Tryckrör ic-plenum

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Halloj..

Alltså jag har en kanske dum fråga, men röret mellan ic och plenumet
måste detta vara runt av någon anledning, eller kan man ha en rektangulär "rör" bit?:confused:
 
Hej!
Ett runt rör klarar högre tryck med samma materialtjocklek jämfört med ett rektangulärt. Du har dessutom större tvärsnittsarea.
Mvh
Peter
 
Rektangulärt eller runt kan nog kvitta om man inte kör traktorpulling och laddar 16 bar (såg en som laddade 225 psi...) :gnissla På hoj med kanske 1 eller 2 bar i tryck är det nog lugnt vilket som. På McXpress-turbosatserna till tidiga 1100R var tryckröret tillplattat där det gick förbi motorn för att få plats mellan motor och kåpor. Det funkade fint.

attachment.php

attachment.php
 
Ja alltså det är det som är grejen, det rör jag har idag är mer eller mindre tillplattat, ganska så ofint, ja det ser ut som någon fått ett nervsammanbrott på röret för att det ska få plats mellan motor och kåpa. Funderade på att man kanske skulle smeka dit ett rektangulärt istället.. bra eller dåligt?:confused:

Rektangulärt eller runt kan nog kvitta om man inte kör traktorpulling och laddar 16 bar (såg en som laddade 225 psi...) :gnissla På hoj med kanske 1 eller 2 bar i tryck är det nog lugnt vilket som. På McXpress-turbosatserna till tidiga 1100R var tryckröret tillplattat där det gick förbi motorn för att få plats mellan motor och kåpor. Det funkade fint.

[
 
Ja alltså det är det som är grejen, det rör jag har idag är mer eller mindre tillplattat, ganska så ofint, ja det ser ut som någon fått ett nervsammanbrott på röret för att det ska få plats mellan motor och kåpa. Funderade på att man kanske skulle smeka dit ett rektangulärt istället.. bra eller dåligt?:confused:

Rektangulärt eller runt kan nog kvitta om man inte kör traktorpulling och laddar 16 bar (såg en som laddade 225 psi...) :gnissla På hoj med kanske 1 eller 2 bar i tryck är det nog lugnt vilket som. På McXpress-turbosatserna till tidiga 1100R var tryckröret tillplattat där det gick förbi motorn för att få plats mellan motor och kåpor. Det funkade fint.

[


Bättre med ett runt eller ovalt rör som är lite tillplattat än ett rektangulärt. Det rektangulära ger sämre flöde för sin area än ett tillplattat runt eller ett ovalt rör.
 
Bättre med ett runt eller ovalt rör som är lite tillplattat än ett rektangulärt. Det rektangulära ger sämre flöde för sin area än ett tillplattat runt eller ett ovalt rör.

Jo, så är det ju. Men frågan är om den skillnaden är så pass stor att man märker av det i bänken... Teori är kul, men skulle nog tro att skillnaden är försumbar i praktiken. Luften ska ju bara flyttas från ett ställe till ett annat med lite överkapacitet så inte motorn får mindre än den vill ha. Annars får man väl höja laddet 0,02 bar. Eller smörja kedjan :D Det blir ju inte tvärstopp i röret om man har 5% lägre flöde än innan. Och ligger man redan så pass nära gränsen för vad röret klarar av så skulle man bytt för länge sedan. Det är antagligen ingen dynoqueen han bygger där man jagar bråkdelar av hästkrafter i spannet 700-800 hk. Vet bilar med 2 tum tryckrör som bänkat ut runt 500 hk. Men om man kör med rektangulärt rör med samma tvärsnittarea eller något större än tvärsnittsarean på turbons utlopp så borde det vara lugnt. Eller om man ändå vill ha samma teoretiska flöde (så alla komponenter räcker exakt lika långt på hästkraften som de gjorde innan...) så svetsa dit ett rektangulärt rör som har 10% större tvärsnittsarea än det runda så är man safe. Har man platsbrist så har man och då måste det lösas på vettigast sätt.
Ring Sapa eller Norsk Hydro, betala 100000:- för strängpressverktyg och tryck fram en rektangulär profil fast med runda ändar (som en cirkel delat i två och utdragen med raka sidor däremellan). Lägg till 75:- kilot för färdig profil (vid köp av minst 300 meter eller vad det nu är) Klart! Eller köp ett lämpligt färdigt rektangulärt rör med ungefär samma tvärsnittsarea för en hundring, montera och notera att det inte skiljer någon effekt i bänken.

Nu lät jag dryg såg jag. Inte menat så, men jag orkar inte skriva om tonen.
 
mitt tryckror på r1an från turbo-ic e "tillplattat" det funkar alldeles utmärk att åka på slangen fast de går 250kmh så visst funkar det fint.
 
Back
Top