Underhållsladdar du hojbatteriet?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
12st Yamaha
Om man inte gillar just CTEK av något skäl, så finns ju Noco.
Jag har en sån här, för att den går att köra i &V-läge:
Noco.jpg

Önskar man en kraftigare, som dock blir lite klumpig, så har jag även den här:
Laddare.jpg
Den har en traditionell transformator i sig, med järnkärna, och går att köra hjälpstart med.
Dock ingenting jag har någonting inkopplat till under flera veckor, även om den är "smart".

Tyvärr inget svar på just din fråga "laidback", men kan vara alternativ att titta på.
Dom jobbar dock efter liknande principer vad gäller algoritmerna för laddkurvor som CTEK.
Så gillar man inte det har jag tyvärr inga bra tips eftersom jag kör CTEK och Noco själv med upplevt bra resultat.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tycker i motsatts till dig att eftersom Ctek inte varnar för att deras laddare inte fungerar med lågprisbatterier, batteriet är urladdat pga högre spänning innan Ctek'en slår till ca 12,85 Volt att ansvaret ligger hos Ctek.
Men de säljer ju bra. Och det är det viktigaste för ett företag.
Det finns moderna laddare som först laddar med konstant ström tills spänningen når ca 14,3 Volt , sedan går över till konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt. Biltema har sålt en sådan (2A=>13,7 Volt).
Men den är nu borta ur sortimentet.

Själv är jag otroligt misstänksam mot Cteks ide att ladda till ca 14,3 Volt. Sedan slå till laddning igen vid ca 12,85 Volt. Det betyder ju att batteriet laddas och laddas ur, gång på gång.
Och hur många laddcykler tål ett blybatteri ?
Första gången jag mätte på en hoj med Ctek Zafir (Kawa ER5) tog det ca 2 timmar mellan varje gång Cteken var nere på ca 12,85 Volt. Dvs ca 12 laddcykler / dygn i garaget.
Vid en senare "mätning" på en BMW R1200 tog det ca 90 sekunder mellan varje laddning.
Dvs ca 960 laddcykler / dygn i garaget. Det original Exide batteriet var slut efter 4 år.

Och då blev det ett Biltema Underhållsfritt. Jag satte det på laddning med konstantspänning kvällen innan montaget. Det monterades och hojen startade. Sedan efter turen kopplades Ctek Zafiren in. Men nu laddades aldrig batteriet. I varje fall såg jag aldrig att Ctek'en slog till.
Och mycket riktigt så startade inte hojen när det var dags igen. Så ner till Biltema som bytte ut det någon månad gamla underhållsfria mot ett nytt underhållsfritt. Och BMW ägaren gick med på att jag ordnade med anslutningar för underhållsladdning med konstantspänning. Och det fungerade i ett år. Sedan i samband med service bytte ägaren till ett nytt Exide och skaffade en BMW laddare.
En BMW laddare som också fungerar enligt principen ladda, ladda ur. Dvs som Ctek.

Att sedan MC-tillverkarna har laddningsregulatorer som på moderna hojar laddar med konstantspänning ca 14,3 Volt när motorn är igång gör att var och en kan hitta något i laddarutbudet som passar den egna iden om hur ett batteri ska laddas.
Ungefär det som har kommit fram till. Kör man Ctek på en bly-ack så får man fylla på vatten efteråt. Finns inte på kartan att jag skulle låta en Ctek sitta på ständigt och jämnt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag åkte jag till garaget med fröken, hon skulle plocka ur sin skit ur min skåpbil, och jag städa garaget lite och koppla in lite laddare till hojarna. Såhär tyckte batteriet i min racehoj om livet. Dags att byta.

IMG_20221203_150510.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Idag åkte jag till garaget med fröken, hon skulle plocka ur sin skit ur min skåpbil, och jag städa garaget lite och koppla in lite laddare till hojarna. Såhär tyckte batteriet i min racehoj om livet. Dags att byta.

