Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 4 par -51 till -13
Många gånger är det inga större problem att sätta på en annan gaffel på en hoj. På CB250 K4 räsern sitter en annan Hondagaffel med skivbroms. Bakhjulet är Suzuki. På Suzuki RG räsern satte vi dit Yamaha framgaffel och hjul. Fick svarva till en distans till styrlagret och flytta in bakbromsskivan.
En vattentank borde inte vara så svår att göra i glasfiberarmerad polyester. Eller ta en vattenflaska som folk sätter på sin trampcykel. Trodde du var ute i skogen så här års.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Har varit ute i skogen med en jaktgalen jämthund, då jag jagar mycket själv och endast med hund har jag inte alltid så bråttom ut på morgonen 😉

Gick ju ganska smärtfritt att bara skruva ihop gaffeln med ramen. Kollade lite mer och det är samma art nr på styrlager till CB400N och CBX550, höjden på stolpen verkar också stämma. Just i detta fall verkat det turligt nog bara vara bolt on med CBX550 gaffeln på CB400N ramen.

Expansionskärl borde ju bli bra, undra rent av om inte expansionskärl från KLR650 eller liknande kunde vara lämpligt det är ju ganska tunt och högt.

Är lite sugen på att gå ut och skruva loss stötdämpare, bakhjul och sving från en av de två CB250N jag köpte för att få chassit på hjul för att få ett hum om hur det hela kommer att se ut, så det inte blir chopper stuk. CBX550 gaffeln är något längre ocv har lite längre fjädringsväg men det kompenseras nog med 18 tums framhjul.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Eller här för att få fram vad som går att kombinera lagermässigt

Sökte den sidan men spelade ingen roll, CB250N eller CB400N finns inte med och CBX550 finns ingen data på.

Dock hittade jag i mina sökningar bland trådarna här att Spinning Wheel skulle ha ringar för att ekerkovertera CBX550 hjulen, har mailat Grandell men har har inga och verkade svindyrt att låta tillverka, har testat maila nån som kallar sig gazzz garage som gjort liknande ringar.

Jag kan rita CAD själv om det behövs dock så är jag osäker på hur man ska placera hålen till ekrarna och även vilka material som är lämpliga till dessa ringar. Man vill ju inte att framhjulet ska ge vika, har ju testat klota med GSX:en och det räcker gott och väl.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Funderar vidare på vatteninsprutningen, undra om det är smart att montera tanken vid sidokåpan? I sånt fall lär man väl ha nån form av kran för att inte vatten ska rinna genom pumpen och in i förgasaren.

Nån som har tips på lämplig kran, en elektriskt styrd kran vore nog enklast som öppnar då pumpen startar för att pumpa in vattnet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
I detta läge känns det ut som att det kan finnas en viss överhängande risk att det blir ett nybygge, är ju inte mycket som fattas för att få ihop en ny hoj. La dit en GS450 tank och sen låg ju en lös Thruxton sadel i garaget så då blev det nåt sånt här. Detta blir ju betydligt mer klassisk cafe racer än mitt nuvarande bygge även om mitt bygge väl ändå ser ut hyfsat.

Sadeln passar ju inte riktigt bra men nåt åt det hållet med en böjd sadel som sitter ner över ramen istället för en rak, lägre clip-ons och sen ny bakram verkar ju inte bli helt tokigt tror jag.

Måste dock få dit sving, stötdämpare och bakhjul så jag får en riktig uppfattning om hur det hela kan tänkas bli så man inte är helt ute och cyklar.

20211011_181614.jpg
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Funderar vidare på vatteninsprutningen, undra om det är smart att montera tanken vid sidokåpan? I sånt fall lär man väl ha nån form av kran för att inte vatten ska rinna genom pumpen och in i förgasaren.

Nån som har tips på lämplig kran, en elektriskt styrd kran vore nog enklast som öppnar då pumpen startar för att pumpa in vattnet.
En vanlig vakuumstyrd bränslekran kanske? Enklare än att sätta en solenoidventil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
En vanlig vakuumstyrd bränslekran kanske? Enklare än att sätta en solenoidventil.

Jo jag har funderar på det med, med tanke på att det är monterat accpump på förgasaren kan jag väl lika gärna montera en nippel för att ta ut vakuum, kan ju inte ta ut vakuum på insuget för där har jag ju nu mer tryck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Talade idag med Mectec i Kalix om att bänka och fixa intyg på effekten och han hade en del idéer om förgasaren och bestyckning basterat på erfarenheter av kompressormarade H-D detta och trodde bland annat att det skulle vara bra med en fjäder till trotteln och sen att nålen är galen att detta gör att man får bestycka upp för mycket så den går fett på låga varv.

Ska försöka göra bort bänkningen närmaste veckorna om det går för när det blir kallt ute kan han inte bänka. Har varit skönt att få bänkat nu så man slipper göra det till våren.

Har nu också ganska klart för mig hur sadeln ska byggas, det blir att friskt modda basplattan från en original sadel för att få en kunna behålla original fästen i ramen och på så sätt enkelt kunna lossa sadeln. Sadeln kommer att måste vara böjd ungefär som Thruxton sadeln några inlägg upp, detta gör att jag tror att en helklädd sadel med kuts passar bättre än en böjd sadel med lackad kuts.

Tänker också gjuta en glasfiberplatta mest för att enklare få en kant att häfta fast klädseln i jämfört mot att fästa klädseln i en plåtkant.

Rent tillverkningsmässigt är det nog enklare att göra en klädd sadel då man "bara" har att limma på stoppningen på bas plattan och sen firma till stoppningen jämfört med att göra en kuts i plåt eller glasfiber.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Förkylningen gav sig så mycket att jag fick lite gjort på hojen, började modda original plattan för att sänka sadeln och detta ska funka hyfsat. Har grovt gjort en pappmall av profilen på sadeln och det bör bli ca 3-4 cm stoppning på sadeln med den profilen, kommer att få svetsa på plåt i nedre kanten bak och kapa bort lite i framkanten, i bakänden vid låsningen kommer att jag att smaken av sadeln för att få den smäckrare.

Hoppas få lite tid över för att börja punkten ihop sadeln, tror den kommer att bli hyfsat styv tack vare de vecken som behövdes för att den nya plåtbiten ska passa ihop med original plattan.

20211015_121132.jpg20211015_123051.jpg20211015_182141.jpg
 
Nyheter
Ducatis nya elektriska era

Ducati inleder sin elektris...

Nya Honda NT1100

Honda har presenterat nya N...

Projekt, cross till enduro, del 4, race-premiär!

Kolla noga, detta är sista ...

MotoGP-kalendern för 2022 – med race i Finland

Den preliminära MotoGP-kale...

I skuggan av legendarer

Acke Rising och Nisse Hedlu...

Nya gummin från Bridgestone!

Bridgestone har presenterat...

MC i bussfil eller inte?

Tidigare under månaden stäl...

ExploreBike: Uppladdning inför Gotland Grand National

Uppladdningen inför Gotland...

Ducati 2022 – del 2 – Nya Scramblers!

Land of Joy, Ducatis slogan...

KTM vinner VM i FIM Rally, för tredje gången på raken, med Matthias Walkner!

KTM:s österrikiska förare M...

Top