Trimm till cbr

zooL

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
CBR 125 -04 gått 20mil!!
Hej! Såg en annons på blocket där det stod att det inte fanns något annat trim än
Micron effekt avgassystem nypris 5500kr
Dynojet trimmad 2000kr

Undrar då vad Dynojet trimmad är och var man får tag i detta? Sedan undrar jag vad jag gör när jag ska göra en service på den om den är trimmad?
 
Dynojet är typ nytt munstycke, inte så mycket mer, bara att det heter dynojet så betalar du drygt 1900 spänn mer för det.
 
alltso proffs bestyckar om den, o kör dynotest på den, sen bestyckar förgasaren perfekt! :tummenupp
 
DaWoos skrev:
alltso proffs bestyckar om den, o kör dynotest på den, sen bestyckar förgasaren perfekt! :tummenupp

Man betalar fortfarande bara för att det står Dynojet på grejorna, dessutom så är inte en 4 taktare lika känslig för blandningen som en 2 taktare.
 
Solid snake skrev:
Man betalar fortfarande bara för att det står Dynojet på grejorna, dessutom så är inte en 4 taktare lika känslig för blandningen som en 2 taktare.

På det vet jag inte om jag kan hålla med riktigt. Jag skulle vilja säga att det är tvärt om. I tvåtakt handlar det mer om att "tajjma impulserna" från motorn än att få in så mycket bensinblandning som möjligt. I fyrtakt gäller det däremot att proppa in så mycket och så bra det går för att få mest effekt ur motorn. Så man vinner mer på att ha rätt munstycke i fyrtakt än i tvåtakt.
Kanske är jag ute och cyklar men det var såhär jag tolkade det Håkan (tror jag) på Bikesys sa till mig när vi snackade effektsystem. Men kanske funkar ett dåligt munstycke bättre i fyrtakt än i tvåtakt.
 
Glid skrev:
På det vet jag inte om jag kan hålla med riktigt. Jag skulle vilja säga att det är tvärt om. I tvåtakt handlar det mer om att "tajjma impulserna" från motorn än att få in så mycket bensinblandning som möjligt. I fyrtakt gäller det däremot att proppa in så mycket och så bra det går för att få mest effekt ur motorn. Så man vinner mer på att ha rätt munstycke i fyrtakt än i tvåtakt.
Kanske är jag ute och cyklar men det var såhär jag tolkade det Håkan (tror jag) på Bikesys sa till mig när vi snackade effektsystem. Men kanske funkar ett dåligt munstycke bättre i fyrtakt än i tvåtakt.

Köp en drös med piratmunstycken då och bestycka själv, kostar max 3-400, vilket är betydligt billigare än att lämna in den och få den dynojetad = likadana munstycken bara att det heter dynojet.
 
Last edited:
DaWoos skrev:
alltso proffs bestyckar om den, o kör dynotest på den, sen bestyckar förgasaren perfekt! :tummenupp

Nej, precis som solid säger är det ett märke på kit med munstycken, nålar etc

Det säger INTE att hojen är inställd av firma
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Nej, precis som solid säger är det ett märke på kit med munstycken, nålar etc

Det säger INTE att hojen är inställd av firma

men det betytder väll att cykeln har satts upp i bänk och stält in!

om dom har gjort så så får du en säkrare och mer effekt-full maskin:) alltså jävligt bra
 
Okej dynojet är alltså onödigt.. men ska jag bestycka om min cbr för att få den att gå bättre eller är det meningslöst iochmed att den e orginal??
 
RS "Alex" skrev:
men det betytder väll att cykeln har satts upp i bänk och stält in!

om dom har gjort så så får du en säkrare och mer effekt-full maskin:) alltså jävligt bra


Nej dynojet betyder INTE att den är körd i bänk och inställd efter lambda
 
zooL skrev:
Okej dynojet är alltså onödigt.. men ska jag bestycka om min cbr för att få den att gå bättre eller är det meningslöst iochmed att den e orginal??


Är den orginal bestyckar du inte om. Byter du avgassystem bestyckar du om, ifall det behövs
 
zooL skrev:
Okej dynojet är alltså onödigt.. men ska jag bestycka om min cbr för att få den att gå bättre eller är det meningslöst iochmed att den e orginal??

är den orginal så gör du inget... borde inte din garanti försvina om du trimmar?

dynojet är alltid smart att göra :tummenupp eller a kanske inte nu när den är org ska du göra något så har du väll kammar avgassystem m.m. men skit i det å kör orginal tills nästa cykel.... den är ju ändå skit slö:D nemen tror de blir bättre att lära dig köra den som de är å köpa en störe cykel om 2 år
 
RS "Alex" skrev:
är den orginal så gör du inget... borde inte din garanti försvina om du trimmar?

dynojet är alltid smart att göra :tummenupp eller a kanske inte nu när den är org ska du göra något så har du väll kammar avgassystem m.m. men skit i det å kör orginal tills nästa cykel.... den är ju ändå skit slö:D nemen tror de blir bättre att lära dig köra den som de är å köpa en störe cykel om 2 år


Ja det har väll du lärt dig den hårda vägen...

Trimma inte en hoj med garanti..
 
RS "Alex" skrev:
men det betytder väll att cykeln har satts upp i bänk och stält in!

om dom har gjort så så får du en säkrare och mer effekt-full maskin:) alltså jävligt bra
min kåtEem är dynokitad men inte bänkad...
 
UrbanTiger skrev:
Om du inte gjort nått annat med den så är en bestyckning helt meningslös (nästan). Orginal är den ju avstämd från fabrik men visst kan du få den att gå någon liten del bättre på något vartal. Frågan är om det är värt en bänkning för det :va
word... knappast värt att bestycka en originalare...
 
Last edited:
Men vafan ska man göra så man får användning av 6an då!! sega slöa jävligt sköna cbr.. :)
 
zooL skrev:
Men vafan ska man göra så man får användning av 6an då!! sega slöa jävligt sköna cbr.. :)

den är till motorvägskörning eller så drevar du ner den lite, har själv kört cbr typ 4 mil i veckan hela våren :tummenupp ganska trevlig cykel faktisk är nog den bästa första cykeln för den håller så jävla bra

kompisen har kört 850 mil utan att göra någonting inte bytt en del lämnate in den på service har han för att byta olja å så men inget annars :tummenupp
 
zooL skrev:
Men vafan ska man göra så man får användning av 6an då!! sega slöa jävligt sköna cbr.. :)

Jag har sagt det förut i andra trådar, Den går extremt mycket bättre efter första oljebyte! Ökar flera km/h per växel!
 
YoMatic skrev:
Jag har sagt det förut i andra trådar, Den går extremt mycket bättre efter första oljebyte! Ökar flera km/h per växel!

Ska jag köra 100 mil först och sen byta eller ska jag byta nu?
 
Back
Top