Uppköring - Kontrollen

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Hej! Jag ska köra upp på torsdag och undrar om någon har en guide för vad som man ska kolla under själva kontrollen till MC:n? (drivpaket, elen m.m.) har för mig att jag såg en sådan guide för 2 år sedan när jag körde upp med 125cc:n, men jag kan tyvärr inte hitta den nu (har redan sökt).

All hjälp mottages med öppen famn!

MvH Viktor

1.Bromsar
2.Koppling
3.Gasreglage
4.Styrinrättning
5.Drivkedjan
6.Däck/Ekrar/Hjul
7.Bränsle/Olja
Starta motorn
8.Ljus
9.Blinkers
10.Signal
11.Speglarna
12.Parkeringsstödet
13.Tänd färdljuset. Kontrollera hastighetsmätaren när du kommit igång och håll ett öga på varvräknaren.

Är du rätt klädd, uppvärmd och i bästa trim så HA EN GOD TUR!
(Denna checklista är från 2005, vet ej om det är ändrat) Hjälper litta iaf :)

Tog kortet för nån månad sedan och fick lära mig följande:

(Med reservation för att jag säkert har glömt nåt)

El
Alla lampor
Tutan
Dödarn
Stödkontakten

Bromsarna
Kolla bromsvätska fram
Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
Kolla bromsklossarna
Kolla skivorna
Gör samma procedur för bakhjulet
Sätt dig på hojen rulla framåt å bakåt och testa båda bromsarna separat.

Stötdämparna
Kolla så dom inte läcker olja
Sätt dig på hojen å gunga fram å tebaks så att dom känns okej

Lager (kolla efter glapp)
Svingleden
Kolla så inte bakhjulet glappar
samma med framhjulet
Styrlagret

Drev, kedja
Kolla att kedjans spel är inom ramarna (20-35mm om jag inte minns fel)
Kolla så att drevet ser ok ut.

Däck, fälgar
Kolla mönsterljupet
Kolla efter sprickor i däck
Kolla så fälgarna ser ok ut

Den sistnämnda fick jag, han sa bara: "Då vill jag att du kollar däcken och fälgarna". Satte upp hojen på centralstödet. Rullade lite på bakjulet, bad han sätta sig på den så den tippade bak och rullade å kollade lite på framdäcket. Inget märkvärdigt alls.

Å glöm inte det viktigaste av allt som min lärare sa precis innan jag skulle köra upp "Kom ihåg en sak som är jävligt viktig... *börjar sjunga* Det ska va gött å köra, annars kan det kvitta" :tummenupp

Lycka till!

edit: Han kommer förmodligen inte säga "då vill jag att du gör en säkerhetskontroll" utan mer "då vill jag att du kollar det och det", men man kan väl aldrig vara säker iofs.

Last edited:
Tog kortet för nån månad sedan och fick lära mig följande:

(Med reservation för att jag säkert har glömt nåt)

El
Alla lampor
Tutan
Dödarn
Stödkontakten

Bromsarna
Kolla bromsvätska fram
Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
Kolla bromsklossarna
Kolla skivorna
Gör samma procedur för bakhjulet
Sätt dig på hojen rulla framåt å bakåt och testa båda bromsarna separat.

Stötdämparna
Kolla så dom inte läcker olja
Sätt dig på hojen å gunga fram å tebaks så att dom känns okej

Lager (kolla efter glapp)
Svingleden
Kolla så inte bakhjulet glappar
samma med framhjulet
Styrlagret

Drev, kedja
Kolla att kedjans spel är inom ramarna (20-35mm om jag inte minns fel)
Kolla så att drevet ser ok ut.

Däck, fälgar
Kolla mönsterljupet
Kolla efter sprickor i däck
Kolla så fälgarna ser ok ut

Den sistnämnda fick jag, han sa bara: "Då vill jag att du kollar däcken och fälgarna". Satte upp hojen på centralstödet. Rullade lite på bakjulet, bad han sätta sig på den så den tippade bak och rullade å kollade lite på framdäcket. Inget märkvärdigt alls.

Å glöm inte det viktigaste av allt som min lärare sa precis innan jag skulle köra upp "Kom ihåg en sak som är jävligt viktig... *börjar sjunga* Det ska va gött å köra, annars kan det kvitta" :tummenupp

Lycka till!

edit: Han kommer förmodligen inte säga "då vill jag att du gör en säkerhetskontroll" utan mer "då vill jag att du kollar det och det", men man kan väl aldrig vara säker iofs.

Tack så jätte mycket! Verkligen till stor hjälp!

MvH Viktor

Tipsen oven stämmer bra med vad som skall kollas.
Stämmer även att man inte behöver kolla hela hojen. Chansen är mycket stor att du bara behöver kolla en av punkterna.

När jag hade uppkörning sade instruktören 'Du skall på en helvlång tur, och då vill du ju veta att allt är okej med bromsarna, så kolla dem'.
Kollade enligt listan ovan plus bromsljusen, och det räckte. Nästa som körde upp fick kolla däck och fälgar och den siste fick kolla lager och el.

Liten fråga bara, vad är Svingleden (och hur kollar man den?)? och hur kollar man styrlagret?

MvH Viktor

Det är svinglagret du sätter fingret på bulten dära vid sving och vickar lite så kan man känna om det glappar.

Styrlagret kollar ud genom att du ber prov snubben att sätta sig bak på hojen så framhjulet åker upp och så gör du fulla styrutslag till höger och vänster (lägg 1-2 fingrar på kanten av styret) och känn efter som den hackar någonstans...

Back