Triumph TT600 vs. CBR600 & ZX6R

Storebror

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
m
Hoj
N/A
Letar hoj nu ....

Tänkte först köpa en CBR600 eller en ZX6R ... men funderar nu på en Triumph TT600 kanske .... det är ju en väsentlig skillnad på försäkringspremierna så att säga ...

Är det nån som kört mer än en liten test tur på TT600??

Hur är den??

Har ni även kört hondan/kawan .... skillnader??


Tacksam för alla råd
 
Har haft min nya 2001:a i 900 mil nu. Kommer att behalla aven om jag ar sugen pa den nya Daytonan. Efter byte till slipon och hogre ruta sa ar jag helnojd. Har bara kort TL1000 forutom den har och skillnaden i kurvor ar stor. Den har behover man bara knycka till med sa ligger man fint i svangarna. Jag ar 178 cm och har kort 60 mil som mest i strack och det var inga problem (mellan 150-200 hela tiden). Man sitter skont, har provsuttit R6 och den kanns ganska liten pa nat vis sen ar den ju snappet mer framatlutad.

Sen ar man ju lite "eljest" pa en TT (negativt vad galler andrahandsdelar). Har dock inte haft andra problem an en klamd ventilkapspackning som gick pa garantin. Maila eller replya om du har andra fragor.

Sa har ser min ut med Ninja-slipon och db-ruta.

sept_2002_stadshuset_2.jpg
 
Man tackar för lite info ...

Låter ju inte alls dumt .... fint och höra att man pallar med längre resor på den för jag kommer antagligen att få stryka motorväg emellanåt .... bor i malmö ... släkt o vänner i gbg ...

Sliponet ser ju inte dumt ut med highpipe ... har du mappat om tändning/insprutning efter du monterade det?
 
Jag mappade om den. Det finns en mappning for original och en mappning for "race can" (oppnare system) for varje arsmodell. Den gick bra innan mappning ocksa, jag korde nagra dar, men jag ville vara saker pa att den gick bast mojligt. Mappning kostar kring 400-500 pesos.
 
Har en ZX6r -00 som har varit med om det mesta från bankörning till 200-mila-resor nere i europa. Har ingenting att klaga på. Den klarar av allt brilliant! Man sitter skönt för att klara långa motorvägsetapper men sportigt nog för att det ska kännas rätt på bana. Osså är den snygg! ;)
 
Fördelen med triumph är att dom har väldigt bra erbjudanden, gällande försäkring (IF Triumph) och avbetalning om du inte vill betala kontant.

Triumph finansiering via GE Captial

- Sprint ST, Sprint RS, TT600, Trophy eller Daytona

Välj mellan två erbjudanden:

1. 99:- i månaden. Betala 30% kontant (eller inbyte), och sedan 99:- i månaden t o m 31 dec 2003. Därefter löser du lånet, eller lägger upp det på en vanlig avbetalning.

2. Lägre ränta än bolånet. Betala 30% kontant (eller inbyte), och lägg sedan upp det på en avbetalning med extremt låg ränta: 12 mån = räntefritt, 24 mån = 0.95%, 36 mån = 1,95%, 48 mån = 2,95%, 60 mån = 3.95%, 72 mån = 4.95%
Kontakta din Triumph-handlare så får du alla villkor i detalj.

Och sen kostar helförsäkringen mellan 6000-9000.- /mån även om du är ung och precis fått kortet.

Den biten kan inte bli mycket bättre.
 
rougie skrev:

Och sen kostar helförsäkringen mellan 6000-9000.- /mån även om du är ung och precis fått kortet.
25 år är lägsta åldern för att teckna en TriumphCare-försäkring, så man kan vara ung, men inte yngre än 25 :).
 
Dock så gäller väll bara det Triumph lånet på dom 02'or dom har kvar?
 
Köp min! ;)

TT600:an är en kanonhoj! Har haft min i 3 år nu, förutom lite strul när den var ny (barnsjukdomar) så har den gått som en klocka sen dess. Funkar alldeles utmärkt till längre turer och gör absolut inte bort sig på bana. Om du läser tester på den så kommer du att se att de flesta är överrens om några saker:
- Klassens bästa bromsar
- Kanonchassi
- Något 'klen' motor (saknar ca 4-5hk upp till R6/GSXR), jämbördig med CBR600.