View attachment 479045
Skulle du kopplat loss så skulle du haft 1000 spänn o supa för istället

Bara o ta fram strumpstickorna o sitta o virka strumpor åt ett avsnitt med hem till gården från 96 inspelat på vhs me rullande bild o brus i tven
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
12st Yamaha
Idag åkte jag till garaget med fröken, hon skulle plocka ur sin skit ur min skåpbil, och jag städa garaget lite och koppla in lite laddare till hojarna. Såhär tyckte batteriet i min racehoj om livet. Dags att byta.

View attachment 479045
Det var djupurladdat deppigt!
Men många laddade frågor väcks….
Var det dags att byta…liv, racehoj, fröken eller bara batteri?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag laddar mina mc batterier en gång per månad under vinterförvaringen. Två dygn efter senaste laddningen kollade jag volthalten på mina batterier. batteri1 12.9v, batteri2 13.0v. Vid vilken volt ska man byta dom? Om dom visat 12,5v byte?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej okej, men om du föreslår en laddare för oss som bara vill plugga i och glömma, vilken skulle det vara isf?
Det tråkiga är att jag har ingen aning om vilka laddare på marknaden som laddar med konstant ström till 14,3 Volt och sedan övergår konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt.
Jag har lika stor / liten chans som någon annan att av "produktbeskrivningen" räkna ut vad som är vad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag laddar mina mc batterier en gång per månad under vinterförvaringen. Två dygn efter senaste laddningen kollade jag volthalten på mina batterier. batteri1 12.9v, batteri2 13.0v. Vid vilken volt ska man byta dom? Om dom visat 12,5v byte?
Startar hojarna när det är vår efter du laddat dom så fungerar din metod. Så varför byta batteri ?
Kruxet är att det är omöjligt att från batterispänning avgöra om batteriet är laddat eller oladdat. # Mitt Underhållsfria Biltemabatteri på SV650S hade utan laddats på 4 månader 12,9 Volt. Motorn gick runt men startade inte. Efter laddning så startade hojen.

# 1) Batterispänningen beror på svavelsyrahalten, mer svavelsyra höjer spänningen från ca 12,7 till 12,8 Volt för kvalitetsbatterier med låg svavelsyra halt upp till 13,2 Volt med hög svavelsyrahalt 1 dygn efter laddning. Vid ca +20C.
2) Batterispänningen beror på temperaturen.
Batterispänningen för laddat batteri ökar med sjunkande temperatur ca 0,18 Volt för 10 grader kallare, dvs ett batteri som håller 12,7 Volt laddat vid +20C bör vid +-0C i garaget ha spänningen 13,06 Volt om det är laddat.
Citat (något fixat till 6 celler av mig)
"Heat is the worst enemy of batteries, including lead acid. Adding temperature compensation on a lead acid charger to adjust for temperature variations is said to prolong battery life by up to 15 percent. The recommended compensation is a 3mV drop per cell for every degree Celsius rise in temperature. If the float voltage is set to 2.30V/cell (13,80V/6 cells) at 25°C (77°F), the voltage should read 2.27V/cell (13,62V/6 cells) at 35°C (95°F). Going colder, the voltage should be 2.33V/cell (13,98V/6 cells) at 15°C (59°F) and 14,16V/6 cells at 5°C. These 10°C adjustments represent 180mV change for 6 cells.
slut "citat" från
 
Nyheter
Provkörning pågår, BMW S1000RR och M1000R!

Just nu befinner sig Bikes ...

Honda CRF300L 2023 – ny färg och handtagsskydd

23YM CRF300L Hondas popu...

Ny KTM 790 Adventure till 2023!

Knappt har vi hunnit smälta...

Euro NCAP Vision 2023 ska öka säkerheten för motorcyklister

Motorcyklar och andra motor...

KTM 890 Adventure – 2023!

Till 2023 uppdaterar KTM si...

BMW Motorrad fyller 100

Under 2023 fyller BMW Motor...

Idas Enfield-projekt – Del 2

Den 6/11 berättade vi här p...

Årets mc-verkstad och mc-handlare 2022

Desmo Center är Årets mc-ve...

Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Top