Uppkörning i Gillinge?

Guro

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Yamaha xmax 2020
En ganska vanlig sväng för förarprovet som bajkajk visar.
Ofta vänster sväng från gamla norrtäljevägen som på kartan som bajkajk fick göra och där är det viktigt att tänka på om det är vettigt att svänga vänster på 70-väg eller fortsätta och svänga höger och vända tillbaka beroende på trafiken. Inte ovanligt att efter vänstersväng sedan får svänga in på mindre grusväg parallellt med norrtäljevägen med många skymda kurvor, höga häckar, hus, hundar, barn etc.

Men jag vet också dom som fick enkelt åka bort mot täbycentrum, tillbaka sedan ut mot åkersberga. Där är det en luring efter avfart till vänster vid Poppelvägen där i alla fall förut flera har kuggat sig för den är en gång och cykel väg där det är en tilläggsskylt som säger "gäller även transporter från Stava" som också var OK att använda som påfart vidare mot åkersberga. Många har vänt och blev kuggade för det. Vet inte hur det sser ut idag.
View attachment 449194
Menar du att man får köra på gång/cykelbanan? Ska köra upp om en vecka och håller på att förbereda.
 

Guro

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Yamaha xmax 2020
Tag sen jag var där, föreslår du tar en sväng och kollar hur det är skyltar nu. Kan eventuellt se det på google street view
8C49D22C-F0B3-45A9-94B4-705311C5708C.jpeg
I dag ser infarten sån ut. Ingen skylt som indikerar att den funkar som alternativ påfart till stora vägen trots att det känns säkrare än vända och köra ut i stora korsningen. Undrar varför folk kuggas på detta när det inte är skyltat som påfartsväg.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
View attachment 464049
I dag ser infarten sån ut. Ingen skylt som indikerar att den funkar som alternativ påfart till stora vägen trots att det känns säkrare än vända och köra ut i stora korsningen. Undrar varför folk kuggas på detta när det inte är skyltat som påfartsväg.
Skylten betyder gångfartsområde så du får fortsätta just i gångfart genom viadukten och påfart till 276'an mot Åkersberga. Fördelen är väl att man slipper korsa den trafikerade 276'an vid stora korsningen. Anses väl som ett säkrare alternativ att ta sig genom viadukten. Kan tänka mig att uppkörningsgubben typ säger i dina lurar, sväng höger och då stannar du när du tänker att här får jag inte köra. Och vänder.

1631809840807.png
Påfarten.
1631810253429.png
 
Last edited:

Guro

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2021
Hoj
Yamaha xmax 2020
Skylten betyder gångfartsområde så du får fortsätta just i gångfart genom viadukten och påfart till 276'an mot Åkersberga. Fördelen är väl att man slipper korsa den trafikerade 276'an vid stora korsningen. Anses väl som ett säkrare alternativ att ta sig genom viadukten. Kan tänka mig att uppkörningsgubben typ säger i dina lurar, sväng höger och då stannar du när du tänker att här får jag inte köra. Och vänder.

View attachment 464054
Påfarten.
View attachment 464055
Tack för bra svar, mycket tacksamt att kunna lära av andras erfarenhet.
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag har min uppkörning nu på fredag 10e juni i Gillinge och är ganska nervös. Har kört ca 7-8 timmar med min trafikskola (+några timmar från risk tvåan) men har även en del erfarenhet från crosskörande sen tonåren. Min senaste lektion i lördags tränade vi på lågfartsbanan, högfartsbanan och inbromsning från 70 och 90. Min lärare tyckte jag skötte inbromsningarna och högfartsbanan jättefint men rekommenderade att jag kör lite långsammare på lågfartsbanan, förutom det hade jag bra kontroll enligt honom.

Tänkte ta ut bilen ikväll eller imorgon och köra runt i trakterna och även köra de sträckor tidigare medlemmar har skrivit om. Förutom det har jag även bokat in 60 minuter uppvärmning med min trafikskola innan min uppkörning.

Generellt har jag fått mycket beröm från min lärare, både ute i trafik och på bana, men jag är ändå väldigt nervös. Har hört att man ska försöka tänka på att man bara är ute och kör för kul skull istället för att tänka på att man har en uppkörning, så jag får intala mig det på fredag..

Jag bokade dock in uppkörningen manuellt via trafikverket och sedan meddelade min trafikskola om det. Tror ni det kommer få provledaren att tro att jag är privatist och därmed bli hårdare mot mig, eller kommer min lärare småprata med honom innan jag kör upp?

