turbo på en cbr600? behöver hjälp!

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
har tryckt i en cbr 600motor i en banshee quadracer för gatan. :banana
nu är det så att mer effekt önskas.
vet att 900rr motorn är bättre att bygga på men jag hittar ingen lämplig till salu :confused: .... nån som vet nån?

vilket fall. så lutar det åt turbo på 600an.. är det nån som har eller vet nån som har gjort det tidigare? :Bugar

vart tar jag oljan på den,till turbon?
returen?
hur/var kopplar jag oljekyl?(kommer att behövas,lr?)
finns det mls packning till den,hittar ingen? eller hur kompsänka?
150hk räcker! vad behöver jag byta
behöver jag göra ngt åt förgasarna mer än att bestycka upp?
blir ett plenum på 1l för stort?
kan det tänkas att ett 13t skulle funka i storlek på agg?


är mkt tacksam för den hjälp jag kan få! :Bugar :Bugar
har sökt i forumet utan att hitta de jag söker.
 
de enda o första jag rekomenderar är en längre sving :hihi
 
ok.. men det sitter redan en längre sving på :hihi en roll design..
och roll design framvagn ,dura blue bakaxel och krängningshömmare!!! :tummenupp

om ni nu blev nå klokare på d :tungan
 
hjälp hjälp hjälp!!! :Bugar :Bugar :Bugar

nu har man vart i garaget och pulat ihop ett insu/plenum ...
vart väll inte riktigt enligt planerna.

har läst att på en hoj bör man ha 1 till 1.5 x motorvolymen i plenumets volym.,
rätt???
efter som jag då ska ha det till en 600a så ska det alltså vara 0.6l -0.9l
men hur gör jag då :huvet
minsta bredd på det är 30cm och minsta ljup ca 6.5cm pga trattarna sticker in 5.5cm och måste ju ha lite mellanrum...
sen är det så att cbr600 har inte runda anslutningar mot förgasarna utan är bara helt plana med skruvhål för att fästa luftburken på fuggarna med(innifrån burken)så minsta höjd blev 7cm pga skruvhålen(som jag får innuti plenumet,gör ett delbart)

dvs fasten att jag gjort det så litet som möjligt så blir det på ca 1.3-1.4l....
nån som vet vad det kommer att medföra? jätte ketchup lr?? :confused:
 
jhman skrev:
hjälp hjälp hjälp!!! :Bugar :Bugar :Bugar

nu har man vart i garaget och pulat ihop ett insu/plenum ...
vart väll inte riktigt enligt planerna.

har läst att på en hoj bör man ha 1 till 1.5 x motorvolymen i plenumets volym.,
rätt???
efter som jag då ska ha det till en 600a så ska det alltså vara 0.6l -0.9l
men hur gör jag då :huvet
minsta bredd på det är 30cm och minsta ljup ca 6.5cm pga trattarna sticker in 5.5cm och måste ju ha lite mellanrum...
sen är det så att cbr600 har inte runda anslutningar mot förgasarna utan är bara helt plana med skruvhål för att fästa luftburken på fuggarna med(innifrån burken)så minsta höjd blev 7cm pga skruvhålen(som jag får innuti plenumet,gör ett delbart)

dvs fasten att jag gjort det så litet som möjligt så blir det på ca 1.3-1.4l....
nån som vet vad det kommer att medföra? jätte ketchup lr?? :confused:


Nää

Kör du så, det funkar bra de
 
Ketchup beror till 95% på turboagreggatets dimensionering och konfiguration. Lite för stort plenum gör bara att gasresponsen kanske fördröjs en tiondels (på sin höjd) sekund - inget du kommer att märka av i arslet. Lugna puckar.

jhman skrev:
dvs fasten att jag gjort det så litet som möjligt så blir det på ca 1.3-1.4l....
nån som vet vad det kommer att medföra? jätte ketchup lr??
 
ok tack... då va inte d hela världen med andra ord... :tomten

inte nån som kunde besvara nån av mina andra fråger :rolleyes:

typ vart jag ska ta oljan osv ,kompsänka hur???

är det nån som vet om det är något problem med att få olje tryck så det räcker på en cbr motor... har hört att vissa har problem med de.

hur viktigt är det vart returen från turbon hamnar?

vill ha den nästan längst ner i "tråget"......
 
jhman skrev:
dvs fasten att jag gjort det så litet som möjligt så blir det på ca 1.3-1.4l....
nån som vet vad det kommer att medföra? jätte ketchup lr?? :confused:

Kan du inte fylla ut det lite i kanterna då?
Då får du mindre volym och du slipper massa konstiga hörn och vinklar. Vilket bordde göra så att det blir mindre turbulenser.

