Trasig startmotor på Aprilia sxv 550 -08?! hjäälp

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
ingen :(
Hjäääälp!!

Jag köpte mig hojen för 3 veckor sen. Jag har kört lite med den sen skulle jag köra en sista gång denna säsongen härom dagen...

Jag startade den, körde en bit sen stannade till vid macken sen skulle jag starta och åka iväg igen och då startar den inte?!?!?

Jag har kollat batteriet och laddat det men det är felfritt..

Sen har jag kollat säkringar men ingen är trasig men det knäpper bara i ett relä, när jag trycker på startknappen!

Efter två dagar sprang jag igång den och skulle ta en sväng och då slocknade displayen?

Last edited:
Prova med starthjälp. Ofta kan batteriet vara dåligt men laddaren säger att det är ok.

Glappkontakt på starten eller relät till densamma?

Verkar konstigt om kolen i startmotorn ger upp så tvärt. Brukar bli gnällig och gnisslig lite först.

Goda nyheten är att det ofta går laga med rep. satser eller lämna in hos någon som pysslar med sånt.

Sa nån till han, att han skulle kolla batteriet ??? :D

Prova ett externt batteri och startkablar direkt på startmotorns + och - pol. Detta för att eliminera kass batteri, dåligt anslutna kabelskor,taskigt startrelä vilka är de vanligaste orsakerna. Är strrtmotorn ändå kass kan jag troligen renovera den.

Tack allesammans :D jag har testat med startkablar men inget hände, låter likadant som utan starthjälp..

Okej om ditt batteri är ok så gör som boris skrev och sätt pluskabeln från batteriet direkt på startmotorn. Vet inte om alla funkar likadant men sist jag mekade startmotor sattes minus med fördel på startmotorns bultar. Hoppar den inte igång då heller så är det nog renovering som gäller.
Funkar den så är det nog startrelät.

Okej om ditt batteri är ok så gör som boris skrev och sätt pluskabeln från batteriet direkt på startmotorn. Vet inte om alla funkar likadant men sist jag mekade startmotor sattes minus med fördel på startmotorns bultar. Hoppar den inte igång då heller så är det nog renovering som gäller.
Funkar den så är det nog startrelät.

Tack för bra svar :)
Hur mkt kostar de att renovera startmotorn då?:(

Tack för bra svar :)
Hur mkt kostar de att renovera startmotorn då?:(

Det beror på vad som är trasigt. Är det bara kolen som är slut så kostar det bara några hundra men är den slut i lager och lindning är det bättre att köpa ny

Det beror på vad som är trasigt. Är det bara kolen som är slut så kostar det bara några hundra men är den slut i lager och lindning är det bättre att köpa ny

Är det inte rätt tidigt för startmotorn att lägga av förresten? På en 5 år gammal hoj?

Jag har som sagt bytt en där kolen var damm bara men den var ju från 1986 den hojen :gnissla

Är det inte rätt tidigt för startmotorn att lägga av förresten? På en 5 år gammal hoj?

Jag har som sagt bytt en där kolen var damm bara men den var ju från 1986 den hojen :gnissla

På cross/enduro/motard lever de ett hårt liv. Mycket vibrationer och liten/underdimensionerad startmotor för att spara vikt

Startmotor var en akilleshäl på SXV -07 och -08. Bytte startmotor två ggr på min första.. :crash

Dåligt inställd/justerad = svårstartad sxv tar död på startmotorn rätt fort och får en deadspot. Rätt vanligt på dessa hojar. Hade det varit en vanlig sporthoj skulle jag inte sagt nåt annat än er :-)

1700:- från usa 3200:- i Sverige....

Lägg i en växel,snurra hjulet och startmotorn lär snurra med och du kan komma förbi deadspot och kan starta om du har tur...

Tack grabbar! :)
Ska testa o rulla förbi en deadspot. Sedan testa o sätta direktström från batteriet till startmotorn.!

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!