitt utseende väldigt mycket och därav kommer de negativa tankarna om att jag redan har failat och är dömd, det har blivit bättre med tiden iof.
Det där är svårt. Inte sällan sätter sig sådant lite djupare än man vill erkänna.

Disclaimer, det finns risk att detta inte alls stämmer på dig, i så fall ignorera;
Det där är ofta ett psykologiskt försvar från yngre år. Istället för att man känner sig hjälplös i tvångsumgänge med otrevliga människor förvandlar hjärnan det till:
"De andra personerna är helt okej, det är mig det är fel på. Jag har kontrollen att fixa mig själv och då kommer blir allt bra."

Det är ett mentalt försvar som fungerar under en kort period när man är ung och utsatt, men det fungerar desto sämre när man blir äldre. Att mänskliga faktorn skrämmer är ett exempel, eftersom man drillat sig själv i att det är där felet sitter. Det känns som en självklarhet att man kommer bli dåligt behandlad om man blir subjektivt bedömd.

Bra att det blivit bättre med tiden, för sådant ändrar man inte i en handvändning. Känner du igen dig det minsta i det som står ovan, försök vara medveten när det går igång och utmana tankarna. Exempelvis med något jätteradikalt som att du varken är bättre eller sämre än någon annan. Så länge du kommer in hel, ren och hövlig på uppkörningen förtjänar du att bli behandlad precis lika bra eller dåligt som vilken annan person som helst.

Stressen grundar sig mest i att jag verkligen vill ha lappen nu till Semestern nästa vecka och jag ser detta som min "sista chans" innan sem. Självklart kommer jag inte att ge upp om jag bommar denna gången, då bootar jag upp min app och bokar nästa lediga tid på annan plats, repeat tills det är färdigt.
Jag kan förstå din stress, för visst vill du ut och köra på semestern och känna dig fri.

Men det absolut värsta som kan hända är att det blir nästa år istället. Värre än så blir det faktiskt inte, för det är ingen tvekan om att du är nästan där. Så mycket otur med provförrättare kommer du inte att ha.

Även om det blir nästa år, så kommer du inte ångra att du tog kortet. Du kommer inte ha mindre kul när du väl ger dig ut. Det bästa perspektivet jag kan ge, är att det är sällan jag sitter och grämer mig över att jag inte tog tungt kort vid 24 istället för 27. Vad jag bryr mig om är att det står två vackra hojar i garaget som är mina.

Så, i värsta fall, får du leva med att köra runt med handledare på semestern. Kanske kommer du till och med missa några soliga turer 2022. Om det händer hoppas jag att du kan lova oss att du ser till att ta till vara på tiden. Om det är att åka och bada, testa de bästa mc-kläderna inför 2023 eller beställa trim&styling till bobbern låter jag vara osagt.

ang. min applikation så ska jag se om jag kan fixa ett simpelt UI till det med.
Jag är inte rädd för att pilla kod, men det finns säkert fler som får nytta av det med ett UI. Men visa hellre något halvfärdigt och jobba vidare än att vänta tills det blir perfekt.
Tack igen Sniglom, det känns, faktiskt, mycket bättre. Kloka ord.
Kul att det hjälpte. Jag ser fram emot inlägget när du klarat uppkörningen!
 
Last edited:

Bgrn

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2022
Hoj
Bobber, MT-09
Självklart blir jag aldrig "fulllärd" det är samma sak med bil, man lär sig varje dag, även om jag haft kortet sen jag var 18.

Det är ett mentalt försvar som fungerar under en kort period när man är ung och utsatt..
Jag är 35 och fulltatuerad på händer och hals, det brukar avskräcka många människor. :D


Jag är inte rädd för att pilla kod
Det är mer att jag tänker att i framtiden vill man inte ge ut källkoden om man vill ta någon form av betalning. ;)

Tack igen för riktigt bra inlägg.

Edit: Min bobber är redan färdig.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag är 35 och fulltatuerad på händer och hals, det brukar avskräcka många människor. :D
Nu tror jag inte detta kommer vara ett problem och jag tror de flesta provförrättare sett ordentligt tatuerade folk förr, men vad gäller negativa fördomar anser jag att det bästa man kan göra är att inte leva upp till dem.

Min uppfattning är att negativa fördomar fungerar som en genväg förbi tålamodet raka vägen till ilska. "Nu gjorde han X, typiskt för Y-personer". När det väl har hänt är man redan hopbuntad i ett fack av negativa minnen och associationer.

Så det gäller att sätta ett positivt intryck innan man hamnar i facket, för sen är det för sent. På den positiva sidan av saker, så tror jag de flesta av oss är öppna för att få ett gott första intryck, även om något klingar med en negativ fördom man bär. Jag brukar faktiskt bli glad när jag stöter på undantag, det betyder att världen var en lite bättre plats än jag trodde.

