Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade hoppats på att slippa slipa svetsarna på insuget men testade slippa lite och det ser ju ut bättre. Ska man ha det riktigt jämt så måste jag nog svetsarna på på nåt ställe men vi får se.

Avgassystemen hade jag tänkt slipa för där vill jag få utseendet av ett bockat för.

Slipat och grovt polerat
20221110_200917.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsättningen, tog tag och glodde det tråkiga arbetet att slipa ut flänsarna till toppen och punktade sen upp det hela på hojen. Var sjukt trångt vid kompressor så jag sökte fram ett kraftigt vinkeljärn och gjorde en mall för att fixera flänsarna vid svetsningen, borrade ett extra hål för rotgasen så jag slapp den klibbiga tejpen.

Spetsade det mesta utifrån men jag tror jag kommer att åka på att svetsa invändigt där böjarna ligger näta flänsen. Är nog möjligt att svesta lite till utvändigt mem tog paus nu för det kändes lämpligt att vila innan man get sig i kast med det där det är trångt och jävligt.

20221112_142120.jpg20221112_141743.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svetsat klart flänsarna men det var teångt och jävligt men det gick, har provtryckt och det är tätt så när som på en läcka på undersidan där rörböjen går in men den sitter väldigt bra till så den ska gå bra att smälta igen.

Nu får det räcka för idag
20221112_175646.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatt på insuget, fixade läckan undertill och sen filade svetsen då den var småful. Gjorde en M5 svetsmutter av rostfritt i svarven för att kunna montera accpumpens munstycket så nära toppen som möjligt i hopp om bättre gassvar.

Har köpt en backventil från bra i gasen att ha till accpumpen för annars får jag ner laddtrycket i accpumpen, med en backventil ska man nog också kunna ha en lång slang till accpumpen och ha kvar den vid förgasaren och slippa flytta den nära insuget och fixa egen flotte till den. Då slangen väl är fylld så ska den ju mata soppa direkt, funkar inte detta så pluggar jag bara hålet med en M5 skruv.

Nästa steg blir att börja med röret ut från kompressor för att så smidigt som möjligt kunna anpassa rören från de två delarna att mötas. Sen ska det dit ett rör att ansluta pop off ventilen så det är ännu mycket jobb innan insuget är klart.

20221120_194543.jpg20221120_194205.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jäkligt snyggt!

(Dumpar lambdamuttrarna i din brevlåda sent på tisdag kväll annars i värsta fall torsdag em åt andra hållet.)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäkligt snyggt!

(Dumpar lambdamuttrarna i din brevlåda sent på tisdag kväll annars i värsta fall torsdag em åt andra hållet.)

Som Norrbottning säger jag "det ser väl ut okej", är inte själv helt hundra nöjd men det är mycket jag är missnöjd med på denna hoj även om jag den väl ändå ser ut okej och bättre än många andra cafebyggen.

Men jag vet inte hur mycket bättre jag kan göra detta insug, lär bli snyggare med lite mer slipning och polering och jäkligt mycket snyggare än det tidigare insuget.

Jag hör av mig om lämpligt ställe att dumpa om du kommer sent, färjan går inte och isvägen är inte öppen än men fortsätter det så här så kan den nog vara öppen på torsdag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Srnaste veckan har jag roat mig med det skit tråkiga atbetet med att plana insuget, trodde att med lite tur skulle det inte slå sig så farligt då jag svetsase fast flänsarna fastskruvade i en hyfsat kraftfull rigg av ett 8 mm tjock vinkeljärn men det var ganska skevt efteråt då jag lossade det hela.

Kom inte på nåt säkert sätt att spänna insuget för att planfräsa det så det har blivit att putsa det värsta på bandputs och sen plana med slippapper mot en tjock glasskiva.

Idag har jag i alla fall gjort nåt roligare med att svetsa klart och grovt slipa röret ut från kompressorn, tror det är tätt försökte provtrycka men jag får läck mot slangarna jag anslöt, men svetsarna verkar täta. Nästa steg blir att svetsa flänsen ut från kompressor och sen ska det väl planas igen.

Brooklyn var också förbi en snabbsväng och kastade av svetsmuttrar för lambasonder så efter att insuget är klart kan jag börja med avgassystemet, har också på gång ett par avgasflänsar från Spinning Wheel så då insuget är klart är det bara är fortsätta men avgassytem i rostfritt.

20221130_191414.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår, BMW S1000RR och M1000R!

Just nu befinner sig Bikes ...

Honda CRF300L 2023 – ny färg och handtagsskydd

23YM CRF300L Hondas popu...

Ny KTM 790 Adventure till 2023!

Knappt har vi hunnit smälta...

Euro NCAP Vision 2023 ska öka säkerheten för motorcyklister

Motorcyklar och andra motor...

KTM 890 Adventure – 2023!

Till 2023 uppdaterar KTM si...

BMW Motorrad fyller 100

Under 2023 fyller BMW Motor...

Idas Enfield-projekt – Del 2

Den 6/11 berättade vi här p...

Årets mc-verkstad och mc-handlare 2022

Desmo Center är Årets mc-ve...

Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Top