Tror att jag är ute och cyklar men försöka kan man ju iaf.
 
har pm at dej Toker.


ja nu har man varit i garaget hela kvällen igen och snickrat grenrör...
fans ju ingenvart att sätta den bra så det blev ca 80cm grenrör och turbon på sidan.... :va

sen ska man hitta nå bra ställe till ic ... måste nog bli längst fram dvs ca 80cm tryckrör dit och 80cm tillbax... jag håller nog på och gör en jätte ketchup flaska :tungan

får väll skaffa en liten snurra så kanske de går ändå.. ska nog bara ladda max 0.5 ... :) iaf i början sen slutar de väll som vanligt :yoparty :kocko :huvet med ett ras.
 
...

såg det och vid raset är det bara fortsätta med nästa snurra hahahaa



jhman skrev:
har pm at dej Toker.


ja nu har man varit i garaget hela kvällen igen och snickrat grenrör...
fans ju ingenvart att sätta den bra så det blev ca 80cm grenrör och turbon på sidan.... :va

sen ska man hitta nå bra ställe till ic ... måste nog bli längst fram dvs ca 80cm tryckrör dit och 80cm tillbax... jag håller nog på och gör en jätte ketchup flaska :tungan

får väll skaffa en liten snurra så kanske de går ändå.. ska nog bara ladda max 0.5 ... :) iaf i början sen slutar de väll som vanligt :yoparty :kocko :huvet med ett ras.
 
nån som vet hur mkt jag bör bestycka upp förgasarna??
sitter orinal 135 på alla i nu... kommer att ladda ca 0.5 :4skrika :)
 
jhman skrev:
nån som vet hur mkt jag bör bestycka upp förgasarna??
sitter orinal 135 på alla i nu... kommer att ladda ca 0.5 :4skrika :)

Om du gör allt rätt, dvs som det skrivit spaltmetern om tidigare om här på SH om att trycksätta förgasarna, storlek 135. Möjligen storlek 137.5 om du vill vara riktigt fet och säker. Du ska upp Dynobänk ivfsh innan du kålar ur den så vad som sitter där nu spelar ingen roll.
 
nja ha... fattar inte riktigt..
har läst allt jag hittat tror jag..
trycksätta förgasarna= turbo ??? :confused:
vart står de som jag ska göra enligt spaltmetern???

jag ska täta förgasarna också vet jag men vet inte riktigt vad det innebär?
betyder det att jag ska sätta igen de slangar som tidigare gått till luftburken?
betyder det nå mer? :va

nja de är då bra mkt enklare med turbo på bilar ,,som har sprut... iaf när man vet hur man gör :) ....

tacksam för all hälp jag kan få :Bugar

andersbrink skrev:
Om du gör allt rätt, dvs som det skrivit spaltmetern om tidigare om här på SH om att trycksätta förgasarna, storlek 135. Möjligen storlek 137.5 om du vill vara riktigt fet och säker. Du ska upp Dynobänk ivfsh innan du kålar ur den så vad som sitter där nu spelar ingen roll.
 
nu sitter Ic på plats,,, blir ett H*lvete med tryckrören...vill ha dem gå innuti ramen..

kommer bilder när jag fått tillbax min kamera :tomten

nån som har en bra ide på hur jag säkrast och bäst kompsänker den?

hmmm skulle helst av allt att det kom upp en annons med en billig 900motor..
efter som jag har mcxpress mls packning,riktigt bra koppling osv liggandes till 900an sedan tidigare planer..
 
bilder

:tomten här kommer lite bilder på grejerna jag pulat ihop... inte lika snyggt som alla andra andras men jag har ingen tig svets och känner ingen som har plus att jag slagit vad med en polare om att det går att bygga för 2k. :)
 

Bifogat

  • ic.JPG
    ic.JPG
    82.2 KB · Visningar: 212
  • grenrör.JPG
    grenrör.JPG
    101.5 KB · Visningar: 206
  • insug in.JPG
    insug in.JPG
    66.2 KB · Visningar: 124
  • insug in.JPG
    insug in.JPG
    66.2 KB · Visningar: 94
  • piot.JPG
    piot.JPG
    65 KB · Visningar: 116
  • plenum.JPG
    plenum.JPG
    56 KB · Visningar: 148
Våga vara anorlunda

Ballt bygge, och tufft att du vågar gå emot strömmen av alla tigade rostfria "proffsjobb"
Tycker det är kul med lite budgetbyggen. Lycka till och god (h)jul
//Da_loof
 
Back
Top