Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag modifierat lågfartsmunstycket kortare det 3 mm och gänga de det invändigt med M4, borrade sen ur hålet i munstycket till 0.6 mm och skruvade dit ett M4 munstycke köpt på Amazon.

Tog ett munstycke i storlek #80 det verkar vara ungefär lika stort som 0.6 mm hålet i lågfartsmunstycket tänkt att jag testar med detta först, skruvade ut pilotskruven 1-1/2 varv och sen testade jag att starta maskineriet.

AFR ligger nu runt 10 på tomgång vilket ju är fett men jag testade inte justera pilot skruven vad jag dock noterade utan att provkört är att nu stupar inte hojen vid gaspådrag vid 3500-4000 rpm vilket den även gjorde obelastad och avslaget är lugnare man hinner se en liten snålning på lambda men detta tror jag är en till justering för att få hojen att gå bättre.

Ska bli väldigt spännande att testa den och se hur den går nu och om lågfartskretsen påverkar det låga registret om man får bestycka ner först main jet nu. Kör utan accpumpen och tänkte försöka bestycka förgaseriet så gott det går utan den för att sen koppla in den och testa om den förbättrar acceleration eller ej. Tyvärr lovar dom snö imorgon🤬

Lite bilder på det hela
20230531_184001.jpg20230531_185416.jpg20230531_192236.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blivit lite testkörning idag och ett till steg i rätt riktning med större lågfartsmunstycke, justerade pilotskruven så den är runt 1/2 varv utskruvad och då ligger AFR runt 11 på tomgång, nu har jag gassvar även vid 3-4000 rpm utan accpumpen och kan släppa gasen och frikoppla utan att motorn dör kör med lågfarten "ostrypt" med 0.6 mm hål och ett #80 munstycke som inte bör strypa bränslet till lågfarten.

Testade bestycka ner first main jet men nånstans runt 100 verkar gränsen vara för att inte tappa gassvaret vid 3-4000 rpm, hojen går fett runt 10-11 om man ligger och små puttrar sakta men den är körbarheten har ökat och jag kör nu utan accpumpen.

Tänkte testa att göra en ny strypbricka med bara ett 3.5 mm hål i till trotteln för att se om ännu långsammare trottellyft hjälper till att slippa snålning vid gaspådraget och på så sätt kunna bestycka ner first main jet för att få hojen att gå snålare vid jämn långsam körning men ändå behålla accelartioen.

En annan tanke jag har nu är utan att vet om det är rätt tänkt är att en nerbestyckning av first main jet också kanske är möjlig om man kör med accpumen så man pumpar in bränsle under acceleartionen och då kan ha snålare bestyckning så att hojen går mindre fett vid körningen. Tycker att accpump och snabbare trottellyft borde ju vara bättre för gassvaret om man bara kan få allt att lira ihop.

Nyheter
ExploreBike: Däck för äventyr

Däck är en av de absolut vi...

Bike provkör Husqvarnas nya enduromodeller i Norge!

Bikes Izabelle Rosborg har ...

Nu är Bike verkligen ute och cyklar!

Just nu befinner sig Bikes ...

Husqvarna presenterar 2024 års enduromodeller

Husqvarna Motorcycles helt ...

Bilder från Custom Bike Show

Claes Wärefors custom-Harle...

Norm Rapps Drake

Norm Rapps Drake, när den ä...

Fantastisk dag på Custom Bike Show

I den lagom svala luften, i...

Sanden, tvådelat skinnställ från Lindstrands!

Sanden, ett tvådelat skinns...

EM i Dragracing i Tierp 15 – 18 juni

Om två veckor, närmare best...

KTM 890 SMT, bantest och video!

890 SMT, busig banhoj!Foto:...