Hoppas på det bästa!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag hoppas man bedömer utifrån din prestation och inte hur u skaffat dig din kunskap. Hoppas det är en gammal skröna att dom gärna vill kugga en privatist. Sköter du dig finns inget dom kan kugga dig på.

Men säkert finns det någon här på SportHoj som haft otur och kanske anser det var fel beslut.

Hinner du öva lite kring Gillinge om det är okända trakter för dig är det en stor fördel. Jag har skrivit i några trådar var man brukar få köra. Lycka till.

edit. Ser att det va denna tråd jag svarat i förut.
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag hoppas man bedömer utifrån din prestation och inte hur u skaffat dig din kunskap. Hoppas det är en gammal skröna att dom gärna vill kugga en privatist. Sköter du dig finns inget dom kan kugga dig på.

Men säkert finns det någon här på SportHoj som haft otur och kanske anser det var fel beslut.

Hinner du öva lite kring Gillinge om det är okända trakter för dig är det en stor fördel. Jag har skrivit i några trådar var man brukar få köra. Lycka till.

edit. Ser att det va denna tråd jag svarat i förut.
Jag var ute där igår med bilen och körde runt i trakterna i 2 timmar. La in 8 st rutter tidigare medlemmar skrivit om och körde dem med bilen, samt lite mer i angränsande trakter. Generellt är det inte så svåra vägar där, mycket backrön och skymda kurvor dock. Märkte dock att avfarterna mot arninge (när man åker söderut från gillinge) var lite kluriga med bussfilerna men nu kan jag det iaf :)

Hoppas på det bästa imorgon, kan uppdatera er om så önskas.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag har min uppkörning nu på fredag 10e juni i Gillinge och är ganska nervös. Har kört ca 7-8 timmar med min trafikskola (+några timmar från risk tvåan) men har även en del erfarenhet från crosskörande sen tonåren. Min senaste lektion i lördags tränade vi på lågfartsbanan, högfartsbanan och inbromsning från 70 och 90. Min lärare tyckte jag skötte inbromsningarna och högfartsbanan jättefint men rekommenderade att jag kör lite långsammare på lågfartsbanan, förutom det hade jag bra kontroll enligt honom.

Tänkte ta ut bilen ikväll eller imorgon och köra runt i trakterna och även köra de sträckor tidigare medlemmar har skrivit om. Förutom det har jag även bokat in 60 minuter uppvärmning med min trafikskola innan min uppkörning.

Generellt har jag fått mycket beröm från min lärare, både ute i trafik och på bana, men jag är ändå väldigt nervös. Har hört att man ska försöka tänka på att man bara är ute och kör för kul skull istället för att tänka på att man har en uppkörning, så jag får intala mig det på fredag..

Jag bokade dock in uppkörningen manuellt via trafikverket och sedan meddelade min trafikskola om det. Tror ni det kommer få provledaren att tro att jag är privatist och därmed bli hårdare mot mig, eller kommer min lärare småprata med honom innan jag kör upp?

Hoppas på det bästa!

Jag gjorde endast risk 1-2 på körskolan, körde inte en lektion där utan va ute med farsan och övningskörde bara. Provförättaren gjorde ingen skillnad öht på mig och de som kom med körskolan till uppkörningen. Luften hade dock gått ur mitt framhjul så jag fick åka därifrån och försöka lösa det så tog han kortare lunch så jag fick åka med grupp 2 den dagen istället för att boka ny tid om några månader eftersom allt va fullbokat.
Min uppfattning är att dom vill att så många som möjligt klarar kortet och kuggar ingen som inte gör uppenbara fel, det är ju likasinnade hojåkare som håller i uppkörningen med så dom vet ju hur viktigt det är för de som ska ta sitt körkort
Försök slappna av och ta din plats på vägen, va tydlig med placeringar i korsningar och noga med stopplikt och högerregeln samt döda vinkeln så ska du se att du kan kasta västen efter provet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag gjorde endast risk 1-2 på körskolan, körde inte en lektion där utan va ute med farsan och övningskörde bara. Provförättaren gjorde ingen skillnad öht på mig och de som kom med körskolan till uppkörningen. Luften hade dock gått ur mitt framhjul så jag fick åka därifrån och försöka lösa det så tog han kortare lunch så jag fick åka med grupp 2 den dagen istället för att boka ny tid om några månader eftersom allt va fullbokat.
Min uppfattning är att dom vill att så många som möjligt klarar kortet och kuggar ingen som inte gör uppenbara fel, det är ju likasinnade hojåkare som håller i uppkörningen med så dom vet ju hur viktigt det är för de som ska ta sitt körkort
Försök slappna av och ta din plats på vägen, va tydlig med placeringar i korsningar och noga med stopplikt och högerregeln samt döda vinkeln så ska du se att du kan kasta västen efter provet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Uppskattar svaret! Den uppfattningen jag fått från folk är ju att man kan bli kuggad för minsta lilla, därav min nervositet, men det kanske är självklart att man får den uppfattningen från andra eftersom "det alltid är någon annans fel" när man blir kuggad.
Istället för att vara hyperkritisk mot mig själv imorgon och tro att jag kan bli kuggad för ett litet misstag så ska jag intala mig själv att jag ska bevisa för provförrättaren att jag kan framföra fordonet utan säkerhetsrisk för mig själv eller andra, samt att jag kan trafikreglerna.

