Uppkörning i ösregn!

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Redigt med regn när jag körde upp. Dessutom glasögon under hjälmen så jag hade mer fokus på att bekämpa imma än körningen..
Men det gick vägen i alla fall.

Regn förekommer ju så det är bara att köra. Även om det suger lite.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Tjena! Hur är det med er som kört upp i ösregn hur brukar det vara? Kan ni med erfarenhet berätta hur ni har upplevt det? Skulle vara kul att vet lite just hur det är med uppkörning i regn. Känner ingen som kört upp i regn därför startar jag denna tråd. Brukar dem ställa in det om det regnar mycket eller kör man som vanligt, och brukar dem vara annorlunda på bromsprovet? Jag vet inget om det så det skulle vara kul om ni som har erfarenhet kunde dela med er detta. Ha en fortsatt trevlig dag
Under uppkörningen var det uppehåll, men sista manöverpasset innan dess så var det rätt ihållande regn och väldigt blött på marken. Det var ganska nyttigt att få göra inbromsningar och undanmanöver i de förhållandena, och jag kände inte att det var något annorlunda när man väl kommit över tvekan. Flög inte av cykeln i svängarna, och den stannade utan att sladda också.
Det jobbigaste med regn är väl snarare sikten?
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Kan man känna att det kastar i blött underlag om man gör manöverprovet i 50 km/h? Känns det att den kastar vid 70 och 90 vid inbromsning?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan man känna att det kastar i blött underlag om man gör manöverprovet i 50 km/h? Känns det att den kastar vid 70 och 90 vid inbromsning?
Har du inte övningskört i regn?
Greppet i regn går från ca 1,1G till 0,98G eller översatt till begripliga värden, du kan lägga hojen i 45 graders lutning i torrt väder och 39 grader i regn. (med reservation för att jag inte minns exakt rätta värden)
Till det får du lägga allmän försiktighet för det slam och glegg som bildas under en regnskurs första minuter.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ett bra tillfälle att visa uppkörningsmannen att man du har koll på att undvika målade vägmarkeringar, brunnar och räls när du svänger.

Sen så kommer han tycka synd om dig så körningen blir kort.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
man borde väl inte ramla på manöverprovet för den är ju ändå bara 50km/h ? Tycker att det är inga stora lutningar i den hastigheten men jag vet inte. Hur upplever ni det i 50 på undanmanövern i regn känns det likadant eller?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Under uppkörningen var det uppehåll, men sista manöverpasset innan dess så var det rätt ihållande regn och väldigt blött på marken. Det var ganska nyttigt att få göra inbromsningar och undanmanöver i de förhållandena, och jag kände inte att det var något annorlunda när man väl kommit över tvekan. Flög inte av cykeln i svängarna, och den stannade utan att sladda också.
Det jobbigaste med regn är väl snarare sikten?
Det här ^
Hålla lite koll på alla markeringar i backen och brunnslock för de blir hala.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag menar på uppkörningen där man väjar i 50km/h det tänkte jag mer på
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kolla det smilfinken skriver i inlägget jag citerar ;)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Har du inte övningskört i regn?
Greppet i regn går från ca 1,1G till 0,98G eller översatt till begripliga värden, du kan lägga hojen i 45 graders lutning i torrt väder och 39 grader i regn. (med reservation för att jag inte minns exakt rätta värden)
Till det får du lägga allmän försiktighet för det slam och glegg som bildas under en regnskurs första minuter.
Stämmer verkligen de där siffrorna...?
Blev nyfiken och googlade runt lite och fann att friktionskoefficienten (vilket borde vara likvärdigt med "grepp") mellan torr och blöt vägbana var allt mellan 40% ända upp till 100% beroende på vilken sida man konsulterade...


Edit: För att förtydliga så avses samma däck på samma vägbana. Vi pratar alltså inte regndäck nu!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stämmer verkligen de där siffrorna...?
Blev nyfiken och googlade runt lite och fann att friktionskoefficienten (vilket borde vara likvärdigt med "grepp") mellan torr och blöt vägbana var allt mellan 40% ända upp till 100% beroende på vilken sida man konsulterade...


Edit: För att förtydliga så avses samma däck på samma vägbana. Vi pratar alltså inte regndäck nu!
Det är ju extremt beroende på vägytan. Om det är bra asfalt så ska det inte bli enormt mycket sämre, men om det är asfalt som är väldigt blank så påverkar regn mer än önskvärt. Eller om det är gammalt spill på asfalten som "aktiveras" av regnet.
Så hur mycket sämre fäste det blir i blött kan bara svaras med "dä spörs" om det inte gäller väldigt specifika bitar asfalt och däck.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag menar på uppkörningen där man väjar i 50km/h det tänkte jag mer på
Det tränar man väl på några gånger innan uppkörningen också, inte bara när man kommit dit. Boka en tid med körskolan eller dra ut till närmaste övningsbana (aka "tom parkering") när det öser ner och sväng i 20-30-40-50 så du får gjort det under de förhållanden du undrar över?
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Japp, där ser vi hur trevlig du är. Lycka till med körkortet!
Är trevlig mot allt och alla men kom inte och säg vad jag ska skriva och inte. Hade jag sett det hade jag själv skrivit att han är si och så men nu så hörde jag det ev en som har kört upp för honom och tydligen så kuggar han 90% av alla som kommer till han.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En siffra i kuggningsstatistiken ligger nära till hands oavsett vilken provförrättare det är om du inte klarar av att manövrera hojen på en mycket grundläggande nivå.

Dessutom: Med en sådan oförmåga att hantera motgångar och tygla humör finns det annan statistik (som risken är överhängande att du hamnar i ganska snart ute i trafiken) och den är betydligt värre för att inte säga slutgiltig.

Det är inte helt säkert att hojkollektivet ser det som en förlust oavsett.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Lugna ner er och ALLA håll trevlig ton. Och tyvärr inga namn på privatpersoner. Det tas bort direkt. Vi vill inte bryta varken GDPR eller svenska lagar runt personuppgifter / förtal.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är ju extremt beroende på vägytan. Om det är bra asfalt så ska det inte bli enormt mycket sämre, men om det är asfalt som är väldigt blank så påverkar regn mer än önskvärt. Eller om det är gammalt spill på asfalten som "aktiveras" av regnet.
Så hur mycket sämre fäste det blir i blött kan bara svaras med "dä spörs" om det inte gäller väldigt specifika bitar asfalt och däck.

Exakt detta, och också det som gör körning i regn så oförutsägbart. Det KAN vara väldigt bra grepp men det kan också bli fullständigt snorhalt, och framförallt kan de snorhala partierna vara väldigt lokala. T.ex. att du har bra grepp i ingången av kurvan men sen mitt i ligger en liten mörk lerklump som lösts upp av regnet och blir till det perfekt glidmedel mellan däck och asfalt. Då ligger du snabbt i diket även om du har samma lutning och bromsskraft som innan den hala biten. Har kört hoj i snart 20 år och har fått en del otrevliga släpp i blött (förvisso i början av karriären och utan ABS-försedd hoj) och skulle aldrig någonsin lita på att jag har 90% av greppet i regn på gatan, jag tänker snarare 50-60% för att vara på säkra sidan.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Igen, återgå till ämnet och diskutera det. Håll er från att göra 5head-kommentarer. Behövs nog alla sorters KEKW-emojies även här snart.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top