Trimma eller byta?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Hej och hallå!

Jag har i nuläget en cbr 929 i oförtjänt gott skick. Den tickar och går utan några konstigheter men jag tycker att den är välan trött alltså. Det tyckte jag även förra omgången jag ägde en sådan och det är därför det står ett turboprojekt i garaget. Det kommer dock inte bli färdigt än på ett par år så något måste göras.

Hojen har något slags helsystem med yoshi-pipa och framdrevet har en kugg mindre jämfört original. Det är allt som är gjort. Hur mycket roligare hoj får jag om jag investerar i pc-III och kör aset i bänk? Värt pengarna? Finns det något annat jag kan göra istället/också?

Ett alternativ är förstås att byta hoj till nästa säsong men till vadå? Jag vill ha en hoj som är bekväm att köra långt på, men som inte skäms för sig på bandagar. Som jag kan lägga i gruset utan att bli ruinerad. 929:an uppfyller mina kriterier på de flesta punkter så enda alternativet jag kan komma på är en lagom sliten 954, men vad jag förstår är det inte så stor skillnad att det motiverar det högre priset? Jo, förresten, twin lockar men sp1-an är jag inte så imponerad av och millen vet i faen. Jag vill köra, inte skruva...

Tankar och tips mottages med stor tacksamhet. :)

Eh, om du räknar bort Millen för att du inte vill skruva så har du nog fått något om bakfoten. En mer problemfri hoj får du nog leta efter.

Du borde få några hästar och en jämnare kurva med PC III, särskilt med tanke på helsystemet. Ska du gå vidare är PC ett måste. Nästa steg är väl modifiera luftburken, byta kamaxlar, porta toppen. Sen kan man borra cylindrarna, sätta i större ventiler osv, men då börjar det bli dyrt :gnissla

Det är väl en kostnadsfråga?

Hur mycket hade du tänkt att trimma? Eller rättare sagt, hur mycket hade du tänkt att trimma för? En 954 har samma effekt som din, och då är väl den borträknad? Då är det CBR 1000 som gäller, om det är effektökning du är ute efter.

Två frågor alltså:
Hur mycket ska du trimma din gamla för?
Och vad är mellanskillnaden upp till en CBR 1000 (där du dessutom får ett modernare chassi också)?
Jag vet vad jag skulle välja! :banana

Hmm, jag kanske skulle omformulera frågan. Jag tänker som så att det nog i allra flesta fall är billigare, lättare, och bättre att bara byta upp sig till en nyare hoj. Men nu när det ändå sitter helsystem på tänkte jag att man kanske skulle slänga på pc-III och bänka den. Det jag vill veta är nog således vad ovanstående kan tänkas kosta och hur mycket roligare hoj jag kan räkna med. Sen kan jag ju själv ta ställning till om det är värt det eller ej.

1800kr för bänkning hos turboAndersson på forumet och han är duktig. Kostnaden för en PCIII på EBAY kan du lista ut själv. Ger någon häst till och trevligare gång, definitivt prisvärt.

1800kr för bänkning hos turboAndersson på forumet och han är duktig. Kostnaden för en PCIII på EBAY kan du lista ut själv. Ger någon häst till och trevligare gång, definitivt prisvärt.

Jag tackar och bockar! Det var precis vad jag vill veta! Trodde nog att det skulle kosta mer pengar än så. Klart billigare än att byta hoj iallafall.

Du kommer inte få nån aha upplevelse av det lilla trimmet iaf, bättre å byta båge.
Men vad man än kör så tröttnar man ju på effekten efter ett tag och vill bara ha mer å mer,tycker min R1:a känns jättetrött efter att man åkt en sväng med turbon.

1800kr för mappning av hojen?! Jag mailade några och var även inne hos mc varuhuset och alla ville ha 3500kr för det jobbet. Har inte fått min pc3a än så har inte gjort något. Verkar ju vara ett grymt pris!

Kanske lite löjlig jämförelse men jag tänkte lite som du fast jag har en trött 600, pcv kn-filter kat-ersättare och slipons går mycket bättre och jämnare men inte fan nöjer man sig, byter hoj om ett par v.. Cbr1000rr får du rättså billigt och som du säkert redan vet finns de ju skitmycke prylar på ebay och beggat att få tag i. :)

Hayabusa? Så ska du se att ditt turboprojekt kommer bli färdigt väldigt snabbt efter ett tag :brynad

Se till att plocka ut flärpen i luftburken (går att skruva bort). Min 929 fick kanske en kuse på topp, men kurvan dit gick spikrakt. Tror jag fick ca 20% mer effekt på mellanregistret.

När jag mappade förstås.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...