Tack så mycket, håller tummarna! :)
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Hade uppkörningen imorse. Kuggade på lågfartsbanan.
Mitt första försök på lågfarten tyckte provförrättaren att jag körde för snabbt, kan poängtera att jag låg aldrig över 5 km/h. Hastighetsmätaren på MT07an jag körde går bara från 0, 1 och 5 km/h och jag låg under majoriteten av tiden på "0" eller "1" km/h. Kändes som 3-4 km/h enligt min egna bedömning. Högfartsbanan gick jättebra utan några anmärkningar, inbromsningarna likaså. På mitt andra försök på lågfarten så bad jag provförrättaren att meddela mig vid varje konpar om jag körde för snabbt eller ej. Den första sträckan till första konparet gick bra sa han. Strax innan det andra konparet hade jag dålig planering pga nervositeten men lyckades ändå köra till det andra konparet utan att sätta ner en fot (dock stod jag ganska snett). Den sista sträckan tillbaka gick bra och långsamt. Sen meddelade han mig att vi inte kommer gå vidare då jag hade för dålig balans/kontroll.

Min trafiklärare var där och såg på under hela provet och enligt honom så kollade inte ens provförrättaren på mig under större delen av mitt första försök (märkte det själv då jag kollade efter honom vid varje konpar för att få tummen upp, o märkte att han hade blicken någon annanstans/pratade med någon annan utan att inspektera min körning). När jag berättade om mitt resultat för min lärare blev han väldigt förvånad. Han tyckte absolut inte att jag körde för fort och sa att jag borde ha blivit godkänd. Vi båda blev väldigt frustrerade då. Pratade med honom i ca 60 min efter min körning och han sa gång på gång att det var en godkänd runda.

Efter vi gått därifrån bad min lärare mig att köra en runda runt hans egna lågfartsbana (likadan som den på provet), efter jag gjort den sa han återigen att det inte är nåt snack om saken, jag borde ha blivit godkänd på lågfarten.

Enligt min lärare borde provförrättaren ha testat mig på krypkörning under trafikdelen då det ändå inte var något grovt fel jag gjorde och att jag ändå bevisade att jag hade kontroll, då hade man kunnat sett om mina krypkörningskunskaper har brister eller ej.

Jag vet att det är lätt att skylla sina misstag på andra, men i detta tillfälle tycker varken jag eller min lärare att jag gjorde nåt misstag. Väldigt surt...

Tror endast en i min grupp gick vidare till trafikdelen, en eller två i grupp 2 och i den tredje gruppen vet jag ej.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Att läraren håller med dig är inte konstigt, allt annat vore ju att säga han hade släppt upp dig till uppkörning för tidigt.
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Att läraren håller med dig är inte konstigt, allt annat vore ju att säga han hade släppt upp dig till uppkörning för tidigt.
Jag hör dig. Dock var vi ett gäng elever från skolan som körde upp idag och han sa själv att de flesta inte bör köra upp idag då han inte anser att de är "mogna" nog. Han trodde verkligen dock att jag skulle klara det då jag visat mina kunskaper flera gånger för honom.
Tror det var min nervositet som satte dit mig idag + "okunskapen" om att den hastigheten jag brukar köra lågfartsbanan med är för hög. Aja nu vet jag det iaf och ska tänka på det till nästa gång, om den ens kommer i år...

Läser på forumet nu och märkt en del medlemmar som skrivit om att de generellt är extra hårda på lågfartsbanan på Gillinge, även några andra på plats idag nämnde det. Kanske stämmer, kanske ej.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top