Ungefärlig effektökning?

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Tjena grabbar, som ni märker är jag ganska ny här.
Jag är på väg att skaffa mig en XT125X, dom är ju rätt snygga och bensin snåla, precis vad jag behöver! Men jag har hört att dom ska vara rätt slöa om man jämför med andra 125 motarder, så jag undrar om man tjänar mycket i effekt om man byter till en bättre kamaxel samt ett nytt avgassystem? :)

Mvh en trött Marvin. :trött

Det gör lite om du låter den andas bättre + en liten kamaxel kanske.
Det finns kanska ordentliga bigbore till den Yamahamotorn , kolla på marknaden i Usa.
Högkompkolvar finns det också.

det finns kanske nån bråkdel av en hästkraft att hämta om du byter kamaxel. dock bättre att du kombinerar detta med ett bigbore med större ventiler, cylinder etc. nytt asgassystem är nog inget du kommer vinna mycket toppeffekt på, tror jag. men du får säkerligen ett fränare ljud :)

DYRT!!! Massor med pengar för ingen effekt... Kolla efter freddola (stavning?)här på forumet, hans CBR har det mesta som nämnts ovan. Visst, mer effekt och bättre ljud, men vad var slutnotan på?

Satsa på mekonomenblås och ny kamaxel + ev. byte till större förgasare, iaf lite bättre ljud och kanske nån lättskrämd pålle till för en rimlig summa.

Jag har hört nånting om att det är 17mm förgasare original på xt125, är den någon som kan bekräfta? Ett byte till billig 20mm trimförgasare ala moppe borde ju göra något om man öppnar andningen åt båda håll.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back