Modellen kom -00. -01 sitter det lite snällare kammar i plus nya färgsättningar, 02 är identisk med 01 förutom färg. Se till att den du köper är uppdaterad med någon av de senare mappningarna.
 
Haha.... det här låter bra ... ung är man ju ... 31 glada .... så det ska väl räcka en bit i alla fall ....

Letar även hus och hittade kanske ett idag ... kommer jag bara ut från malmö så förändras förhoppningsvis försäkringspremierna till något bättre nivåer ...

Kommer nog inte att kunna köpa någon MC förrän om tidigast i mitten av juni ... och innan dess har jag med tur kört några mil på en TT600 ... så vi får väl se ....

Hur är TT'n att sjutsa på???

Min sambo envisas med att åka med ibland så ...
 
förväxlade ditt namn med ett annat likadant från förr.....fick en klump i magen, men det kunde ju inte du veta....luite jobbigt bara att läsa ditt nick.....

//R
 
Ravetrancer skrev:
förväxlade ditt namn med ett annat likadant från förr.....fick en klump i magen, men det kunde ju inte du veta....luite jobbigt bara att läsa ditt nick.....

//R



Hehe hehe ... gillar att skrämmas .... tänkte nästan att namnet Storebror skulle få nån att reagera ....

Anledningen till namnet är lika enkelt som det låter .... för att min bror (lillebror) skulle veta vem jag var här inne så kallar jag mig för Storebror .... han skulle ju själv kalla sig för Lillebror naturligtvis ... om han nu fått tummen ur och registrerat sig än ....

Eller sitter du fortfarande bara och smygläser bror???
 
Personligen tycker jag att cbr:en är mer motorvägsvänlig jämfört med ninjan. Den är lite mer lättkörd och flyttar fartvinden från bröstet bättre (innan jag krossade kåpglaset iaf). Sittställningen passar ochså mig bättre för längre resor (185 cm). Dock är ninjan en roligare hoj på lite kurvigare vägar i och med att den är rappare i styrningen.
 
Storebror skrev:
Hehe hehe ... gillar att skrämmas .... tänkte nästan att namnet Storebror skulle få nån att reagera ....

Anledningen till namnet är lika enkelt som det låter .... för att min bror (lillebror) skulle veta vem jag var här inne så kallar jag mig för Storebror .... han skulle ju själv kalla sig för Lillebror naturligtvis ... om han nu fått tummen ur och registrerat sig än ....

Eller sitter du fortfarande bara och smygläser bror???

tror du missat vad som hänt med storerbror.. :(
 
Skulle satsat på en Sukka/Yamma 600 istället. Sista valet vore Trajjan, förutsatt att du inte är ute efter att ha en billig hoj.
 
Jonne_boy skrev:
tror du missat vad som hänt med storerbror.. :(


Jepp det har jag nog gjort i så fall ...


Något allvarligt .. olycka .. avliden eller så???

Om jag har stött någon så fall vill jag verkligen be om ursäkt ... jag är enbart har för att snacka skit och ha lite skoj ...
 
Storebror skrev:
Jepp det har jag nog gjort i så fall ...


Något allvarligt .. olycka .. avliden eller så???

Om jag har stött någon så fall vill jag verkligen be om ursäkt ... jag är enbart har för att snacka skit och ha lite skoj ...

jo.. det e så det va tyvärr....

du har inget gort nått fel :)
 
storebror gick tyvärr bort förra året i en mc olycka....han kallade sig just för storebror och hans lillebror kallade sig för lillebror.

Och du har absolut inte stött någon, det var bara det att jag kände bara hur det som hände kom fram igen......
 
stavgren skrev:
Köp min! ;)

Om du läser tester på den så kommer du att se att de flesta är överrens om några saker:
- Klassens bästa bromsar
- Kanonchassi
- Något 'klen' motor (saknar ca 4-5hk upp till R6/GSXR), jämbördig med CBR600.

Är det inte så att TT600 har fått kritik för sitt chassi? Det är väl ganska mjukt och gungit om jag inte minns helt fel. Dessutom saknade väl motorn mer än 4-5 hk jämfört med R6/GSX-R?
 
Back
Top