Är du fast i grubbel, så försök flytta fokus från dig själv och tänk på de människor som varit positiva undantag för dig. Där du låtit en individ skina igenom en negativ fördom du burit på. Har du kunnat se vilka de är, kan folk se vem du är med.

Jag tror egentligen inte du behöver höra det, men är du minsta orolig, se till att äga ditt första intryck. Då menar jag inte att du ska vara en annan person, jag menar att du ska anpassa dig och följa det sociala receptet som gäller dit du ska.

För uppkörningen är det ganska simpelt:
Kom dit i god tid.
Var hel, ren och hövlig.
Ha vettiga skyddskläder.
Ha allt i ordning vad gäller hoj, papper, identifikation etc.
Inget ska vara tveksamt gällande om hojen skulle passera en besiktning.
Ta inga onödiga risker medan du kör.

Ja, det låter kanske som helt självklara saker men om provförrättaren, friktionsfritt, får det som förväntas av dig så finns det inte någon yta att fästa fördomar på.

"Fan också här kommer en sån där halstatuerad person, är trevlig, har allt i ordning och till råga på allt kör han bra också, det gör mig så förbannad!" tror inte jag är särskilt vanlig tankegång.
Det är mer att jag tänker att i framtiden vill man inte ge ut källkoden om man vill ta någon form av betalning. ;)
Då är jag helt med. Har du redan källkoden uppe någonstans, tryck dit en lämplig licens på direkten. Jag har inte koll på kommersiella licenser, men GPL v3 är mer restriktiv om du vill hålla det open source.
Edit: Min bobber är redan färdig.
Bild!
Man kan aldrig putsa för mycket ;)
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag körde upp och kuggade första gången med körskolans hoj. Huvudorsaken var när jag körde landsväg (70-väg). Jag närmade mig ett litet hus med en gårdsplan precis bredvid vägen, och med häckar ända fram till vägen. Jag saktade in naturligtvis, men provförättaren tyckte att jag borde saktat in ännu mer, det kunde ju vara något barn som lekte på gården som jag inte såg. Korrekt naturligtvis, men det tänkte jag inte på där och då.

Ny uppkörning med egen privat hoj en vecka senare på annan ort, allting gick bra och jag fick kortet. Den provförättaren undrade vad det varit som jag hade kuggat på då han tyckte allt så bra ut vid körning.

Man måste kunna köra hoj naturligtvis för att klara uppkörningen, men samtidigt ska man ha lite tur så man inte råkar ut för konstiga eller oväntade situationer. Ju mer man övar desto mer rutin får man helt enkelt.

Detta var för 2 år sen, samma år jag fyllde 50... :3freak Tur man inte är gammal och grinig gubbe. Eller det kanske jag är... :krama

Lycka till, du kommer att klara det!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag körde upp och kuggade första gången med körskolans hoj. Huvudorsaken var när jag körde landsväg (70-väg). Jag närmade mig ett litet hus med en gårdsplan precis bredvid vägen, och med häckar ända fram till vägen. Jag saktade in naturligtvis, men provförättaren tyckte att jag borde saktat in ännu mer, det kunde ju vara något barn som lekte på gården som jag inte såg. Korrekt naturligtvis, men det tänkte jag inte på där och då.

Ny uppkörning med egen privat hoj en vecka senare på annan ort, allting gick bra och jag fick kortet. Den provförättaren undrade vad det varit som jag hade kuggat på då han tyckte allt så bra ut vid körning.

Man måste kunna köra hoj naturligtvis för att klara uppkörningen, men samtidigt ska man ha lite tur så man inte råkar ut för konstiga eller oväntade situationer. Ju mer man övar desto mer rutin får man helt enkelt.

Detta var för 2 år sen, samma år jag fyllde 50... :3freak Tur man inte är gammal och grinig gubbe. Eller det kanske jag är... :krama

Lycka till, du kommer att klara det!
Det är sannolikt rena turen som avgör om man klarar uppkörningen eller inte. I och med att det handlar om en bedömning från provförrättaren så kan det gå hur som helst. Han är på dåligt humör, han gillar inte dig, han har inte underkänt någon på länge. Han är allsmäktig och hans bedömning gäller. Det är bara att kämpa på, förr eller senare så klarar du det.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det är sannolikt rena turen som avgör om man klarar uppkörningen eller inte. I och med att det handlar om en bedömning från provförrättaren så kan det gå hur som helst. Han är på dåligt humör, han gillar inte dig, han har inte underkänt någon på länge. Han är allsmäktig och hans bedömning gäller. Det är bara att kämpa på, förr eller senare så klarar du det.
Nja, man kan påverka turen ganska mycket genom att vara väl förberedd och ha övat ordentligt, men lite flyt behöver man.
 

Bgrn

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2022
Hoj
Bobber, MT-09
Jag besitter nu ett rosa kort som intygar att jag faktiskt kan framför ett motordrivet fordon på två hjul.

Tänkte att ni ville vete, tack för all feedback och att jag får skriva av mig i tråden. ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top